Inlägg från: MolsonCanadian |Visa alla inlägg
  • MolsonCanadian

Föräldrar.... (långt)

Är din lillasyster 13?
    Då rekommenderar jag absolut att du tar kontakt med Barn- och ungdomsgruppen i din kommun så att de kan reda ut hemförhållandena. Om din mamma inte har föräldraförmåga ens att förse din syster med mat, så är det skäl för placering. Hon kan placeras hos dig och din sambo eller hos din storasyster, vilket är brukligt eftersom man söker lösningar i nätverket i första hand. Jag är ganska insatt i den här sortens problematik eftersom jag jobbar med kriminella ungdomar (13-18), så vill du bolla saken kan jag vara behjälplig.

• MolsonCanadian

Fast det här är inte fråga om försörjningsstöd. Det här är fråga om föräldraförmåga. Det är två skilda saker och två skilda enheter. Att du inte fick försörjningsstöd som 16-åring beror sannolikt på att din mamma fortfarande var försörjningsskyldig.
    Be att få ett möte med en ungdomssekreterare, du och din syster. Ansök om stöd i form av t ex familjehemsplacering. Då är de skyldiga att utreda och leder utredningen fram till att någon familjehemsplacering inte är aktuell, så kommer det beslutet i skriftlig form med besvärshänvisning. En ansökan måste man starta utredning på, serru. En anmälan måste man inte starta utredning på.

Esonda skrev 2008-12-10 13:38:43 följande:
    problemet är att jag redan har vatt hos socialen pga att jag ite fick pengar till mat när jag bodde i jkpg, de ville ite hjälpa.. Det enda jag kan göra är att finas där för henne. min syster förskte är jag var 13 och det hjälpte inte heller... dom gör inget åt det.. vad jag vet så hände det en gång.. Mat får hon men ändå..
Svar på tråden Föräldrar.... (långt)