• ElinPierre

    Gäster..

    Hur många gäster kommer ni och bjuda, och hur har ni tänkt runt det?

    Har tre olika gästantal (70,60 och 40) och kan inte bestämma oss för vad vi vill. Vi står och stampar och kommer ingen vart, så dela gärna med er av era tankar och funderingar kring detta!

  • Svar på tråden Gäster..
  • PennyJenny

    Tja, vänd på frågan istället, vilka vill ni bjuda? Hur mycket får det kosta? De sakerna relaterar ju ofta till varandra. Dessutom är ju frågan vad ni vill ha för bröllop. Kankse lite mer intim eller vill ni ha "alla" där.

  • skille

    Vi har 60, det er de vi vet kommer til å gjøre vår dag spesiell.
    Da er det kun nære og kjære.

  • feministbrud

    Vi sa 80 men det blev visst 95. Så kan det gå!

  • Nancy Drew
    feministbrud skrev 2008-12-08 09:57:05 följande:
    Vi sa 80 men det blev visst 95. Så kan det gå!
    Hihi, känner igen mig. Vi skulle ha 50, men gästlistan slutade ticka vid 65.

    Vi utgick från lokalen, hur många får plats (utan att det blir bökigt)?

    Och så klart, vilka känns viktiga att ha där?
  • ElinPierre

    Men VARFÖR vill ni ha intimt, och VARFÖR vill ni att ALLA ska vara där..
    Behöver liksom få de vinklarna för att lyckas komma fram till vad som passar oss.. Känns det som..
    (har nog som någon skrev i en annan tråd, gått in i bröllopsväggen.. Det mesta känns bara jobbigt just nu, och jag har ingen aning om vad jag egentligen vill.. Eller vad P vill )

  • MolsonCanadian

    Drygt 60. Ville egentligen inte alls ha så många, men det drog iväg.

  • feministbrud

    Vi ville bjuda alla våra vänner. Man kan inte bjuda alla och vissa kommer trots allt att hamna utanför, men vi ville inte göra en superstor sållning. Vi ville ha en megafest!

  • MolsonCanadian

    Vi ville ha det "intimt" för att det är en händelse som vi vill dela med människor som verkligen betyder något för oss. Om vi skulle bjuda "alla" så skulle det bli ett enormt bröllop och så många att det är helt omöjligt att hinna med att prata med dem. Själv ser jag heller inte vitsen med att bjuda människor som inte står mig nära.


    ElinPierre skrev 2008-12-08 10:19:23 följande:
    Men VARFÖR vill ni ha intimt, och VARFÖR vill ni att ALLA ska vara där..Behöver liksom få de vinklarna för att lyckas komma fram till vad som passar oss.. Känns det som..(har nog som någon skrev i en annan tråd, gått in i bröllopsväggen.. Det mesta känns bara jobbigt just nu, och jag har ingen aning om vad jag egentligen vill.. Eller vad P vill )
  • Tizzeltazz

    vi hade 20 st gäster

    min familj/släkt är ganska liten men min mans är....enorm.
    så vi skar ned det till våra föräldrar, våra syskon + familjer och så våra äldsta, äldsta vänner.

    en vägande faktor var även att de enda av min mans släktingar som faktiskt bor i sverige är hans föräldrar och hans syster med familj så det skulle bli mycket arrangemang att få ihop det annars.

    sen planerar vi att ha en fest för alla andra men en väldigt blygsam fest med lite plockmat, dricka och musik....

  • Myrmor

    Vi kommer ha vad som nog räknas til ett "stort bröllop", 125 gäster. För oss är det viktigare att dela dagen med ALLA som betyder mycket för oss, och vi råkar ha stor tight släkt och många nära vänner. Vi skulle aldrig kunna dra gränsen vid 75, även om vi skulle vilja det, eftersom det skulle bli helt fel. För vilka av dem man älskar väljer man då bort? Tror det beror helt och hållet på vilka man står nära. Har man liten släkt och få nära vänner löser det sig nog lättare.

    Vi började med att fundera på vilka som det var VIKTIGT för oss att bjuda, och kompletterade med den "tredje i det gänget", respektive osv. Då blev det 125 (eller ja, egentligen 150, men vi skickar ut inbjudningar i omgångar allt eftersom folk tackar nej eftersom lokalen inte rymmer fler, så 125 blir det i praktiken).

  • Svanboet

    Vi har inte satt oss ner med gästlistan än men vi har en grov idé om vilka som bjuds. Ingen som vi känner att vi klarar oss utan kommer bjudas, dvs kusiner vi aldrig eller nästan aldrig träffat, mosters nya halvsyskon och sysslingar som bor på andra sidan världen, inte heller våra föräldrarnas nya partners barn som vi inte vuxit upp tillsammans med. De som kommer få inbjudningar är föräldrar, far- och morföräldrar, syskon med respektive, kamrater som man vill dela upplevelsen med och gamla och nya vänner som vi umgås med intensivt (dvs oftare än 1 gång per år). Jag tror att vi kommer landa runt 70 gäster och jag hoppas att alla vill och kan komma.

