• Duchess

Bryta en trend. Vad tycker ni?

Tänker bara tillägga att om man gifter sig borgerligt så finns ju inte samma ramar som om man gifter sig kyrkligt. Många präster tillåter inte brudöverlämning, och de har ju sista ordet. Jag har dock aldrig hört talas om att någon borgerlig vigselförrättare skulle ha nekat till det (även om det naturligtvis kan ha förekommit).

För övrigt vill jag bara säga att jag hoppas att nya äktenskapslagstiftningen går igenom så att samkönade par äntligen får samma rättigheter som motkönade par även när det gäller äktenskap. Det är pinsamt att det ska göras skillnad på människor utifrån vem de vill leva tillsammans med. Lycka till med er bröllopsplanering

• Duchess

En fundering bara: varför tycker du att det borde vara normalt att någon av föräldrarna följer parterna fram till altaret?

Själv gillar jag att man går in tillsammans (utan några föräldrar) som en symbol för att man valt varandra av fri vilja.

JustMeAndMyLove skrev 2008-11-20 11:50:46 följande:
    Jo, det är svårt med symbolik i den moderna världen.Tradition eller rester av förtryck? Den frågan kommer alltid väckas inför liknande saker som brudöverlämning.Jag kan varken vara för eller emot. Men det känns som att om mamman kunde få lämna bort oftare så det blev "normalt" och att tex. mannen också kunde bli "bortlämnad" (alltså att båda parter följs av någon förälder fram till altaret) Så kankse man spräcker förtrycksstämpeln på hela traditionen.Bara en tanke från mig :)
Svar på tråden Bryta en trend. Vad tycker ni?