Inlägg från: JustMeAndMyLove |Visa alla inlägg
  • JustMeAndMyLove

Bryta en trend. Vad tycker ni?

Såg att det finns en tråd om brudöverlämningen men där var diskussionen inriktad på kyrkbröllop.
    Hoppas det är okej att jag gör en till!

Så.. Min pappa berättar idag att han inte tänker komma alls vare sig jag vill eller inte.
    Mig gör det faktiskt inte hela världen. Han är ... en väldigt speciell man och står mig inte särskilt nära av flera anledningar.

Nu undrar jag:
    Varför kan inte mamma överlämna mig?
    Hon har alltid varit mitt stora stöd i alla tider och hon betyder så otroligt mycket för mig.

Att traditionen i sig är förlegad och allt det där förstår jag, men jag tycker om den ändå.

(Sen är vi två tjejer som gifter oss och vi tänkte att båda ska komma in från sidorna och mötas framför en ceremonibåge. Vi "lämnas båda bort" av våra föräldrar.)

• Svar på tråden Bryta en trend. Vad tycker ni?
  • JustMeAndMyLove

Ja det är ju just det, mamma är min ändå "förälder" som alltid oavsett vad funnits vid min sida.
    Jag var ingen enkel tonåring och pappa gav upp snabbt. Mamma däremot. Hon är exakt den sortens förälder jag vill bli.

Tror jag kör på det! Hon blir säkert glad :)

stellajsj skrev 2008-11-20 11:35:10 följande:
    Jag tycker absolut att din mamma kan överlämna dig! Är det hon som betyder mest för dig så tycker jag att det är ett självklart val! Lycka till!
  • JustMeAndMyLove

Håller absolut med. Jag är väldigt engagerad i jämnställdhetens alla krig. Men sen måste det finnas en liten gräns för hur långt det ska gå.

Självklart är det "fel" att anse att en pappa äger och ger bort sin dotter. Men det är inte det överlämnadet handlar om för de allra flesta!

Jag tycker om tanken på att ha min mammas välsignelse på något sätt. Och jag ser det som att hon stöttar mig i mitt val av fru och följer mig fram som en stödpelare för att visa sin kärlek och acceptans.
    Jag tror ingen tycker att man idag 2008 "ger bort" sina barn. Varken föräldrar eller de som gifter sig.

Men men, allt går att tolka in i oändlighet. Och jag håller med om att inga traditioner ska vara på tvång. Det är upp till var och en. Speciellt på sin egen stora dag!

Ska kolla den tråden, tack så mycket!

pandis81 skrev 2008-11-20 11:37:33 följande:
    det är klart att du kan överlämnas av din mamma. jag har också läst dom gamla trådarna om överlämning och jag tycker det har gått helt över styr, ett bröllop ska vara en av dom vackraste dagarna i ens liv och det ska vara en dag som är baserad på era egna önskningar inte vad alla andra tycker och tänker om er. vare sig det är relationi,överlämning,mat,fest eller vad som. Ni ska göra dagen till eran egen. Jag ska lämnas över av min far och jag ska ha en tärna som är gift. Vilket tydligen också ska vara fel om man ska se till gamla seder precis som överlämningen är fel för då äger fadern sin dotter. Ja det finns så många olika fördomar mot saker angående bröllop därför är jag helt inställd på att göra denna dag till våran egna och jag bryr mig inte om vad andra säger..SÅ JAG TYCKER HELT KLART ATT DU KAN ÖVERLÄMNAS AV DIN MAMMA DET KOMMER BLI VÄLDIGT VACKERT. hoppas att du och din fästmö får en underbar dag tillsammans. Kom gärna med i våran tråd där fler gifter sig 2010. Du är hjärtligt välkommenkram
  • JustMeAndMyLove

Tack så mycket :)
    Ja, att prästerna slår ett slag för jämnställdheten är förstås inget annat än bra!
    Tycker bara det är lite synd att det inte får vara en tradition för dem som vill ha det.

Men jag tänker inte säga emot någon präst i det, på ett sätt ser jag det som helt OK att de har sista ordet. Även om det just nu går ut över många homosexuella som faktiskt önskar att få gifta sig inför Gud i Guds hus.

Men sen är det många många präster som VILL viga homosexuella och jag tror det är en generationsfråga.
    Saker tar sin lilla tid men jag tycker mig se en trend som visar på att även vi börjar accepteras som äkta makar :)
    Och det gör mig stolt över Sverige.

