Inlägg från: MolsonCanadian |Visa alla inlägg
  • MolsonCanadian

    Hur gör man? Bjuder man respektive som man aldrig träffat?

    Ja, självklart har jag rätt att ha åsikter om varför folk tackar nej. Anser man att vänskapen är så betydelselös att man väljer bort en väns bröllop för att uggla med pojkvännen, så är det inte en person jag skulle bjuda överhuvudtaget. Det är förstås ett hypotetiskt resonemang eftersom jag inte har sådana vänner och inte heller kommer att bli vän med någon så urbota dum.

    anne på grönkulla skrev 2008-12-10 08:33:02 följande:


    Så du har rätt att ha åsikter om varför folk tackar nej? Du har rätt att godkänna andra människors beslut? Vilka andra frågor sätter du dig till doms över?
  • MolsonCanadian

    Då är hon, i mina ögon, ingen vän. Jag vet inte vad andra har för vänskapsrelationer, men mina bygger på en genuin omtanke om varandra och där ingår att man uppriktigt bryr sig om vad som händer i deras liv. Det innebär också att man har förmåga att sätta sig själv åsido när något viktigt händer. Jag och mina vänner har allesamman gått igenom olika stora händelser i livet, både negativa och positiva. Om min vän ringer till mig och berättar att hennes mamma har dött, eller att hon har träffat en alldeles underbar man, så bemöter inte jag det med att fokusera på mig själv. Man följer med, helt enkelt.

    Gissningsvis definierar man vän på olika vis. Jag kallar inte människor som jag super till med ibland för mina vänner. De fyller givetvis sin funktion och jag kan ha mycket glädje av dem, men de är inte mina vänner och de ingår inte i "nära och kära" som jag bjuder på bröllop. Den här "rättvisetanken" verkar ha gått överstyr.


    älskarlivet skrev 2008-12-10 09:53:25 följande:
    Jag har en vän som valt bort vårt bröllop för att sonen inte är bjuden.. Hon menar att om inte alla ur hennes familj är bjudna så kommer ingen...'
  • MolsonCanadian

    Om vänskapen är beroende av huruvida ens partner blir bjuden eller inte, så är det i mina ögon inte mycket till vänskap från början. Oförmågan att sätta sig själv åsido för sina vänners stora händelser i livet är för mig ett tecken på att begreppet "vän" används väldigt generöst.

    Skulle jag upptäcka att jag inte ville gå på min väns bröllop utan min käresta så skulle jag ifrågasätta hur sund min relation till min käresta är.


    PennyJenny skrev 2008-12-10 12:34:16 följande:
    Det går ju båda vägarna i så fall. Jag kan tycka att det är lika illa att någon anser att vänskapen betyder så lite att man inte ser det som naturligt att bjuda med min partner som betyder mycket för mig på något som ska hylla kärleken. Personligen skulle jag känt mig väldigt ledsen på den vännen som inte förstod att jag inte skulle vilja gå utan min käresta på en bröllopsfest. Så jag kan tycka att det är lika dålig vänskap åt det hållet.
  • MolsonCanadian

    Mycket väl formulerat.

    Jag tror, återigen, att det här bottnar i olika syn på vänskapsrelationer. Det här "Om inte han får komma, så kommer inte jag" är något slags rättvisetänk som inte hör hemma i en vänskapsrelation eller ens i verkligheten. Människor betyder olika mycket för en. Så är det. Jag betyder inte alls lika mycket för min bästa väns sambo som jag betyder för min bästa vän. Det är ingenting att gråta över. Och jag tror inte att någon skulle ifrågasätta om jag valde att rädda min bästa vän ur ett brinnande hus före min bästa väns sambo. Det handlar inte om att inte uppskatta min bästa väns kärleksrelation. Det handlar om att just hon är mer värdefull för just mig.


