Inlägg från: chokladflingan |Visa alla inlägg
  • chokladflingan

Polygami

Är det bara jag som vågar yppa att jag faktiskt inte är för månggifte?

• chokladflingan

Vad skönt jag kände mig ensam... ;) Nog för att jag vet att jag är lite gammaldags av mig, men nu kände jag mig som en åttioårig tant när jag läste den andra tråden...

• chokladflingan

Jag tänker inte döma de som är för det och inte heller de som lever i polygama relationer, men det går inte ihop med mina värderingar.

För mig är ett äktenskap två människor som väljer att leva med varandra, och bara med varandra.

• chokladflingan

Jag tror inte att det skulle bli mindre jämställt, det handlar inte om det.

• chokladflingan
    Undertecknad skrev 2008-12-11 10:07:10 följande:
    Duchess skrev 2008-12-11 10:03:04 följande:
    Eller så reagerar vi starkare för att vi trots allt har något inbyggt begrepp om vad som är "rätt och fel".
    Ja, precis, och mitt inbyggda begrepp är att en relation är mellan två människor. Jag tror inte otrohet i monogama förhållanden skulle bli vanligare, men polygami tycker jag är ungefär som att säga till sin äkta hälft att det är okej att vara otrogen, bara jag får va med och välja.
  • chokladflingan
    chokladflingan skrev 2008-12-11 10:12:54 följande:
    Ja, precis, och mitt inbyggda begrepp är att en relation är mellan två människor. Jag tror inte otrohet i monogama förhållanden skulle bli vanligare, men polygami tycker jag är ungefär som att säga till sin äkta hälft att det är okej att vara otrogen, bara jag får va med och välja.
    Ursäkta "att ett äktenskap är en relation mellan två människor" ska det stå.
  • chokladflingan

Detta handlar i grund och botten om vad man tycker är rätt och fel.

Tooticki skrev 2008-12-11 10:21:51 följande:
    Miss Biii skrev 2008-12-11 10:19:37 följande:
    Vi tar ett exempel: Anna, Lasse, Karl och Sara älskar varandra och vill gifta sig, varför skulle de inte få det? Vad är det som kan skada dig eller det svenska samhället om de får gifta sig? Och vad är skillnaden egentligen om de får ingå äktenskap och på så sätt juridiskt trygga varandras framtid eller om de lever som sambos?
  • chokladflingan

Vi lever ju i en demokrati om det är flest människor som tycker så, så varför inte?
    Nu är det väl inte så i och för sig. Men hela samhället styrs väl av vad de flesta av och tycker är rätt och fel. Eller?!

• chokladflingan
    Tooticki skrev 2008-12-11 10:28:19 följande:
    Så länge du inte kan komma med konstruktiva argument är det svårt att besvara dina inlägg!Detta handlar inte mer om rätt och fel än vad rasism, homofobi etc gör. Det handlar om respekt för människors olika livsval och rädslan för förändring.
    Konstruktiva argument? Vad jag menade är att man egentligen inte kan säga vem som har rätt och fel här, för att man tycker som man tycker om vad som är rätt och fel.

Rasism handlar väl också om vad man tycker är rätt och fel. Jag t.ex. tycker det är fel att diskriminera människor för deras hudfärg. Eftersom de fleste tycker så så finns det lagar emot det. Allt handlar väl om rätt och fel egentligen.
  • chokladflingan
    Tooticki skrev 2008-12-11 10:32:15 följande:
    Så om mer än hälften av svenska befolkningen tycker att samkönade inte ska få ingå äktenskap så tycker du att det är ok? Du tycker alltid som demokratin ger utslag alltså?
    Nej man håler inte alltid med majoriteten men oftast blir det ju så. Om nästan ingen var för samkönade äktenskap så hade ju knappt diskussionen funnits ens.
Svar på tråden Polygami