Inlägg från: Emmet99 |Visa alla inlägg
  • Emmet99

Tips på bröllopsresa i Aug-Sept, gärna nått exotiskt!?

Vi har just kommit på att vi vill åka till Ghana på bröllopsresa. Nu har vi iofs en kompis som jobbar där, men tänk vad häftigt att tex åka med rosa bussarna och gå på safari osv =)

• Emmet99

apropå Brasilien! Jag har bott där fyra år, och mitt absoluta favoritställe där är en liten stad som heter Paratí

en.wikipedia.org/wiki/Paraty

Denna lilla stad är fullkomligt orörd kolonialstad från tiden Brasilien var en portugisisk koloni. Gatstenarna (som är stoora) är ballaststenar från skeppen som kom och gick, och eftersom man var rädd för pirater byggdes den så lågt vid vattnet att den inte skulle bli sedd utifrån. På grund av detta sveper tidvattnet upp på gatorna vid fullmåne, vilket även innebar/innebär att stadens gator blev effektivt rengjorda =) Det är väldigt stillsamt och man kan åka på olika turer som att tex titta på fantastiska vattenfall, snorkla osv. Flygfiskar finns det massor av också.

Man vill kanske inte vara där längre än några dagar eftersom det inte är så stort, men som en del av en brasilienresa är det ett måste =)

• Emmet99
    PiggelinO skrev 2009-01-09 13:13:45 följande:
    Hej! Jag hoppar på er tråd. Vi ska till Brasilien på vår bröllopsresa, åker i juli; är det någon som har ett bra tips på var i nordöstra Brasilien det är bäst att åka vi denna tid? Vi söker härliga beacher, romantisk atmosvär men även lite äventyr och uppleveler.
    Juli är mitt i vintern i brasilien, så var beredda på att det kan vara lite kyligt. 20 grader är nice här, men 20 grader där är sviinkallt eftersom det är så fuktigt och rått. Nordöstra Brasilien har jag dock inte varit i, så vet inte vilka platser som är bäst =)
  • Emmet99
    PiggelinO skrev 2009-01-09 16:40:08 följande:
    Tack för ditt svar Emmet99, jo vi har läst att det kan vara ganska kallt i Rio men att det är varmt i de nordöstradelarna året runt, ca 27grader. ... Någon som känner till Jericoacoara eller Pipa eller någon annan mysig strand?
    mjo, fast pappa bodde 200 mil norr om Rio och han var tvungen att använda sin dunjacka för att inte frysa gumpen av sig. När det blir kallare på nätterna finns ju ingen uppvärmning i husen. Sen ska man tänka på att 27 grader här är asvarmt, men pga av fukt känns som typ tio grader kallare där. Men man kan ju å andra sidan komma bra mycket mer norrut än 200 mil norr om rio, det är ju ett enormt land =)Och jag rekommenderar Brasilien varmt=)

Camric, är det dyra biljetter till Bali?

Camric:
  • Emmet99
    solhatten skrev 2009-01-11 19:55:36 följande:
    PiggelinO:Jag har varit på rundresor i brasilien två gånger. MItt ABOLUTA favoritmål är en liten stad vid östkusten som heter Salvador de Bahia (eller bara Salvador ibland). Stans lilla centrum är underbart. På kvällarna går det runt ungdomar på gatorna i stora "orkestrar" och spelar trummor, det är dans på torgen och ja, helt underbart. Stan är förresten med i en Mikael jacksons musikvideor. "They don´t really care about us" tror jag. Där ser man lite av stan o trummorna. Utanför stan, en liten båtresa bort ligger en pyttepytte ö som heter Morro de sao paulo. Då denna ö finns inga bilar, utan alla vägar består av sand. På kvällarna dukas det upp stora fruktbord och så på tränderna. Oj så underbart.skulle också rekomendera några dagar på en lodge på amazonfloden. Ber om ursäkt för mitt långa men förhoppningsvis lite inspirerande inlägg=)ska bara tillägga att jag bara varit där på hösten/vintern (i sverige) så jag vet inget om vädret på sommaren
    Hehe, du är inte den enda som älskar Salvador, det gör brassarna också. "Där Brasilien föddes" Bahia lär vara den bästa landsdelen enligt dem själva. Natal skall också vara jättefint :) Tror inte faderskapet varit i de krokarna, utan mer runt ...äh, vad heter det...

Och Piggelin, det är möjligt att jag snurrat till det lite i skallen ang temperaturer, det är ju klart det är varmare nära ekvatorn=) Av någon anledning vill jag alltid placera den vid stenbockens vändkrets, vilket ju är lite vilse =) Så långt upp skall det nog som sagt inte vara några problem

Åker ni Till Brasilien dock. Åk dit med inställningen att ingenting någonsin funkar, och funkar det är det bara en positiv överraskning. Ingen kommer i tid, men varför hetsa upp sig? Och alla försöker alltid lura varandra litegrann, men det är som helt ok eftersom ALLA gör det, så vad gör det om man lurar varandra lite, liksom. ;)
  • Emmet99
    PiggelinO skrev 2009-01-13 15:24:38 följande:
    Solhatten. Tusen tack för ditt inspirerande svar jag måste absolut kolla upp Salavdor de Bahia (hoppas att de inte har regnpreiod då) och om du har varit någon annan stans längre norr ut får du gärna tipsa om det oxå;) ...har du även varit i Rio? Vore kul att få lite tips på restauranger, boende och dagsaktiviteter.Emmet99. Jättebra råd, det är så lätt hänt att vara naiv och tro att allt ska funka som på räls.. bättre att ha en lite mer laid back inställning.Ännu fler Brasilientips å jag bli jätteglad!
    Jag har bott i Rio 3 år. Gillar ni kött MÅSTE ni gå till en bra churrascaria. Är det bestämt att ni ska till Rio? Jag kan skriva en hel uppsats =)
Svar på tråden Tips på bröllopsresa i Aug-Sept, gärna nått exotiskt!?