• JustMeAndMyLove

Bryta en trend. Vad tycker ni?

Såg att det finns en tråd om brudöverlämningen men där var diskussionen inriktad på kyrkbröllop.
    Hoppas det är okej att jag gör en till!

Så.. Min pappa berättar idag att han inte tänker komma alls vare sig jag vill eller inte.
    Mig gör det faktiskt inte hela världen. Han är ... en väldigt speciell man och står mig inte särskilt nära av flera anledningar.

Nu undrar jag:
    Varför kan inte mamma överlämna mig?
    Hon har alltid varit mitt stora stöd i alla tider och hon betyder så otroligt mycket för mig.

Att traditionen i sig är förlegad och allt det där förstår jag, men jag tycker om den ändå.

(Sen är vi två tjejer som gifter oss och vi tänkte att båda ska komma in från sidorna och mötas framför en ceremonibåge. Vi "lämnas båda bort" av våra föräldrar.)

• Svar på tråden Bryta en trend. Vad tycker ni?
  • stellajsj

Jag tycker absolut att din mamma kan överlämna dig! Är det hon som betyder mest för dig så tycker jag att det är ett självklart val! Lycka till!

• JustMeAndMyLove

Ja det är ju just det, mamma är min ändå "förälder" som alltid oavsett vad funnits vid min sida.
    Jag var ingen enkel tonåring och pappa gav upp snabbt. Mamma däremot. Hon är exakt den sortens förälder jag vill bli.

Tror jag kör på det! Hon blir säkert glad :)

stellajsj skrev 2008-11-20 11:35:10 följande:
    Jag tycker absolut att din mamma kan överlämna dig! Är det hon som betyder mest för dig så tycker jag att det är ett självklart val! Lycka till!
  • pandis81

det är klart att du kan överlämnas av din mamma.
    jag har också läst dom gamla trådarna om överlämning och jag tycker det har gått helt över styr,
    ett bröllop ska vara en av dom vackraste dagarna i ens liv och det ska vara en dag som är baserad på era egna önskningar inte vad alla andra tycker och tänker om er. vare sig det är relationi,överlämning,mat,fest eller vad som.

Ni ska göra dagen till eran egen.
    Jag ska lämnas över av min far och jag ska ha en tärna som är gift.

Vilket tydligen också ska vara fel om man ska se till gamla seder precis som överlämningen är fel för då äger fadern sin dotter.
    Ja det finns så många olika fördomar mot saker angående bröllop därför är jag helt inställd på att göra denna dag till våran egna och jag bryr mig inte om vad andra säger..

SÅ JAG TYCKER HELT KLART ATT DU KAN ÖVERLÄMNAS AV DIN MAMMA DET KOMMER BLI VÄLDIGT VACKERT.

hoppas att du och din fästmö får en underbar dag tillsammans.

Kom gärna med i våran tråd där fler gifter sig 2010. Du är hjärtligt välkommen
    kram

• Duchess

Tänker bara tillägga att om man gifter sig borgerligt så finns ju inte samma ramar som om man gifter sig kyrkligt. Många präster tillåter inte brudöverlämning, och de har ju sista ordet. Jag har dock aldrig hört talas om att någon borgerlig vigselförrättare skulle ha nekat till det (även om det naturligtvis kan ha förekommit).

För övrigt vill jag bara säga att jag hoppas att nya äktenskapslagstiftningen går igenom så att samkönade par äntligen får samma rättigheter som motkönade par även när det gäller äktenskap. Det är pinsamt att det ska göras skillnad på människor utifrån vem de vill leva tillsammans med. Lycka till med er bröllopsplanering

• JustMeAndMyLove

Håller absolut med. Jag är väldigt engagerad i jämnställdhetens alla krig. Men sen måste det finnas en liten gräns för hur långt det ska gå.

Självklart är det "fel" att anse att en pappa äger och ger bort sin dotter. Men det är inte det överlämnadet handlar om för de allra flesta!

Jag tycker om tanken på att ha min mammas välsignelse på något sätt. Och jag ser det som att hon stöttar mig i mitt val av fru och följer mig fram som en stödpelare för att visa sin kärlek och acceptans.
    Jag tror ingen tycker att man idag 2008 "ger bort" sina barn. Varken föräldrar eller de som gifter sig.

Men men, allt går att tolka in i oändlighet. Och jag håller med om att inga traditioner ska vara på tvång. Det är upp till var och en. Speciellt på sin egen stora dag!

Ska kolla den tråden, tack så mycket!

pandis81 skrev 2008-11-20 11:37:33 följande:
    det är klart att du kan överlämnas av din mamma. jag har också läst dom gamla trådarna om överlämning och jag tycker det har gått helt över styr, ett bröllop ska vara en av dom vackraste dagarna i ens liv och det ska vara en dag som är baserad på era egna önskningar inte vad alla andra tycker och tänker om er. vare sig det är relationi,överlämning,mat,fest eller vad som. Ni ska göra dagen till eran egen. Jag ska lämnas över av min far och jag ska ha en tärna som är gift. Vilket tydligen också ska vara fel om man ska se till gamla seder precis som överlämningen är fel för då äger fadern sin dotter. Ja det finns så många olika fördomar mot saker angående bröllop därför är jag helt inställd på att göra denna dag till våran egna och jag bryr mig inte om vad andra säger..SÅ JAG TYCKER HELT KLART ATT DU KAN ÖVERLÄMNAS AV DIN MAMMA DET KOMMER BLI VÄLDIGT VACKERT. hoppas att du och din fästmö får en underbar dag tillsammans. Kom gärna med i våran tråd där fler gifter sig 2010. Du är hjärtligt välkommenkram
  • Ore