    Jag skull fundera så här när det gäller varje gäst: Vad har vi för relation till den här personen? Kommer dennes närvaro på vår stora dag berika upplevelsen för oss? (Pga omständigheter i våra släkter måste vi också ställa oss frågan: Om denna person kommer; finns det risk för rabalder och tråkigheter?)
    Hoppas att detta kan hjälpa er fundera över vilka gäster som ska stå kvar i listan. Lycka till!

  • SweetSun

    vi har ca 43 st på gästlistan.

    På den listan står våra närmsta vänner och den släkt vi umgås med.
    Vi ville inte bjuda in en massa folk vi "måste" bara för att det ska vara så.
    Sambon tänkte bjuda en kusin han har bra kontakt med, men då blir alla andra kusiner, morbröder och fastrar sura, så där drog han gränsen. Så han har sina föräldrar och syskon med respektive, och resten kompisar. Jag har valt att ha lite mer släkt , då jag inte har många nära vänner.

    Visst kommer en del släkt på sambons sida bli sura, men vi vill inte lägga mer pengar än vad vi kommer att göra.

    Summa sumarum, 43 personer, och det är även maxgränsen för lokalen utan att trängas

  • Nina och Rickard

    Vi kommer bjuda ca80 gäster, och den summan kom vi fram till efter att ha "rensat bort" de minst viktiga personerna. Eftersom det handlar om ganska mycket jobb och pengar kring ett bröllop så ville vi vara säkra på att de som kommer verkligen uppskattar att dom är bjudna, samtidigt som vi uppskattar deras närvaro. I vårt fall handlar det om de närmaste släktingarna och vännerna.

    Jag försökte även tänka så, att de som jag tror att jag kommer ha en långvarig relation till kommer jag bjuda, medan t.ex nuvarande skolkompisar m.m räknas som mindre aktuella.

  • Emmeli o Markus

    Vi kommer ha ca 50 gäster på vårt bröllop. då är det våra mammor, syskon m familjer och sen har vi valt 3-4 st av våra närmaste och bästa vänner. Vi vill ha det personligt.. Jag vill hinna prata med alla.
    På dotterns dop va vi 95 pers och jag hann inte säga hej till alla ens. Det blev bara stressigt och så vill jag ABSOLUT inte ha det på mitt bröllop!!


    Längtar efter vår stora Dag:)
  • skille

    Når man skal gifte seg er man 2 stykker om hvordna man vil ha det, og da ble 60 ett kompremiss..

  • Juni2009

    Vi har namnlista -nästa klart-

    Det kan bli 60 personer men vi ska titta igenom allt igen för att se om det kan finns någon vi inte känner för att ha på vår bröllopet.
    Eller tvärtom: finns fler personer/familj vi vill bjuda på...

    Man vet ju aldrig...

  • Fenixx

    ca 40st kommer det bli till vårat. vi tycker det känns lagom, då har vi våran närmsta släkt och närmsta vänner där med oss.

  • PennyJenny

    Aha, du menar så.

    Vi hade 45 gäster. Vi bjöd vår släkt och de vänner som vi ville och hamnade på den summan. För oss var inte plats och priset något som styrde när vi gjorde upp gästlistan. Om jag utgår från hur jag tänkte, maken vet jag inte riktigt, så ville jag ha alla där, för jag ville få dela den dagen med dem. Jag ville få stoltsera lite med vår kärlek och visa alla hur jag känner.

    En del tycker kanske att 45 gäster är mycket och att det inte kan bli intimt med så mycket folk, men så var det inte för mig. Jag kände ju alla, jag hade en realtion till dem och jag ville ha dem där. Så därför blev det intimt på det sättet. samtidigt kan jag säga att 45 gäster är en hel del och det var ju inte på något sätt att man satt och tyckte att det var lite människor på bröllopet, snarare tvärt om.

  • Mörk Ängel

    Det beror ju på vilka alla dessa människor är. Den dagen när jag och min sambo gifter oss så kommer vi kanske ha 30-40 gäster - dvs. de närmaste med respektive.

    Jag ser ingen anledning till att bjuda bekanta utan vill ha med de som faktiskt följt vår utveckling på nära håll. Det är ändå starten på ett "nytt" liv.

    Jag tycker att bröllopet är en ganska, vad ska man säga, privat/intim (?) handling därför blir det få för oss.

  • Hemlig2009

    Vi kommer landa runt 30-35 gäster skulle jag tro. Då har vi bara bjudit in våra familjer, dvs ingen släkt alls, och nära vänner. Vänner vi umgås relegelbundet med.

    Vi vill ha det på detta sätet dels pga kostnaden, har ingen lust att betala en massa för bekanta och såna som vi träffar en gång om året. Sen känner jag att jag vill ha det lite mer intimt då jag har varit gift innan och det känns lite jobbigt att ställa till med en ny "baluns".

Svar på tråden Gäster..