• Flisa80

Favorboxar på E-bay

Har hittat underbara presentlådor på e-bay men undrar egentligen om någon som handlar via e-bay kan förklara hur det funkar... Är det lätt? Om det står "not speciefied" där frakten till sverige ska stå, hur vet jag då vad allt kommer att gå på slutändan? Är nerväs över att handla där och gå på en nit...

• Svar på tråden Favorboxar på E-bay
  • Emmeli o Markus

e-bay är inte det som tradera?

Längtar efter vår stora Dag:)
  • Flisa80

Det är mycket möjligt men eftersom jag aldrig handlat på tradera (heller) så kan jag faktiskt inte svara på det.

• Brudens mamma

Det är en del du bör hålla koll på när du handlar på ebay. Bl a om dom skickar till sverige först och främst. Sen vad portot blir, det kan bli många hundra om det vill sig illa. Jag har också kollat på dom lådorna och många av dom är himla fina. Men för dom pengarna hade jag själv gjort en.
    Skall du mot förmodan handla på ebay så öppna ett paypal-konto. Himla bra att betala via det och dom flesta kräver det.

• FruHamberg

Jag har handlat en massa på ebay, bla min bröllopsklänning, även min sambo har handlat mycket och ingen av oss har blivit lurad. Om det inte står vad frakten kostar så maila, säljarna brukar vara duktiga på att svara snabbt. Vid minsta lilla undran om varan så maila och fråga innan du lägger bud, för när du har lagt bud så är det bindande. Sen måste du ha ett paypal-konto för att kunna betala. Det är superlätt att ordna, länkar finns på ebay. Tror att det ska finnas paypal på svenska nu med. Kollade just upp det och det finns på svenska. Gå in på paypal.com och längst upp i deras högra hörn kan du ändra till svenska.

Undrar du över något mer så är det bara att fråga!

• FruHamberg

Glöm inte bort att det finns fler ebay än ebay.com. ebay.co.uk är englands ebay, sen finns det tyskt ebay med(men då lä man vara duktig på tyska). Priserna och utbudet kan variera lite mellan de olika ställena. Fördelen med att handla från england är att det går snabbare att få hem varorna samt att man inte behöver tulla för varorna(förutsatt att det inte t.ex kina.företag eller från något annat land än england)

• Flisa80

FruHamberg: Åh vad bra du har svarat!! Paypal-konto har jag faktiskt redan och har använt en gång, så det kan jag nog med tror jag. Tycker du att den amerikanska och engelska skiljer sig åt på något sätt som gör att den ena är bättre än den andra?

Brudens mamma: Jag vet inte vilka lådor du har tittat på men många av de som jag var intresserade kostade INGENTING, bara någon eller några dolllar (beroende vad budet hamnade på). Då är det definitivt inte värt att göra själv... Ska ta din varning om porto på allvar, tack!

• Flisa80

Just det, glömde fråga: Det står "Buy it now" på endel, betyder det alltså att man inte budar utan bara kan beställa?

• FruHamberg

Buy i now betyder att man betalar helt enkelt det pris som står och varan skickas direkt efter det, alltså inget slutdatum på auktion och ingen budgivning.
    Jag handlar nästan bara ifrån engelska ebay av den enkla anledningen att det går så snabbt att få hem varorna till skillnad från varor som ska skickas ifrån usa. Sen är det ju det här med tullen. Eftersom Storbritannien är med i eu så är det ju ingen tullavgift(förutsatt att du har inte har köpt ifrån t.ex kina). Sen måste man ju inte tulla för allt man köper ifrån usa(beror på summan och om det är gåva, men gå in på tullverkets hemsida om du är osäker) och man kan ha tur att paketet slinker med, men det är ju engentligen lag på att betala moms så räkna alltid med den summan isf.
    Men gubben min handlar nästan bara ifrån usa istället, men det han köper finns i mycket större utsträckning i usa än i england. Jag har mest köpt bröllopsrelaterade saker, pärlor och band.

Jag tycker att utbudet och priserna är bra på engelska ebay, men det är klart att det är ännu större utbud på amerikanska sidan.

Men som sagt kom ihåg att kolla vad frakten kostar, ibland tar de överpris på det för att kompensera för det låga priset på varan.

Oj, vad mycket det blev. Hoppas att du blev lite klokare iaf . Annars så är det bara att fråga igen .

• Flisa80

Kom på en fråga... Priset som står vid t.ex. budgivning är ju ofta mycket lågt. Är det för EN eller för alla boxar, om det nu råkar vara 50 stycken... Hur vet man om det ä styckpris eller inte, om det inte står nånstans? Ja, maila och fråga förståss.... Brukar det vara så där otroligt billigt att man hamnar på några dollar för 20-50 stycken?

• Brudens mamma

Många av dom som säljer mycket på ebay har ett väldigt lågt utrops pris. Det är den delen dom betalar en viss procent till ebay på. Sen blir det i stället ett väldigt högt porto. Det är inte som att handla på tradera. Betalar du 33 kr i porto skall det sitta 33 kr på, inget annat.
    Som regel är det en box man budar på, annars så står det. Helt ärligt hade jag ett helvete i början. Jag blev så glad när jag hittade fina grejor för 0.01 dollar ;) sen blev det dyrt som fan.
    Men man lärde sig och jag är nu bästa vän med mitt lexicon på engelska.

Nu först fattade jag vilka du menade.......Jag trodde du menade dom stora som man lägger kuvert i, men dte är alltså dom små som ni ger till gästerna. Det kan stämma, dom kostar som regel inte många dollar.
    Hoppas du får rätt på det. Och jag säger som andra, maila vid minsta lilla fråga

• Brudens mamma

Glömde: Där e en rad där det står; Ship to....där ska stå worldwide om det ska komma hit

• Flisa80

Åh vad bra, tack så mycket för dina svar. Kanske återkommer... ;)

Svar på tråden Favorboxar på E-bay