Varför inte? Och det är ett av argumenten som "vi som är emot brudöverlämning som fenonomen" har diskuterat. Varför är det i minst 99,99% av fallen med brudöverlämningen alltid pappan som betyder så mycket för bruden. Varför är det ingen som överlämnas av sin mamma? Många unga kvinnor måste väl ha en bra relation med sin mamma? Och varför är det aldrig den andra parten som lämnas över, så att det blir lika.

Sedan faller ju symboliken kring brudöverlämning i sig, eftersom du gifter dig med en kvinna. Den traditionella brudöverlämningen uttryckte ju att kvinnan var helt omyndig, och därför överlämnades från sin far till sin man, eftersom män var myndiga. Hon var alltså en ägodel som lämnades över från en man till en annan...

• marsros

Jag är en sån som blir tokig av brudöverlämningstrådar och hårt och kallt argumeterar för att det är fel i Svenska Kyrkan. Jag tycker inte och kommer aldrig tycka att man får göra som man vill i kyrkan.

Men jag trycker att om det är viktigt och vackert för dig att göra som du beskriver så kan ingen annan säga nåt annat eftersom du väljer att ha en "fri" ceremoni.
    Jag tycker det låter som en trevlig inledning som visar att det inte bara är två individer utan att belutet att gifta sig även uppskattas av familjen. Så klart att ni ska göra så om ni vill!

• Lennarts Fru

jag hade tänkt bli överlämnad av mamma, men nu belv de dock inte så. jag har precis som du ingen vidare bra relation till min pappa.

allt måste inte gå enligt traditionen.

ni ät två knivvor som gifter er, då kanske det skulle se bättre ut att bli överlämnad av era mammor.. inte vet jag .. men de skulle se så sött ut =)

prästen godtog i alla fall att mamma skulle överlämna, men de blev aldig så eftersom att vi hittade ett bättre sätt att gå in.

• JustMeAndMyLove

Tack så mycket :)
    Ja, att prästerna slår ett slag för jämnställdheten är förstås inget annat än bra!
    Tycker bara det är lite synd att det inte får vara en tradition för dem som vill ha det.

Men jag tänker inte säga emot någon präst i det, på ett sätt ser jag det som helt OK att de har sista ordet. Även om det just nu går ut över många homosexuella som faktiskt önskar att få gifta sig inför Gud i Guds hus.

Men sen är det många många präster som VILL viga homosexuella och jag tror det är en generationsfråga.
    Saker tar sin lilla tid men jag tycker mig se en trend som visar på att även vi börjar accepteras som äkta makar :)
    Och det gör mig stolt över Sverige.

Tack för ditt inlägg :)

Duchess skrev 2008-11-20 11:43:14 följande:
    Tänker bara tillägga att om man gifter sig borgerligt så finns ju inte samma ramar som om man gifter sig kyrkligt. Många präster tillåter inte brudöverlämning, och de har ju sista ordet. Jag har dock aldrig hört talas om att någon borgerlig vigselförrättare skulle ha nekat till det (även om det naturligtvis kan ha förekommit). För övrigt vill jag bara säga att jag hoppas att nya äktenskapslagstiftningen går igenom så att samkönade par äntligen får samma rättigheter som motkönade par även när det gäller äktenskap. Det är pinsamt att det ska göras skillnad på människor utifrån vem de vill leva tillsammans med. Lycka till med er bröllopsplanering
  • JustMeAndMyLove

Jo, det är svårt med symbolik i den moderna världen.
    Tradition eller rester av förtryck? Den frågan kommer alltid väckas inför liknande saker som brudöverlämning.

Jag kan varken vara för eller emot. Men det känns som att om mamman kunde få lämna bort oftare så det blev "normalt" och att tex. mannen också kunde bli "bortlämnad" (alltså att båda parter följs av någon förälder fram till altaret) Så kankse man spräcker förtrycksstämpeln på hela traditionen.

Bara en tanke från mig :)

Ore skrev 2008-11-20 11:44:08 följande:
    Varför inte? Och det är ett av argumenten som "vi som är emot brudöverlämning som fenonomen" har diskuterat. Varför är det i minst 99,99% av fallen med brudöverlämningen alltid pappan som betyder så mycket för bruden. Varför är det ingen som överlämnas av sin mamma? Många unga kvinnor måste väl ha en bra relation med sin mamma? Och varför är det aldrig den andra parten som lämnas över, så att det blir lika. Sedan faller ju symboliken kring brudöverlämning i sig, eftersom du gifter dig med en kvinna. Den traditionella brudöverlämningen uttryckte ju att kvinnan var helt omyndig, och därför överlämnades från sin far till sin man, eftersom män var myndiga. Hon var alltså en ägodel som lämnades över från en man till en annan...
Svar på tråden Bryta en trend. Vad tycker ni?