• tonårsmorsa

Den moderna kvinnan

Snälla, hjälp mig hitta "hushållstips för den moderna kvinnan" (eller något liknande), som jag sett i en tråd för rätt länge sen. Det var frågor rörande hem (familj/relation?) och till varje fråga fanns olika svarsalternativ.

En fråga var bland annat något i stil med: "Vad gör du om botten på glasstruten gått sönder?".
    Ett svarsalternativ var: "sätter ett tuggummi i botten så glassen inte rinner ut" och ett annat var "Men kvinna, du ligger förmodligen redan på soffan så ät glassen underifrån!".

Hoppas någon känner igen det här. Tänkte använda det i festhäftet i kombination med "10 råd till gifta kvinnor":

hem.passagen.se/aigue/mankvin/giftakv.htm

• Svar på tråden Den moderna kvinnan
  • Saltakatten
    Hammerman1 skrev 2008-11-29 04:02:56 följande:
    Saltakatten skrev 2008-11-29 02:06:17 följande:
    Var har jag sagt att jag vill ha med det där i ett festhäfte? Däremot tycker jag att det hör hemma i den här tråden där vi ju driver med könsroller och relationsproblem. Personligen så tycker jag att det känns befriande att kunna skämta om saker. Även det som är allvarligt. Hitler är ett ypperligt exempel. Hade vi i alla lägen gjort Hitler till ett namn ingen får nämna och suttit med gravallvarlig min var gång nazismen dryftades skulle detta tyvärr kunna tolkas som ett slags erkännande, ett slags existensberättigande för en hemsk ideologi. Om man däremot, ibland, tillåter sig att klä upp Hitler i ballerinadräkt och låta djävulen köra in stora ananasar där solen aldrig skiner vareviga dag á la Little Nicky så blir nazismen däremot det skämt och den paria den borde vara. Vad gäller listan på en hemmafrus plikter så tycker jag bara att det är sunt att folk kan titta på den och skratta åt eländet. Vi gör ju det eftersom det verkar så dumt och tokigt mot bakgrund av dagens värderingar. Ojämställda normer kan man gott och väl göra sig lustig över, för det förstärker bara vårt avståndstagande mot dem. Om ovanstående text är osammanhängande och svamlig beror det bara på att klockan är fyra på morgonen just nu.
    [/citat]

Jag förstår bara inte på vilket sätt texten som du skrev innan var att göra sig lustig över ojämställda normer eller att driva med könsroller och relationsproblem?

Är det norm att ett äktenskap ser ut så eller är det så du anser att könsrollen för en kvinna ser ut? Att hon ekonomiskt utnyttjar sin man och har sex med alla andra utom honom?

Det är kanske något fel på mig som inte kan se det roliga i texten. För mig genomsyras texten av kvinnoförakt, inte humor.

Nancy Drew skrev 2008-11-29 11:08:33 följande:
    [citat]
    Husmorsråden är väl från mitten av förra seklet om jag inte minns del. De blir ju komiska eftersom de var allvarligt menade när de skrevs, och nu kan vi skratta åt hur knäppt det var då.Däremot sätter jag skrattet i halsen av "50 anledningar att vara man"-skämt som jag misstänker är betydligt färskare. För ja, det finns människor, i Sverige, år 2008, som fortfarande tycker att skämt på temat "kvinnor kan inget om teknik" är roligt. (Min f.d bilskolelärare var en av dem). Vi kan ju försöka använda dem "ironiskt" allt vi vill, men risken är ju att det inte går fram.
    Håller med dig Nancy Drew!
  • Saltakatten

Typiskt. Glömde bort att det inte går att citera två inlägg på det här forumet.

• Nancy Drew

För övrigt är skämt på temat "alla kvinnor är horor" också exempel på inte roligt, även om det skulle vara "ironiskt".

• JustMeAndMyLove

Självklart måste man ha humor. Annars skulle vi gå under av allt dåligt och hemskt som händer.
    Men man måste tänka sig för och välja sina tillfällen.
    Sitter jag med mormor och mamma som fick sten i huvudena och blev öppet häcklade på gatorna i Reykjavik för att de var kommunister så kan jag skämta om mammas kommunistuppväxt och de skrattar.
    Skulle min mormors man däremot vara med skulle jag aldrig yttra ett ord då hans föräldrar blev dödade för sin politiska ställning. Dessutom står vi inte varandra nära.