Tack för ditt inlägg :)

Duchess skrev 2008-11-20 11:43:14 följande:
    Tänker bara tillägga att om man gifter sig borgerligt så finns ju inte samma ramar som om man gifter sig kyrkligt. Många präster tillåter inte brudöverlämning, och de har ju sista ordet. Jag har dock aldrig hört talas om att någon borgerlig vigselförrättare skulle ha nekat till det (även om det naturligtvis kan ha förekommit). För övrigt vill jag bara säga att jag hoppas att nya äktenskapslagstiftningen går igenom så att samkönade par äntligen får samma rättigheter som motkönade par även när det gäller äktenskap. Det är pinsamt att det ska göras skillnad på människor utifrån vem de vill leva tillsammans med. Lycka till med er bröllopsplanering
  • JustMeAndMyLove

Jo, det är svårt med symbolik i den moderna världen.
    Tradition eller rester av förtryck? Den frågan kommer alltid väckas inför liknande saker som brudöverlämning.

Jag kan varken vara för eller emot. Men det känns som att om mamman kunde få lämna bort oftare så det blev "normalt" och att tex. mannen också kunde bli "bortlämnad" (alltså att båda parter följs av någon förälder fram till altaret) Så kankse man spräcker förtrycksstämpeln på hela traditionen.

Bara en tanke från mig :)

Ore skrev 2008-11-20 11:44:08 följande:
    Varför inte? Och det är ett av argumenten som "vi som är emot brudöverlämning som fenonomen" har diskuterat. Varför är det i minst 99,99% av fallen med brudöverlämningen alltid pappan som betyder så mycket för bruden. Varför är det ingen som överlämnas av sin mamma? Många unga kvinnor måste väl ha en bra relation med sin mamma? Och varför är det aldrig den andra parten som lämnas över, så att det blir lika. Sedan faller ju symboliken kring brudöverlämning i sig, eftersom du gifter dig med en kvinna. Den traditionella brudöverlämningen uttryckte ju att kvinnan var helt omyndig, och därför överlämnades från sin far till sin man, eftersom män var myndiga. Hon var alltså en ägodel som lämnades över från en man till en annan...
  • JustMeAndMyLove

Ja att man får göra som man vill i kyrkan är vansinnigt. Präster har ett ansvar inför Gud och inför sin religion.
    Nu uppfattade inte jag riktigt om du var för eller emot bortlämningen av brud?

Antar emot då det väl är den linjen prästerna står på? I alla fall av vad jag hört i dessa forum.

Sen är regler inom religion alltid en tolkningsfråga. Det märks speciellt i debatten om homosexuella. Jag har aknske en lite udda åsikt:

En människa som är kristen och som vill gifta sig i kyrkan utefter de "regler" och traditioner som en präst innom kristendommen förespråkar bör ha rätt att göra det. Även om de kristna är homosexuella.
    En hetro- eller homosexuell som däremot inte är kristen borde faktiskt inte gifta sig i kyrkan av en präst.

Och med kristen menar jag den som anser sig kristen. Inte den som är som en kristen "bör vara"

marsros skrev 2008-11-20 11:45:59 följande:
    Jag är en sån som blir tokig av brudöverlämningstrådar och hårt och kallt argumeterar för att det är fel i Svenska Kyrkan. Jag tycker inte och kommer aldrig tycka att man får göra som man vill i kyrkan. Men jag trycker att om det är viktigt och vackert för dig att göra som du beskriver så kan ingen annan säga nåt annat eftersom du väljer att ha en "fri" ceremoni. Jag tycker det låter som en trevlig inledning som visar att det inte bara är två individer utan att belutet att gifta sig även uppskattas av familjen. Så klart att ni ska göra så om ni vill!
  • JustMeAndMyLove

Ja, jag tycker om iden att mamma kommer gå med mig, känns rätt på något sätt.
    Kommer nog fråga henne om hon skulle vilja det :)

Lennarts Fru skrev 2008-11-20 11:46:59 följande:

jag hade tänkt bli överlämnad av mamma, men nu belv de dock inte så. jag har precis som du ingen vidare bra relation till min pappa.allt måste inte gå enligt traditionen.ni ät två knivvor som gifter er, då kanske det skulle se bättre ut att bli överlämnad av era mammor.. inte vet jag .. men de skulle se så sött ut =)prästen godtog i alla fall att mamma skulle överlämna, men de blev aldig så eftersom att vi hittade ett bättre sätt att gå in.
  • JustMeAndMyLove

Ja nej jag personligen ser det inte som normalt, jag menade så som samhället ser det.
    Ja absolut, att gå in tillsammans och påvisa att man gör det tillsammans av fri vilja är jättefint!
    Det var det vi tänkte göra från början :)

Mamma och Pappa gjorde det de med av den anledningen.

