• Tattoo82

Varför skiljer sig så många så fort?!

Nu har jag fått reda på att en kompis som gifte sig förra sommaren redan ska skiljas... En annan gift vän har haft jättemycket relationsproblem just nu men jag hoppas de tänker fortsätta kämpa tillsammans. Min pappa är skild TVÅ gånger! Min systers första äktenskap höll inte ens ett år och det var nära att hennes andra tog slut lika fort men de löste det och är som tur är lyckligare än nånsin nu.

Vågar man verkligen gifta sig?? Vi har det ju så bra som det är nu.

• Svar på tråden Varför skiljer sig så många så fort?!
  • Saltakatten

Alla skilsmässor är absolut inte av ondo men jag tror fortfarande att vissa skilsmässor hade kunnat undvikas.

De här med att vi lever längre, spelar det verkligen så stor roll? De flesta som skiljer sig gör väl det under "småbarnsåren"? Hur många skilsmässor sker bland pensionärer?

• älskarlivet

MEn att man skiljer sig under småbarnsåren tror jag har att göra med omställningen och att många kvinnor tycker att männen kan roa sig men de själva måste vara hemma med barnen och gör ingenting på egen hand. Tror att många framför allt kvinnor, lever så mycket bara för sina barn så de glömmer bort partnern och kärleken till denne.

Saltakatten skrev 2008-11-19 14:49:22 följande:
    Alla skilsmässor är absolut inte av ondo men jag tror fortfarande att vissa skilsmässor hade kunnat undvikas.De här med att vi lever längre, spelar det verkligen så stor roll? De flesta som skiljer sig gör väl det under "småbarnsåren"? Hur många skilsmässor sker bland pensionärer?
  • This Is Me Now

en anledning till att många skiljr sig fort kan vara att många GIFTER sig fort

• Bride in England
    Saltakatten skrev 2008-11-19 14:49:22 följande:
    De här med att vi lever längre, spelar det verkligen så stor roll? De flesta som skiljer sig gör väl det under "småbarnsåren"? Hur många skilsmässor sker bland pensionärer?
    Exakt min tanke Jag tror snarare att det har att gora med det som nagon namnde forut, att man var mer beroende av varandra forr, samt att man lovade infor Gud och forsamlingen och det ansags som en synd att skiljas. Det ar aven lite mer "slit o slang"-anda som rader nu jamfort med forr.

Sjalvklart finns det bra skilsmassor ocksa. Men som sagt, manga skulle nog kunna forhindras innan det hinner ga sa langt.
  • Mrs Mommy

Men hur mycke ska man kämpa innan det är legalt att skilja sig?

• Bride in England

Mrs Mommy skrev 2008-11-19 14:59:40 följande:

Men hur mycke ska man kämpa innan det är legalt att skilja sig?
    Det handlar inte om att kampa nar allt redan kanns dott, utan att kommunicera med varandra om problem som uppkommer langs vagen. Och stoter man anda pa sa stora problem att man kanner att man vill skilja sig (eller dvs att en part kanner sa, som brukar vara fallet) sa tycker jag att man kan ta hjalp utifran. Funkar inte DET, ja da kanske det ar for sent att lappa ihop forhallandet.
  • Hemlig2009

Gifte mig efter 7 års förhållande och skiljde mig efter 1 års äktenskap. Han träffade en ny, var otrogen och valde sedan henne. Kämpa i all ära, men det måste man vara två om.

• Bumlis

Ja, verkligen. Man kan inte direkt tvinga sig till ett lyckligt äktenskap om den andra parten inte vill.

Hoppas du mår ok!

Hemlig2009 skrev 2008-11-25 23:36:42 följande:
    Gifte mig efter 7 års förhållande och skiljde mig efter 1 års äktenskap. Han träffade en ny, var otrogen och valde sedan henne. Kämpa i all ära, men det måste man vara två om.
  • Hemlig2009

Jadå, det är verkligen överspelat. Men jag kan ju säga att det inte var speciellt kul just då.

• anne på grönkulla

Men det här tror jag är en jätteviktig poäng. Att ha åsikter om hur fort andra skiljer sig - ja, visst, men man kan ju faktiskt inte veta vad som utspelar sig i paret heller - hur det än ser ut utåt. Om inte båda vill det, hur ska man kunna fortsätta en meningsfull relation (oavsett om man gift sig eller ej).

Hemlig2009 skrev 2008-11-25 23:36:42 följande:
    Kämpa i all ära, men det måste man vara två om.
Svar på tråden Varför skiljer sig så många så fort?!