Tänk på vilken slags människor som kommer, hur nära ni står varandra.
    Det blir inte kul om det sitter kvinnor som vigt sina liv åt att kämpa mot kvinnoförtrycket och mår dåligt för att ni andra ska få skratta.

Själv ska jag använda mig av citat av barn för att lätta upp stämmningen på middagen. Varje person kommer få en liten ram med ett roligt citat.
    Det är lite mer oskylldigt men så himla roligt.
    Det gör liksom inget om man har med:

"Kvinnor består av äggstockar och så tänker de mer."
    / Siri, 6 år

"Min pappa säger att min mamma är medvetslös när hon handlar kläder."
    / Marion, 6 år

Det är ju bara barn :)

• shakynose

Nancy Drew skrev 2008-11-29 11:08:33 följande:

Husmorsråden är väl från mitten av förra seklet om jag inte minns del. De blir ju komiska eftersom de var allvarligt menade när de skrevs, och nu kan vi skratta åt hur knäppt det var då.
    ..
    HUr knäppt är det inte nu då? Idag i Sverige? Detta elände kan vi väl skratta åt?

Kvinnors löner är i genomsnitt 80 % av mäns.
    Källa: ?På tal om kvinnor och män?, SCB, 2006

76 % av landets chefer är män, 24 % är kvinnor.
    Källa: Statistiska centralbyrån

Under en dag handlar ungefär två tredjedelar av allt nyhetsinnehåll om män.
    Källa: ?Räkna med kvinnor?, Global Media Monitoring Project, 2005

Under en vecka utför kvinnor drygt 28 timmar obetalt arbete medan män utför mindre än 20 timmar.

Kvinnor tog ut 80 procent och män 20 procent av föräldrapenningen år 2005.

Mammor sköter främst den vardagliga omsorgen om barnen, medans mammor och pappor spenderar ungefär lika mycket tid med att leka med barnen.
    Källa: ?Tid för vardagsliv?, SCB, 2003

Flickorna har genomgående bättre betyg än pojkar från grundskolan
    och gymnasieskolan.
    Källa: ?Könsskillnader i utbildningsresultat?, Utbildningsdepartementet, 2004

Pojkar har större självförtroende och bättre självbild än flickor när det gäller skolans krav.
    Källa: ?Att lära för livet?, Skolverket, 2004

10 % av eleverna i grundskolan anser inte att alla har lika människo-
    värde. 18% ser homosexualitet som en sjukdom.
    Källa: ?Yttrandefriheten i skolan?, Lärarnas riksförbund, 2006

50% av lärarna i grundskolan och gymnasiet möter en kränkande
    jarong om sexuell läggning bland eleverna. 10% möter samma attityder bland skolans vuxna.
    Källa: ?En utmaning mot heteronormen?, Under ytan, 2006
  • Hammerman

Nja, verkligheten ser nog lite ljusare än så faktiskt... i September 2007 låg den oförklarade löneskillnaden mellan män och kvinnor på 1,3%, åtminstone inom statliga yrken: www.arbetsgivarverket.se/upload/Avtal-Skrifter/Skrifter/l%C3%B6neskillnaderstatsanst%C3%A4lldakvinnorochm%C3%A4n2000-2007.pdf

Dessa 1,3% skulle naturligtvis kunna bero på diskriminering, men Arbetsgivarverket vill ändå förklara det med andra faktorer:

?När 2007 års löner har korrigerats för alla sakliga faktorer som presenterats ovan, återstår endast en oförklarad löneskillnad på cirka 1,3 procentenheter.

Det är denna skillnad som i jämställdhetslagens mening till någon del eventuellt skulle kunna förklaras med lönediskriminering på grund av kön. Mot bakgrund av att denna analys gjorts med hjälp av viss statistisk indelning och på central nivå där detaljkunskapen om respektive arbeten inte är fullständig, så kan konstateras att det med all säkerhet fortfarande finns kvar avgörande skillnader i faktiska arbetsuppgifter och ansvarsområden inom de grupper som jämförs, dvs. det finns kvar skillnader mellan arbeten som utgör sakliga skäl för löneskillnad.?

