Tar det absolut inte som kritik :)
Viste inte alls att det var så och kan genast erkänna att jag (tyvärr) bara älskar att se på klassiska amerikanske bröllop.
Ja det är tänkt att båda hennes föräldrar ska gå med henne för allt annat vore lite orättvist och skulle inte kännas bra.
Och det är sjukt med tvångsgiftermål.. det är obegripligt. Och klart det känns konstigt att vi ser saken som sött och gulligt.
Men just därför skulle jag vilja att det sågs mer som en person, kanske inte ens en förälder, som går med än fram som stöd inte som någon som ger bort någon.
Blev det flummigt skrivet nu kanske? Jag är lite trött :)
Ore skrev 2008-11-20 12:06:00 följande:
Inte tradition i Sverige. Kanske finns lokalt på några ställen, men i Svenska kyrkan som helhet har inte brudöverlämning funnits sedan 1300-talet. Innan dess vigdes man på kyrktrappan, och gick sedan gemensamt uppför altargången för att fira mässa. Så det "traditionella" i det hela är för de flesta brudpar numera att de har sett det på amerikansk film... Jag föredrar att ha kvar det "normala" att brudparet går tillsammans fram för att gifta sig, för att markera att vi ingår detta äktenskap av egen fri vilja och vi gör det gemensamt. Att någon tvingas fram till altaret kanske inte förekommer så mycket här i Sverige. Men det förekommer på många ställen, t.ex. många muslimska länder där 12-åriga tjejer mer eller mindre släpas fram till altaret för att gifta sig med någon de aldrig träffat... Men här i Sverige är det bara "gulligt". Men, givetvis ska du göra som du vill. Jag gillar att du faktiskt väljer den förälder som betyder mest för dig, och som jag fattar det ska din blivande fru ha båda sina föräldrar som lämnar över henne? På det sättet uppmärksammas ju bådas föräldrar (i alla fall de föräldrar som ni tycker är värda att uppmärksamma på det sättet). Så ta inte mitt prat som kritik, utan det är tänkt som upplysning...