Håller absolut med. Jag är väldigt engagerad i jämnställdhetens alla krig. Men sen måste det finnas en liten gräns för hur långt det ska gå.
Självklart är det "fel" att anse att en pappa äger och ger bort sin dotter. Men det är inte det överlämnadet handlar om för de allra flesta!
Jag tycker om tanken på att ha min mammas välsignelse på något sätt. Och jag ser det som att hon stöttar mig i mitt val av fru och följer mig fram som en stödpelare för att visa sin kärlek och acceptans.
Jag tror ingen tycker att man idag 2008 "ger bort" sina barn. Varken föräldrar eller de som gifter sig.
Men men, allt går att tolka in i oändlighet. Och jag håller med om att inga traditioner ska vara på tvång. Det är upp till var och en. Speciellt på sin egen stora dag!
Ska kolla den tråden, tack så mycket!
pandis81 skrev 2008-11-20 11:37:33 följande:
det är klart att du kan överlämnas av din mamma. jag har också läst dom gamla trådarna om överlämning och jag tycker det har gått helt över styr, ett bröllop ska vara en av dom vackraste dagarna i ens liv och det ska vara en dag som är baserad på era egna önskningar inte vad alla andra tycker och tänker om er. vare sig det är relationi,överlämning,mat,fest eller vad som. Ni ska göra dagen till eran egen. Jag ska lämnas över av min far och jag ska ha en tärna som är gift. Vilket tydligen också ska vara fel om man ska se till gamla seder precis som överlämningen är fel för då äger fadern sin dotter. Ja det finns så många olika fördomar mot saker angående bröllop därför är jag helt inställd på att göra denna dag till våran egna och jag bryr mig inte om vad andra säger..SÅ JAG TYCKER HELT KLART ATT DU KAN ÖVERLÄMNAS AV DIN MAMMA DET KOMMER BLI VÄLDIGT VACKERT. hoppas att du och din fästmö får en underbar dag tillsammans. Kom gärna med i våran tråd där fler gifter sig 2010. Du är hjärtligt välkommenkram