:)

Duchess skrev 2008-11-20 11:57:51 följande:
    En fundering bara: varför tycker du att det borde vara normalt att någon av föräldrarna följer parterna fram till altaret?Själv gillar jag att man går in tillsammans (utan några föräldrar) som en symbol för att man valt varandra av fri vilja.
  • JustMeAndMyLove

Ja, jag med faktiskt :)
    Hoppas bara hon inte blir allt för nervös, haha. Hon är inte så förtjust i att synas och ta plats bland folk :)

Men det går säkert bra!Vi blir få på bröllopet :)

Lennarts Fru skrev 2008-11-20 12:00:07 följande:

jag tror med all säkerhet att hon kommer tacka ja =)
  • JustMeAndMyLove

Tar det absolut inte som kritik :)
    Viste inte alls att det var så och kan genast erkänna att jag (tyvärr) bara älskar att se på klassiska amerikanske bröllop.

Ja det är tänkt att båda hennes föräldrar ska gå med henne för allt annat vore lite orättvist och skulle inte kännas bra.

Och det är sjukt med tvångsgiftermål.. det är obegripligt. Och klart det känns konstigt att vi ser saken som sött och gulligt.

Men just därför skulle jag vilja att det sågs mer som en person, kanske inte ens en förälder, som går med än fram som stöd inte som någon som ger bort någon.

Blev det flummigt skrivet nu kanske? Jag är lite trött :)

Ore skrev 2008-11-20 12:06:00 följande:
    Inte tradition i Sverige. Kanske finns lokalt på några ställen, men i Svenska kyrkan som helhet har inte brudöverlämning funnits sedan 1300-talet. Innan dess vigdes man på kyrktrappan, och gick sedan gemensamt uppför altargången för att fira mässa. Så det "traditionella" i det hela är för de flesta brudpar numera att de har sett det på amerikansk film... Jag föredrar att ha kvar det "normala" att brudparet går tillsammans fram för att gifta sig, för att markera att vi ingår detta äktenskap av egen fri vilja och vi gör det gemensamt. Att någon tvingas fram till altaret kanske inte förekommer så mycket här i Sverige. Men det förekommer på många ställen, t.ex. många muslimska länder där 12-åriga tjejer mer eller mindre släpas fram till altaret för att gifta sig med någon de aldrig träffat... Men här i Sverige är det bara "gulligt". Men, givetvis ska du göra som du vill. Jag gillar att du faktiskt väljer den förälder som betyder mest för dig, och som jag fattar det ska din blivande fru ha båda sina föräldrar som lämnar över henne? På det sättet uppmärksammas ju bådas föräldrar (i alla fall de föräldrar som ni tycker är värda att uppmärksamma på det sättet). Så ta inte mitt prat som kritik, utan det är tänkt som upplysning...
  • JustMeAndMyLove

Ja det borde vara upp till var och än hur man vill utforma sin dag :)

Håller med om det :)

marsros skrev 2008-11-20 12:06:15 följande:
    Jag har en direkt åsikt om själva överlämnandet: Jag tycker att det är sjukt tragiskt att massor av kvinnor gifts bort var dag någonstans i världen, MEN jag tror inte det påverkas av om vi kryddar våra fria bröllop med det. Jag tycker det tex är supercharmigt att om man har barn från tidigare och vill att de går med in, de ingår i paketet som man gifter in sig i. Men det gör ju även resten av familjen och om alla ska gå med alla fram blir det ju lätt lite omtumlande och kaotiskt. Det många vill är ju inte att bli överlämnade som om man är en påse potatis utan man vill ha den som betyder mest för förutom partnern att stå brevid en i en av livets största stunder. Lite som att vissa kvinnor vill ha med mamma som stöd när man ska föda sitt första barn. Och det måste ju varje par få bestämma själva.
  • JustMeAndMyLove

Tack så mycket :)

Bride in England skrev 2008-11-20 13:41:46 följande:

Jattfin ide!! Kor pa den Din mamma kommer att bli saaaa stolt och glad! Lycka till med brollopsplanering!
Svar på tråden Bryta en trend. Vad tycker ni?