Vad gäller skillnaderna i hemarbete så är sant, men det är inte hela bilden. Genomsnittsmannen ägnar nämligen mer tid än genomsnittskvinnan åt att förvärvsarbeta och slår man ihop avlönat och oavlönat arbete visar det sig att män faktiskt arbetar fler timmar per vecka än kvinnor, trots att vi gärna beskrivs som arbetsskygga och lata medan kvinnor sliter ut sig i sitt dubbelarbetande: www.genusperspektiv.se/

Att flickor får bättre betyg stämmer, och detta får de trots att pojkar och flickor ligger på samma kunskapsmässiga nivå, i alla fall om man ser till resultaten på de nationella proven. Och 60% av alla på högskola är kvinnor, och dessa tar även ut akademisk examen i högre grad än männen. Ser man detta mot bakgrund av att skolan är en i all väsentlighet kvinnodominerad arbetsplats kan man ju fundera över om samma särbehandling som sägs frodas i näringslivet florerar i utbildningsväsendet.

Angående nyhetsinnehållet undrar jag bara stilla om hur i stor andel av det män porträtteras negativt. Och så undrar jag om amning ingår som en del av den "dagliga omsorgen" av barn.

• Hammerman

Det är då fan vad jag glömmer ord ibland, måste ha blivit dyslektiker på gamla dar... "verkligheten ser nog lite ljusare UT än så faktiskt" ska det ju vara.

Oförlåtligt!

• Nancy Drew
    shakynose skrev 2008-12-03 12:41:48 följande:
    Nancy Drew skrev 2008-11-29 11:08:33 följande:HUr knäppt är det inte nu då? Idag i Sverige? Detta elände kan vi väl skratta åt?Kvinnors löner är i genomsnitt 80 % av mäns. Källa: ?På tal om kvinnor och män?, SCB, 200676 % av landets chefer är män, 24 % är kvinnor. Källa: Statistiska centralbyrånUnder en dag handlar ungefär två tredjedelar av allt nyhetsinnehåll om män.Källa: ?Räkna med kvinnor?, Global Media Monitoring Project, 2005Under en vecka utför kvinnor drygt 28 timmar obetalt arbete medan män utför mindre än 20 timmar.Källa: ?På tal om kvinnor och män?, SCB, 2006Kvinnor tog ut 80 procent och män 20 procent av föräldrapenningen år 2005.Källa: ?På tal om kvinnor och män?, SCB, 2006Mammor sköter främst den vardagliga omsorgen om barnen, medans mammor och pappor spenderar ungefär lika mycket tid med att leka med barnen.Källa: ?Tid för vardagsliv?, SCB, 2003Flickorna har genomgående bättre betyg än pojkar från grundskolanoch gymnasieskolan. Källa: ?Könsskillnader i utbildningsresultat?, Utbildningsdepartementet, 2004Pojkar har större självförtroende och bättre självbild än flickor när det gäller skolans krav. Källa: ?Att lära för livet?, Skolverket, 200410 % av eleverna i grundskolan anser inte att alla har lika människo-värde. 18% ser homosexualitet som en sjukdom.Källa: ?Yttrandefriheten i skolan?, Lärarnas riksförbund, 200650% av lärarna i grundskolan och gymnasiet möter en kränkandejarong om sexuell läggning bland eleverna. 10% möter samma attityder bland skolans vuxna. Källa: ?En utmaning mot heteronormen?, Under ytan, 2006
    Även om uppräknade fakta är sorgliga är det få människor som tycker att detta är helt i sin ordning. Så även om jag kanske inte tycker att "husmorsråden" är fåniga så blir jag inte ille berörd av dem på samma sätt som jag blir när någon skojar om att tjejer inte kan köra bil, typ. Fast jag talar bara för mig själv.
  • Nancy Drew
    Hammerman1 skrev 2008-12-03 14:00:35 följande:
    Nja, verkligheten ser nog lite ljusare än så faktiskt... i September 2007 låg den oförklarade löneskillnaden mellan män och kvinnor på 1,3%, åtminstone inom statliga yrken: www.arbetsgivarverket.se/upload/Avtal-Skrifte...Dessa 1,3% skulle naturligtvis kunna bero på diskriminering, men Arbetsgivarverket vill ändå förklara det med andra faktorer: ?När 2007 års löner har korrigerats för alla sakliga faktorer som presenterats ovan, återstår endast en oförklarad löneskillnad på cirka 1,3 procentenheter.Det är denna skillnad som i jämställdhetslagens mening till någon del eventuellt skulle kunna förklaras med lönediskriminering på grund av kön. Mot bakgrund av att denna analys gjorts med hjälp av viss statistisk indelning och på central nivå där detaljkunskapen om respektive arbeten inte är fullständig, så kan konstateras att det med all säkerhet fortfarande finns kvar avgörande skillnader i faktiska arbetsuppgifter och ansvarsområden inom de grupper som jämförs, dvs. det finns kvar skillnader mellan arbeten som utgör sakliga skäl för löneskillnad.?Vad gäller skillnaderna i hemarbete så är sant, men det är inte hela bilden. Genomsnittsmannen ägnar nämligen mer tid än genomsnittskvinnan åt att förvärvsarbeta och slår man ihop avlönat och oavlönat arbete visar det sig att män faktiskt arbetar fler timmar per vecka än kvinnor, trots att vi gärna beskrivs som arbetsskygga och lata medan kvinnor sliter ut sig i sitt dubbelarbetande: www.genusperspektiv.se/Att flickor får bättre betyg stämmer, och detta får de trots att pojkar och flickor ligger på samma kunskapsmässiga nivå, i alla fall om man ser till resultaten på de nationella proven. Och 60% av alla på högskola är kvinnor, och dessa tar även ut akademisk examen i högre grad än männen. Ser man detta mot bakgrund av att skolan är en i all väsentlighet kvinnodominerad arbetsplats kan man ju fundera över om samma särbehandling som sägs frodas i näringslivet florerar i utbildningsväsendet. Angående nyhetsinnehållet undrar jag bara stilla om hur i stor andel av det män porträtteras negativt. Och så undrar jag om amning ingår som en del av den "dagliga omsorgen" av barn.
    Det jag har sett av genusperspektiv.se är inte imponerande, t ex deras "statistik" som allt som oftast grundas i enskilda personers uttalanden om att "det är vanligt" och liknande.