    Emmet99 skrev 2008-12-10 14:07:09 följande:
    Det handlar väl inte om att man förväntar sig att släppa allt och komma rusande som en annan drottning. Vet inte var kommendering kommer in i det hela. Man bjuder de som står nära en och tycker det är jättekul om de kan komma, men kan de inte så kan de inte, och då är det inte mycket mer med det. Och självklart har man som inbjudare rätt att döma över folks skäl att tacka nej. Om jag bjuder någon (överdrivet och hypotetiskt men som ett exempel) som säger nej därför att hon/han tycker det är snålt att festen inte är på en lyxjakt tex, så har jag självklart rätt att reagera därefter, på samma sätt som man reagerar över andra saker vänner gör. I fallet jag beskrev skulle jag tycka personen var otroligt larvig och egoistisk, och det skulle jag tycka likaså om jag bjöd en vän utan sällskap som vägrade komma pga att inte sällskapet var bjudet. Jag ser en ENORM skillnad mellan bröllop och vanlig fest. Vanliga fester finns hela tiden, bröllop förhoppningsvis en gång i livet, och det är en av de viktigaste dagarna i ens liv. Jag känner mig enormt hedrad om jag blir bjuden för att dela denna viktiga dag och jag skulle aldrig få FÖR mig att ha förväntningar om att det skall tas hänsyn som mig som person (jo, ok, är jag allergisk mot maten kan jag hoppas på alternativ). Jag anser att all hänsyn jag någonsin skulle kunna hoppas på uppfyllts iom att jag öht fick ett inbjudningskort. Ska jag har regler för hur deras fest ska gå till, då är det bättre jag inte går och har en egen fest istället.
  • MolsonCanadian

    Skulle du må dåligt av att inte ha din partner med dig på ett bröllop?

    Att acceptera som par har ju inte heller med saken att göra. Det finns mängder av tillfällen som ni kan visa upp och bekräfta att ni är ett par. Varför måste det göras på ett bröllop?

    Jag menar fortfarande att de som ska avgöra vem som får komma på ett bröllop är de som gifter sig.


    PennyJenny skrev 2008-12-10 15:49:24 följande:
    Nä, det handlar inte om att min värld stannar om han inte får komma, det handlar om omtanke som du själv pratar om. Omtanken tycker jag går båda vägar. Jag tycker också att vänskap grundar sig på att man värnar om varandra. Jag fattar bara inte varför man ska stå så på tå för ett bröllopspar att de inte kan öppna ögonen för hur andra upplever saker och ting. Jag kan mycket väl gå på ett bröllop utan min käresta, han behöver inte på något sätt hålla mig i handen hela tiden och vi lever självständiga liv. Men jag uppskattar om mina vänner accepterar oss som ett par, som några - som precis som de - har valt att dela vårat liv ihop och då får avgöra om han som inte känner dem ska följa med eller inte. Jag kan inte förstå varför man inte kan bry sig om sina vänners mående på ens fest/bröllop?
  • MolsonCanadian

    Ja, jag tycker också att det är skumt om man inte har koll på sina vänners partners. Jag har ju vänner lite varstans i världen så visst - jag har kanske inte träffat alla partners, men visst sjutton är jag inkluderad i vad som sker. Det är dock inte huvudsaken, utan huvudsaken är att vänskap är vänskap alldeles oavsett partner.


    Emmet99 skrev 2008-12-10 16:09:34 följande:
    jamen relationen till vännen är ju mellan mig och mig vän, relationen mellan vännens make är mellan vännen och dennes make, inte mellan maken och mig. Om jag har en vän som inte vill komma för att jag inte bjudit dennes respektive som jag aldrig träffat undrar jag ju dels varför jag aldrig träffat personen om det nu är så viktigt att de skall vara överallt som ett par. Låter man bli och gå på begravningar också om ens familj kanske tycker det är olämpligt att folk som inte känner den döde skall komma?väl formulerat själv
  • MolsonCanadian

    Jaha? Och din poäng var? Att du har rätt att ha den åsikten?
    Det har du givetvis.


    shakynose skrev 2008-12-10 17:25:22 följande:
    Min åsikt är att du är en tvättäkta bridezilla!
  • MolsonCanadian

    Att skita i sin väns bröllop, dvs en stor händelse i sin väns liv, anser jag vara mer än fråga om delade åsikter. Jag anser att man inte är en vän när man beter sig på det viset. Med sådana vänner behöver man knappt några fiender.


