• Malin L

Festlokal i Uppsala?

Hej!
    Letar desperat efter en vacker festlokal (för catering/gör-det-själv-bröllop) i Uppsala, men kan inte hitta något som känns bra.
    Vårt bröllop är nästa sommar och vi kommer att ha mellan 60-80 gäster.
    De ställen vi tittat på är Storgården i Gamla Uppsala, men den känns lite sliten och Danmarks bygdegård, men dit går det inga kommunikationer efter kl.15 på en lördag...och sedan finns det inte så mycket annat att välja på. Antingen är de för små eller för stora.
    Är det någon som har några tips?

• Svar på tråden Festlokal i Uppsala?
  • MIM

Vi hade vår fest i helgen i Ultuna studentkårs kårhus. Jag tycker det är en suverän lokal i trevliga omgivningar. Men det är ju använt om man säger så. Jag är själv Ultunesare och tycker därför att det är helt ok med lite student touch men det är ju olika. Å andra sidan gör lite ballonger susen för att dölja det mesta.

Veterinärmedicinska föreningen har också ett kårhus som är lite mindre och lite mer modärnt. det ligger också på ultuna området. På dessa ställen är det helt ok att ta med egen mat eller att ta med sig personer som lagar i köken däremot måste man köpa alkoholen från dem och det kostar 150% av systempriset. en flaska vin för 50 kr kostar alltså 75 kr på festen som man ha där.

men omgivningarna slår det mesta. vi hade perfekt väder och allt var så grönt och fint!

• MIM

Vi hade förresten mottagning direkt efter kyrkan i odinslund och det är fina lokaler även om de inte har så många fönster. Men det är ändå ljust och fint där inne.

• tummelisa

Botaniska trädgården vi slottet får man hyra!

• ulda

Skarholmen?? (vet ej om man kan ha egen mat)

• Peva

Hur är Botaniska trädgården? Får man ta med egen mat och vin?

• Malin L

Jag trodde att Botaniska trädgården också var ett sån't ställe där man måste jobba på Universitetet eller liknande ör att få hyra det? Är det någon som vet?
    Skarholmen är restaurant, så man kan inte ta med egen mat, men priserna är bra och det är fin miljö, så det är iallafall värt att fundera på.

• AndyPandy

Vi hade vårt bröllop på Stabbygården för några veckor sedan och det var en underbar plats att ha festen på! Vacker lokal, vacker trädgård, vänligt bemötande från de som hyrde ut och ett mycket bra kök. Vi hade 70 sittande gäster och catering med kock på plats. Dessutom hyrde vi valvet och hade pub där samt lite enklare mat för vår hedersvakt (militärbröllop). En stor fördel med Stabbygården är att den går att hyra hela helgen för en rimlig summa så vi hade lunch och fika för alla gäster dagen efter bröllopet. Efter middagen gick det utmärkt att dansa i det lilla rummet och brudvalsen skedde med vita raggsockar i stora salen. Jag kan varmt rekommendera Stabbygården!

• Anonym

Hej,
    vi kollade igenom rätt många ställen för egen mat. Många är lite slitna (Danmarks var absolut finast, kolla om det inte är värt att ha Bergsbrunna buss dit/hem, de är billigast, eller en granne som kör minibuss under natten). Uppsala bugg & swing/Granebergsparken har stor lokal i Sunnersta som många hävdar är jättetrevlig i kvällsmörker och med dekorationer. Liljekonvaljeholmen kanske kan vara något?Botaniska tror jag är rimlig att hyra, men kanske svårt då det inte finns något egentligt kök, såvitt jag vet. Ultunaområdet är kanon sommartid, på Pollacksbacken finns också fina lokaler. Jättebra att vara lite "för sig själv" men på gångavstånd hem.
    Nationerna tror jag kan vara riktigt bra, och prisvärda för sin mat. Tänk på att många kockar och serverar mycket under sin studenttid och är riktigt duktiga på det. jag tror också det kan kännas roligt att få hålla till i gammalt hus, så väl lämpat för fest. Så många bröllop jag hört om på nation gör att jag har svårt att förstå det där kravet om "akademisk natur". Jag hade hoppats på Stabbygården men tyckte den var dyr - kul att läsa ovan att det blev lyckat med pub etc.
    Ändrar ni er och vill ha restaurang finns ju Hantverkarföreningen, Sven Dufva, Eklundshof mfl.
    Lycka till!

• Add

Sök på "bygdegårdar - hembygdsgårdar" på nätet. Uppsala-Näs var trevliga att ha att göra med, Ramsta likaså - men då tillkommer transportbiten. Kan Frimurarnas lokal på Bangårdsgatan vara något? Tjusig var den i alla fall då jag var där en gång. Annars tror jag på nationer eller församlingshem. Kalmars?

• Peva

Andy Pandy,

Hur många kan man vara där?

• Nynnar

Jag kan bara säga Wiks slott! Helt otroligt vackert. Man kan inte ha egen catering där. www.wiks.com

det är lite som ett sagoslott, högt och smalt. Ligger dessutom fint vid vattnet och nära till Balingsta kyrka.

• AndyPandy

Peva,
    enligt Stabbygården kan man vara 63 sittande gäster i den stora salen. Vi klämde in 70 stycken (U-bord) och det gick bra även om det var lite trångt. Men det var ingen som klagade och sedan till kaffet spred vi ut oss i huset (det mindre dansrummet och övervåningen). Kan inte låta bli att säga det igen - jag var supernöjd med lokalen! Jag hade också en väldigt bra cateringkock på plats, hon var väldigt nöjd med kökfaciliteterna och serveringspersonalen klagade inte på att det var trångt (med de var rätt smala )

• Tina

AndyPandy,
    Hur mycket kostade det att hyra Stabbygården hela helgen? Har försökt att titta på deras hemsida men hittar endast något om handpenning.
    Du skrev dansade i sockarna...Finns det något rum där man får behålla skorna vid dans? Också slutligen jag har också sett det där med 60 talet gäster, fanns det porslin så att det räckte?
    Tack på förhand
    Katarina

• Doktoranden

Vi ska ha vårt brölopp på Snerikes nation. Verkar mycket bra - de har vanan inne och det verkar inte bli så dyrt heller. Fin paket lösning!

• Helenak

Vi hade vår fest på Smålands genom St Lars festvåning, allt var perfekt!! Maten var underbar, de var samarbetsvilliga och lyhörda, mkt trevlit var det :)

Svar på tråden Festlokal i Uppsala?