• hansen

Bröllopsresa till Bali,några bra förslag?

Hej!
    Vi undrar om det finns någon här som har ett kanonförslag för vår bröllopsresa nästa år i juli.
    Vi ska åka till Bali men vet inte riktigt vart änn..

Tacksam för svar

Mvh: Fredrik & Emanuela

• Svar på tråden Bröllopsresa till Bali,några bra förslag?
  • Originalrosen

Vad vill ni ha ut av resan? Surfing, dykning, spa, vandra i bergen, ligga på stranden, äta god mat, disco varje kväll? Berätta så ska ni nog få bra råd av både mig och andra.

• hansen

Vi vill givetvis ha sol,bad, aktiviteter,mys, helst "barnfritt"och hotellet ska vara exklusivt där vi önskar bungalow mot havet och solnedgången=)

väntar med spänning på era förslag!

• ÄNGLAVINGE

hej
    var på bali för 3 år sedan. vi bodde i kuta alldeles för stor stad och för mycket liv, stranden var inte särskilt bra heller mycket höga vågor, mycket surfare och jätteströmt. vi åkte till grannstaden sanur och där var det mycket bättre strand och lugnare vatten så att man kunde åka jetski.

åkte till en ö som hette lembongan island en verklig paradisö, med mysiga stränder (dock lite vågigt här med) var bara här över dagen så vi såg inte så mycket av ön.

vi gjorde även en 3 dagarstur då man fick se lite olika städer och kollade på olika tempel, åkte i båt och såg delfiner, träffade apor och mycket annat, en väldigt lyckad resa.

efteråt var jag nog lite besviken på bali i och med stränderna och valet att bo i fel stad och trodde inte att jag skulle vela åka tillbaks, men nu har jag nog ändrat mig. vi skall nog åka till bali på bröllopsresa fast vi skall ut till öarna. lombok och giliöarna skall tydligen vara fantastiska

• Miss Biii

Hur länge ska ni vara borta? Jag skulle rekommendera att dela upp resan i minst två perioder. En period på bali och en på gili öarna. Gili är paradiset på jorden, jag skulle säga att dit skulle alla åka på sin honeymoon!!! Det är tre öar, olika storlekar, trawangan är störst, meno minst och air mellanstor, trawangan kan man bo om man vill ha bättre standard, personligen så tycker jag det är charmigare att bo lite enklare (tro mig - jag kan inte bo varsomhelst men ändå inte 5*)På Gili Air finns ett hotel - Hotel Gili Air, de har en hemsida www.hotelgiliair.com det finaste hotellet på den ön. Servcen är grym och rummen är kanonfina! Det finns inte ord för att beskriva detta paradis men - sol,bad, en av världens bästa snorkling m Nemo & hans vänner plus jättesköldpaddor, nyfångad grillad fisk vid stranden och goda paraplydrinkar i solnedgången, lugn o ro och HARMONI - det kanske säger någonting?

Ang Kuta på Bali, så gillar jag det, många gör det inte, mkt shopping, stor härlig strand m surfing, FINFINA hotell(sök på hotell på tex hotels.com eller agoda.com för att hitta bra erbjudanden) Finns ett ENORMT utbud!!

Jag älskar Bali, har varit där i tre omgångar (totalt 10 v) sen i juli... nu är vädret sådär men ändå ok, men i juli kommer ni inte se en regndroppe på hela tiden.

Ha en underbar bröllopsresa! (fråga på om d e ngt du vill veta )

• Miss Biii

Kan rekommendera att bo i Seminyak - ligger vid kusten, nära Kuta, men det är ett lyxigare och lugnare områden med finare shopping och lyxiga hotell. Här är ett som jag skulel vilja bo på om jag åker till Bali på honeymoon, har Honeymoon villa med privat pool!!!!
    www.villaseminyak.net/photogallery.htm

• hansen

Tack "miss Biii & "änglavinge" för era tips!

Vi har lite förslag på just seminyak på lyxhotell samt att eventuellt ta andra veckan på just en av öarna,frågan är vilken ö???

man måste ju bara uppleva paradiset=)

Vi har även frågat vänner som varit runt hela bali tydkligen och dom säger samma som ni,kuta är mer liv och håll igång så dit ska vi ej,utan det får bli eventuellt seminyak och någon av öarna!

vi fick rekomendation att verkligen inte åka till lombok, det är som ni säger suuuuuuuuperfint, MEN folket där är VÄLDIGT speciella och har sina egna regler och lagar så man får tydligen tänka om om man ska dit...

Vi bokar i december,skriver vad det blev=)=)
    '

• Miss Biii

Ja INTE Lombok, folket är otroligt speciella, jag gillar det inte!!

Jag kan rekommendera Gili Air, då den är mittemellan, inte lika exploaterad som Trawangan. Meno är lugn och inte så mkt folk så försäljarna är jobbigare där. Air är liksom perfekt, i mitt tycke. Finns stort utbud restauranger och lugn o ro och man kan lätt få en egen del av stranden. Ni måste åka dit!! Åk på en snorklingstur, då ser man mer än om man snorklar själv vid stranden!

Seminyak är lugnare än Kuta, men ändå gångavstånd därifrån. Vi ska bo i Legian över jul o nyår, som ligger mellan Seminyak och Kuta, det är också lugnare.

Berätta sen va det blev! Finns många OTROLIGT härliga lyxhotell i Seminyak.

Lycka till!

• hansen

Nu har vi bokat=)
    en vecka på Nusa Dua och andra veckan på andra sidan så det blev Seminyak
    Vi har anlitat en som bor på bali sen 5år tillbaks på en resebyrå,hon kan varaenda stig så det var inte heller så dumt att få experthjälp med exakt vad som är bäst särskilt för vår bröllopsresa
    man ska definitivt inte bo på någon av öarna,då standarden på hotellen/rummen är katastrofala, det är 90% backpackers som är där och det finns en villa som har bättre standard men som är sjukt dyrt,och inte ens de är i närheten till den lyx som finns på de ställen i nusa dua och seminyak
    DOCK!,Sa hon att vi verkligen ska åka dit över en dag och snorkla och dyka och bara ta det lugnt!=)

Äntligen efter 4 månaders förtvivlan har man bokat resan ,
    som en julklapp från vår resebyrå fick vi en räkning på halv summan på 33 tusen INNAN JUL. Pga bokning a flygen och bra förbindelser,samt att skatten och resorna höjs mer till nästa år.

Det var lite för mig,vi skriver givetvis hur resan var när vi nästa år åker dit=)

Mvh: Fredrik

• Originalrosen

Halloj, vad kul att höra att ni har boka resan till Bali! Har själv varit där några gånger, men nu är det många år sedan sist. Åker dit på fredag över helgerna, det ska verkligen bli jättekul!

• Originalrosen

Förresten, Seminyak har ett riktigt bra utbud av bra restauranger - härligt!

Svar på tråden Bröllopsresa till Bali,några bra förslag?