    älskarlivet skrev 2008-12-10 18:25:43 följande:
    Hon är en vän för mig, man behöver inte dela alla åsikter med sina vänner. Däremot tycker jag att det är tramsigt att resonera som hon gör.. Att vi inte har samma åsikter om det här med barnuppfostran etc gör inte henne till en sämre vän..
  • MolsonCanadian

    Men du förväntar dig att det är någon form av svek om din vän inte bjuder din pojkvän?


    shakynose skrev 2008-12-10 18:44:53 följande:
    Håller med dig! Det är viktigt att vara medveten om att när folk tycker/handlar/säger tvärtemot vad man förväntar sig så är det inte lika med svek. Jag är inte mittpunkten i alla andras liv (och kommer inte att vara det på min bröllopsdag heller) och om någon inte vill samma sak som jag så handlar det inte nödvändigtvis om att de vill såra mig. Men jag behöver heller inte ställa upp på allt de gör heller.
  • MolsonCanadian

    Fast du drar helt otroliga känslomässiga växlar på det här. Att du är vän med någon betyder inte att du är vän med dennes pojkvän. Du är väl ändå vän med din vän oavsett eventuell pojkvän?
    Du uttrycker dig onekligen som att du och din partner lever i symbios och därmed blir du stött av att du skulle uppskattas som vän, men inte han.

    Jag skulle inte ens tänka tanken att ta illa vid mig av att min vän bjuder mig på bröllop. Jag skulle bli glad, hedrad och eftersom vår vänskapsrelation bygger på oss två som individer, inte på eventuella pojkvänner, skulle jag inte bry mig ett skvatt om huruvida hon bjuder min pojkvän eller inte. Han är inte relevant i sammanhanget. Det är precis samma princip som att jag inte skulle rädda min bästa väns sambo ur ett brinnande hus före min bästa vän.


    PennyJenny skrev 2008-12-11 10:35:39 följande:
    Jag skulle ta illa vid mig, inte må dåligt, om min vän anser att jag och min partner inte hänger ihop och därmed bara bjuder mig på ett bröllop bara för att hon inte har träffat honom. För jag tycker, att speciellt på ett bröllop som handlar om kärlek så känns det konstigt om min vän inte respekterar mitt val av partner. För det skulle det kännas som ifall någon bjöd in bara mig till bröllopet och inte honom. Javisst är det bröllopsparet som bestämmer vem de bjuder in på sitt bröllop. Det har jag inte ifrågasatt. Jag ifrågasätter varför brudparet har rätt att tycka att vännen är en dålig vän för att den tackar nej på grund av något sådan men att vännen inte har rätt att tycka att det känns fel att brudparet (dennes vän) inte verkar tycka att det förhållandet är värt att respektera. Jag kan inte förstå varför det är mer okamratligt och bevis på dålig vänskap att då acceptera läget och tacka nej för att premisserna som man blivit bjuden under inte passar.
  • MolsonCanadian

    Absolut inte. Du får gärna läsa vad jag skriver. En vän som tackar nej till att komma på ett bröllop med MOTIVERINGEN att om inte pojkvännen är bjuden, så kommer inte hon heller, är inte en vän. Skulle motiveringen vara att hennes pappa har dött, att hon inte får ledigt från jobbet, att hon redan beställt semester till Maldiverna etc etc är något helt annat. Det förstår väl till och med du?

    Jag är innerligt glad att jag slipper nöja mig med ytliga bekanta som "vänner".


    shakynose skrev 2008-12-11 14:45:53 följande:
    Menar du att alla som tackar nej till ditt bröllop är att likställa med fiender?Jag är innerligt glad att ingen av mina vänner är så krävande och oförstående.Och nej, det är inte svek att inte bjuda med respektive. Läs sista meningen i mitt förra inlägg, yo!
  • MolsonCanadian

    Läs gärna mitt inlägg om motivering.


    älskarlivet skrev 2008-12-11 14:46:24 följande:
    Men hon har ju inte skitit i mitt bröllop, hon väljer att inte komma... Är andra vänner inte heller ens vänner om de tackar nej då?
  • MolsonCanadian

    Det handlade om att skita i sin väns bröllop med motiveringen "får inte han, så kommer inte jag". Om det gäller barn eller pojkvän eller någon annan är ovidkommande. Det är fortfarande motiveringen bakom som säger något om vänskapen.

