Inlägg från: Tooticki |Visa alla inlägg
  • Tooticki

Polygami

Vart har den pågått innan? *förvirrad*

• Tooticki

Miss Biii skrev 2008-12-11 09:25:48 följande:

inte superinsatt, kollade in där en snabbis för nga dagar sen. vissa verkar tycka att det skulle vara okej att legalisera månggifte... vilket jag tycker är otroligt skrämmande!!!
    Vad är det som är skrämmande med det?
  • Tooticki

Miss Biii skrev 2008-12-11 09:42:06 följande:

vad är det för bra med det???
    Varför skulle deras kärlek vara mindre värd än din bara för att den tar sig andra uttryck?
  • Tooticki

Någon man bör tänka på i en diskussion som denna är vad man lägger för värderingar i uttrycket "månggifte". Många människor associerar direkt till mormonerna där formen för det hela var att männen skulle ha många fruar och där det inte grundade sig i ömsesidighet, jämställdhet, respekt och kärlek. Därför bör vi kanske definiera vad det är vi diskuterar, är det den sortens månggifte (polygyni) eller är det kärleken till flera människor och rätten till de relationerna (polyamori) vi talar om?

• Tooticki
    MulleNuh skrev 2008-12-11 09:58:42 följande:
    Jag kan inte se något positivt i NÅGON form av månggifte eller kärlek till fler. Jag känner BLÄ för den tanken..
    Konstruktivt argument!
  • Tooticki

Miss Biii skrev 2008-12-11 09:58:51 följande:

säger som "anne på grönkulla" finns det stor efterfrågan? Varför skulle vi legalisera det? Tycker inte du att det är bra att vi går mot ett jämställt samhälle? Tror tyvärr att det i de flesta fall handlar om gubbar som har fler fruar nämligen... Det finns i vissa länder idag... väldigt märkligt att du vill ha det så här...(sorry, men jag blev nog lite upprörd nu )
    Och jag vet att din åsikt baseras på fördomar och inte på fakta.

Varför skulle vårt samhälle bli mindre jämställt för att flera människor skulle ha rätt att gifta sig med varandra?
  • Tooticki
    MulleNuh skrev 2008-12-11 10:04:12 följande:
    Men det är ju lite som öppen otrohet! Och otrohet är väldigt vanligt.Även om man skulle göra detta lagligt så tror jag INTE att de inblandade skulle få 100% bra utav det..
    Otrohet är en definitionsfråga, för dig kanske otrohet är att din man håller en annan tjej i handen, för en annan går gränsen vid hångel, för en tredje vid att inleda en emotionell relation. Otrohet är enormt subjektivt och något som parterna i en relation får komma fram till vad som gäller. Det finns ingen lagstiftning kring otrohet...
  • Tooticki
    MulleNuh skrev 2008-12-11 10:04:12 följande:
    Men det är ju lite som öppen otrohet! Och otrohet är väldigt vanligt.Även om man skulle göra detta lagligt så tror jag INTE att de inblandade skulle få 100% bra utav det..
    Tror du att otrohet skulle bli vanligare för att månggifte blev tillåtet?
  • Tooticki

Miss Biii skrev 2008-12-11 10:12:16 följande:

Jag hade ingen aning om att det fanns människor som hade sånna värderingar att det skulle vara okej, läskigt tycker jag!! Vad mer ska vi legalisera då? nej föresten- skona mig! vill inte veta... skulle vara intressant att höra vad du kan komma med för fakta som säger att det skulle gynna svenska samhället? Äktenskap omfattar TVÅ personer och jag hoppas verkligen att det förblir så!!!! Ja, jag är väl konservativ, men det är jag stolt över Var ska gränsen gå då? Ska barn få gifta sig? ska djur få ingå äktenskap? Om nu hela lagen (äktenskapsbalken) ändå ska ändras så kan man väl köra på ordentligt. Kan bli spännande vid bodelning Hemska tanke
    Jag har ingenting sagt om att det skulle gynna det svenska samhället. Det är inte heller så att du och din man skulle vara tvungna att ingå månggifte, lika lite som ni skulle behöva gifta er med någon av samma kön bara för att homoäktenskap blev legaliserat. Det är dock så att det finns människor i det svenska samhället som önskar leva på detta vis, och frågan är varför de inte ska ha rätt att gifta sig?

Jämförelsen med barnäktenskap och djur är bara barnslig. Ett äktenskap ska alltid bestå av människor som ingår det av fri vilja.
  • Tooticki

Miss Biii skrev 2008-12-11 10:19:37 följande:

Då är vi överens om nått iaf
    Vi tar ett exempel: Anna, Lasse, Karl och Sara älskar varandra och vill gifta sig, varför skulle de inte få det? Vad är det som kan skada dig eller det svenska samhället om de får gifta sig? Och vad är skillnaden egentligen om de får ingå äktenskap och på så sätt juridiskt trygga varandras framtid eller om de lever som sambos?
Svar på tråden Polygami