I övrigt lämnar jag ditt inlägg obesvarat. Du vet vad jag tycker och jag vet vad du tycker.
  • Hammerman

Nancy Drew skrev 2008-12-03 16:44:07 följande:

Det jag har sett av genusperspektiv.se är inte imponerande, t ex deras "statistik" som allt som oftast grundas i enskilda personers uttalanden om att "det är vanligt" och liknande. I övrigt lämnar jag ditt inlägg obesvarat. Du vet vad jag tycker och jag vet vad du tycker.
    Visst, men siffrorna är tagna från SCB. Du brydde dig alltså inte ens om att kolla länken.
  • Nancy Drew

Jag tar inte siten i fråga på allvar, så nej.

• Hammerman

Nancy Drew skrev 2008-12-03 16:49:36 följande:

Jag tar inte siten i fråga på allvar, så nej.
    Tja, länken ifråga leder i alla fall till ett diagram taget från SCB vilket mycket riktigt visar att kvinnor ägnar mer tid åt hemarbete än, män. Samma diagram visar också att män ägnar mer tid åt att förvärvsarbeta och att den sammanlagda arbetsbördan för män ligger på 0,5 timmar mer än kvinnors. Den visar även att kvinnor har mindre fritid än män, men det beror på att kvinnor behöver mer tid till "personliga behov" vilket jag antar innebär sömn, hygien och sådana saker, och kvinnor har ju mer, ehm, kroppsfunktioner att ta itu med.