    Det är helt riktigt att jag inte är vän med människor som skiter i mig. Jag är heller inte vän med människor som jag skiter i. Andra människor kan gott anse sig vara vän med människor de skiter i och som skiter i dem. Det förändrar inte det faktum att jag inte anser att det är fråga om vänskap när man fokuserar på sig själv när ens vän går igenom något stort i livet. Jag får väl vara tacksam att jag kan vara så kräsen att jag slipper dras med halvmesyrer till vänner.


    shakynose skrev 2008-12-11 17:57:43 följande:
    Jo jag har läst det du skriver, men det handlade ju inte om pojkvän i det fall du kommenterade? Det var ju barn det handlade om nu.Jag tycker att du är vansinnigt fördömande och enkelspårig i vilket fall. De som inte gör exakt samma prioriteringar som du är inte vänner, utan t.o.m. fiender. Helt galet.
  • MolsonCanadian

    Hon skiter ju i en av de viktigaste händelserna i ditt liv med hänvisning till sig själv och sin egocentrism. Det är för mig obegripligt hur man kan anse att en sådan människa är en vän. Men återigen, gissar jag att begreppet "vän" används väldigt olika.


    älskarlivet skrev 2008-12-11 18:37:19 följande:
    Jo, men för mig var den kommentaren att hon "skiter i mig" lika med att hon inte alls bryr sig om mig..Jag är inte den brud som låter alla dansa efter min pipa och blir inte arg för att hon tackade nej av den anledningen. Det är hennes val, men jag ser inte henne som en sämre vän..Just dessa värderingar får hon gärna har, visst det är inte samma värderingar som jag har, men det är inget som stör vår vänskap heller..
  • MolsonCanadian

    Och det är där jag menar att synen på vänskap kommer in.
    Det är självklart för mig (och mina vänner) att en viktig händelse för min vän är en viktig händelse också för mig och vice versa. Vi både tar och är del i varandras liv.


    älskarlivet skrev 2008-12-11 18:56:48 följande:
    Men jag är inte så ego att jag kräver att hon ska lämna sin son hemma.. Det är en viktig händelse för MIG och min sambo, men inte för henne, så är det ju den dagen hon ska gifta sig också. Jag kommer gärna, men det är en viktig dag enbart för henne och hennes sambo..
  • MolsonCanadian

    Nej, jag har redan förklarat skillnaden mellan att skita i och att inte kunna. Vad i min förklaring var otydligt?


    älskarlivet skrev 2008-12-11 19:07:45 följande:
    Jag har en vän som gifter sig utomlands också till sommaren. Är jag en dålig vän då om jag inte åker för att vi redan ska utomlands en gång i sommar?
  • MolsonCanadian

    I min värld är det ingenting som spelar roll i en vänskap. I bekantskap och kompisskap - visst. Men jag skulle aldrig missa en väns bröllop med en sådan motivering.


    älskarlivet skrev 2008-12-11 19:56:48 följande:
    FAst samtidigt har jag min egna bröllopsresa som är 2 veckor, blir hemma någon vecka och ska iväg igen.. Ska all min semester gå åt resor då?? Ska inte jag få vara bara lite ledig? Dessutom hade jag fått åka själv ev eftersom min sambo nog inte kan ha mer semester än när vi har bröllop+resa..
  • MolsonCanadian

    Och jag vidhåller att det handlar om olika syn på vänskap.


    älskarlivet skrev 2008-12-11 20:06:10 följande:
    Den vännen som gifter sig utomlands är en av mina bättre vänner, men vi har ett stort bröllop själv 1,5 månad innan hon själv gifter sig.. Hon visste om att vi skulle gifta oss när hon och hennes sambo började planera sitt.. Och åka långt ner i södra Europa vet jag inte om jag vill själv.. Då blir det bara tur/retur till hennes bröllop och ska jag åka så långt vill jag vara där en vecka minst och det kan jag inte om jag åker själv..
  • MolsonCanadian

    Jag kräver inte att mina vänner ska komma på vårt bröllop. De ser det som en ynnest, liksom jag ser det som en ynnest att få komma på deras bröllop.

    Sedan kan det vara läge att påpeka att jag inte kräver något av mina vänner som jag inte kräver av mig själv.


    älskarlivet skrev 2008-12-11 20:33:37 följande:
    Ja det är det säkert, men jag tycker inte heller man kan kräva något av en vän.. Man kan inte kräva att de ska ge upp allt bara för den andres skull, när det gäller ett bröllop!
  • MolsonCanadian

    Bingo.


    MiaAnd skrev 2008-12-11 22:01:12 följande:
    Och om de har ett oseriöst förhållande då? Jag går på bröllop för min väns skull, inte för att hylla mitt eget förhållande. Naturligtvis är det trevligare att få ha sin käresta där, men inte viktigare än att få dela dagen med sin vän.
Svar på tråden Hur gör man? Bjuder man respektive som man aldrig träffat?