Inlägg från: chokladflingan |Visa alla inlägg
  • chokladflingan

Polygami

Jag är inte helt säker på att jag förstår, men du tycker alltså det är diskriminering att månggifte är tillåtet?

Tooticki skrev 2008-12-11 10:37:00 följande:
    Ja, och frågan är vad skillnaden är mellan att diskriminera någon pga ursprung respektive kärleksrelationer?
  • chokladflingan

Nej nu blev det fel igen!! Inte tillåten menar jag!

• chokladflingan
    Duchess skrev 2008-12-11 10:36:15 följande:
    Göteborgsposten hade för några veckor sedan en omröstning om samkönade äktenskap. Över 60% svarade att samkönade par inte borde få gifta sig. Enligt ditt resonemang borde vi då inte införa en ny äktenskapslagstiftning... eller?
    Visste jag inte. Kan inte säga att vi borde göra nåt nytt. Kanske har jag fel, men min känsla är att majoriteten ofta får som den vill, eller så är det de som hörs mest som får som de vill kanske?
  • chokladflingan

Toticki: om diskriminering; det handlar återigen om vad som man faktiskt tycker om rätt och fel. Om man tycker det är ok men månggifte så tycker man det, men tycker man att det är fel, ja då vill man inte att det ska legaliseras.

Vad är det som är så konstigt med mitt resonemang om rätt och fel? Ingen som håller med? För mig är det självklart, alla kan inte tycka lika.

• chokladflingan
    Tooticki skrev 2008-12-11 10:55:26 följande:
    Jag utgår från att du tycker att homosexuella inte skall få gifta sig, stämmer detta?
    Jaså? Jag ska svara så ärligt jag kan. Vet inte, men jag får nog säga att jag lutar mer mot att de ska få gifta sig än inte. Tycker det är en jättesvår fråga.

Varför antar du det?
  • chokladflingan
    Duchess skrev 2008-12-11 10:59:06 följande:
    Personliga argument kan man ha. Jag anser t ex att vi borde förbjuda dansbansmusik. Men oavsett hur illa jag tycker om dansbandsmusik så inser jag att jag inte har några sakliga skäl till att det skulle förbjudas. Därför driver jag ingen opinion i frågan. Jag har själv svårt att förstå både polyamori och polygami eftersom det ligger långt bort från min egen världsbild. Men det betyder ju inget mer än att jag borde försöka lära mig mer om detta.
    Nej men allvarligt! Det är väl stor skillnad på polygami och dansbandsmusik? Menar du att alla ska få göra precis hur de vill då alltså?
  • chokladflingan
    Tooticki skrev 2008-12-11 11:04:20 följande:
    För att du inte ger uttryck för någon åsikt utan slingrar dig med snack om rätt och fel.
    Mitt "slingrande" snack om rätt och fel handlar om att jag försökte säga att man aldrig kommer kunna komma fram något slutgiltigt om detta. För att vi alla tycker olika från grund och botten, alltså om vad som man tycker är rätt.
  • chokladflingan
    Tooticki skrev 2008-12-11 11:04:20 följande:
    För att du inte ger uttryck för någon åsikt utan slingrar dig med snack om rätt och fel.
    Förresten vad menar du att jag inte ger uttryck för någon åsikt, jag har redan sagt att jag är emot månggifte.

Kan du kanske förklara varför just du är emot rasism?
    (för det antar jag att du är)
  • chokladflingan

Tycker fortfarande det är en konstig liknelse.

Nej klart jag inte vill att staten ska diskriminera, med detta handlar väl lite om vad man räknar som diskriminering och inte.

Och jag får nog säga att staten borde sätta vissa gränser (eller regler kanske man borde säga), vilka gränser är ju inte alltid lika lätt att säga.

• chokladflingan
    feministbrud skrev 2008-12-11 11:16:54 följande:
    Men varför tycker du att det är fel?Rasmism är fel för att alla människor är lika mycket värda samtidigt som vi alla är olika och vår mångfald berikar samhället.
    Jag tycker att ett äktenskap ska vara mellan två människor, varför?...kan vara min uppfostran, eller att det är sådan jag är, min kristna tro. Men så tycker jag och jag har svårt att tro att jag kommer ändra mig.
    Men som sagt så dömer jag inte de som lever så, men det går inte ihop med vad jag tycker.
Svar på tråden Polygami