Jag har letat febrilt på SCB's hemsida efter en länk värdig att bevittnas av mysterielösare Drew men min SCB-do är tyvärr inte lika bra som min Google-Fu. Lyckligtvis lyckades jag gräva fram det här:

www.scb.se/Grupp/allmant/_dokument/A05ST0203_02.pdf

Däremot blir kvinnors fritid mer upphackad just eftersom de sköter en större del av hemarbetet, och det kan vi antagligen åtgärda genom att låta kvinnor förvärvsarbeta lite mer och eventuellt låta männen förvärvsarbeta lite mindre. Isländsk föräldraledighetsmodell?
  • didis
    Hammerman1 skrev 2008-12-03 17:22:51 följande:
    Däremot blir kvinnors fritid mer upphackad just eftersom de sköter en större del av hemarbetet, och det kan vi antagligen åtgärda genom att låta kvinnor förvärvsarbeta lite mer och eventuellt låta männen förvärvsarbeta lite mindre. Isländsk föräldraledighetsmodell?
    Läste ett intressant förslag i en omarbetad avhandling (I sällskap med skulden): 6 timmars arbetsdag - men bara för män.

Risken är kanske att många män får kortare arbtesdag men inte lägger den tiden på hemarbete och barn och då är ju inget vunnet.
  • Hammerman

Vore nog omöjligt ur samhällsekonomisk synvinkel. Dessutom (antar jag) blir diskrepansen i fördelningen hemarbete/förvärvsarbete som mest påtaglig när paren får barn och ska man då straffa pappor genom att ge dem mindre arbetstimmar och därigenom lägre lön för att de skaffat barn alternativt straffa de barnlösa arbetskamraterna genom att låta dem subventionera pappans kortare arbetstid ifall han behåller lönen?

• didis
    Hammerman1 skrev 2008-12-03 17:33:41 följande:
    Vore nog omöjligt ur samhällsekonomisk synvinkel. Dessutom (antar jag) blir diskrepansen i fördelningen hemarbete/förvärvsarbete som mest påtaglig när paren får barn och ska man då straffa pappor genom att ge dem mindre arbetstimmar och därigenom lägre lön för att de skaffat barn alternativt straffa de barnlösa arbetskamraterna genom att låta dem subventionera pappans kortare arbetstid ifall han behåller lönen?
    Förslaget var nog inte så allvarligt menat - mer som en kommentar till de som vill ha 6 timmars arbetsdag för jämlikhetens skull där hon konstaterar att risken med det vore att mammor lägger sina extratimmar på hem och barn medan många pappor bara skulle få extra timmar för sig själv.

Hon har i boken intervjuat mammor ur olika samhällsklasser om hur de ser på föräldraskap och den skuld de känner gentemot sina barn. Hon kommenterar också att hon inte intervjuat några pappor men att hon under sina föreläsningar runt om i landet inte finner samma gensvar hos pappor ang skuld till barnen. Men det är kanske nästa forskningsprojekt?
  • Hammerman

didis skrev 2008-12-03 17:42:39 följande:

Förslaget var nog inte så allvarligt menat - mer som en kommentar till de som vill ha 6 timmars arbetsdag för jämlikhetens skull där hon konstaterar att risken med det vore att mammor lägger sina extratimmar på hem och barn medan många pappor bara skulle få extra timmar för sig själv.Hon har i boken intervjuat mammor ur olika samhällsklasser om hur de ser på föräldraskap och den skuld de känner gentemot sina barn. Hon kommenterar också att hon inte intervjuat några pappor men att hon under sina föreläsningar runt om i landet inte finner samma gensvar hos pappor ang skuld till barnen. Men det är kanske nästa forskningsprojekt?
    Så hennes slutsats är alltså att män är onda och opålitliga?
  • didis
    Hammerman1 skrev 2008-12-03 17:46:07 följande:
    didis skrev 2008-12-03 17:42:39 följande:
    Så hennes slutsats är alltså att män är onda och opålitliga?
    Nä, att de inte känner samma skuldkänslor gentemot sina barn som deras fruar gör. Viss skillnad va`?
  • JustMeAndMyLove

Det finns underbara män.
    Och hemska kvinnor med. Man får inte glömma bort det...

Min systers man uppfostrade själv tre barn från det att de föddes. Helt ensam utan hjälp från någon.
    Det var två tvillingar och ett år senare kom en ny knodd.
    Självklart pratar stattestiken sitt klara språk men man får inte glömma att det ändå inte är så att alla män struntar i sina barn...

Svar på tråden Den moderna kvinnan