Inlägg från: Brudgummarna |Visa alla inlägg
  • Brudgummarna

Nått fel med Pojkar som Lucia?

I min sons luciatåg på dagis var det två av luciorna killar och även en av tärnorna.

De var hur söta och säkra som helst. Jag hoppas att det bara är en tidsfråga innan resten av skolvärlden är ikapp.

• Brudgummarna

ifosnna: javisst, men ingen säger att blondiner inte får vara lucior bara för att Lucia hade mörkt hår. Ingen förbjuder fattiga vara lucior trots att Lucia var rik.

Varför ska kön vara det enda av värde?

Vår luciatradition har oerhört lite med Lucias liv att göra.

• Brudgummarna

Om lucia ska vara en tjej, är det då ett problem att varenda förskola i landet har multipla lucior?

• Brudgummarna

Nog skulle min fästman kunna ha en brudklänning om det var det han verkligen ville.

Ingen vill väl tvinga några grabbar till att vara lucior. Frågan är väl varför de inte ska få välja att vara det när de själva vill samtidigt som vi har en skollag som förbjuder särbehandling utifrån kön.

Däremot så finns det absolut inget som säger att föräldrarna inte får tvinga barnen till roller de inte vill ha. Men är det verkligen lärarnas plats?

• Brudgummarna

Om man nu ska ha ett korrekt luciatåg så ska gossarna inte alls vara med.

Att klä sig som tomtenisse var förbjudet på Lucias tid, det var hednadom som var straffbart.

Stjärngossarna hörde till Staffans dag (annan dag jul)

Pepparkaksgubbarna kan kanske vara okej även om Lucia aldrig åt några pepparkakor.

I en så väldigt modern och snabbt förändrande tradition så tycker jag att det är väldigt tunt att hänvisa till att Lucia var tjej utan att man på något annat sätt hedrar Lucia vid luciafiranden.

Fast varför skulle man vilja prata om en stackars tös som såldes till prostituion och sedan höggs ihjäl och vars insatser för de hungriga är starkt ifrågasatta?

Varför inte bara ta vår tradition av luciatåg för vad jag tycker att det är: en ljusfest för att glädja varandra. I en sådan är påtvingade roller så onödiga.

• Brudgummarna
    Duchess skrev 2008-12-13 22:13:43 följande:
    Underbart! Fler Darth Vaders i våra luciatåg Jag har funderat lite, och vet inte riktigt vad jag tycker. Jag kan provtycka.I ett luciatåg på skolan eller dagis har jag inga som helst problem med att lucia är en kille. Det kan däremot bli lite knepigare i t ex Skansens luciafirande eller andra sammanhang som vill framstå som proffsiga/seriösa. Det har ingenting att göra med min egen uppfattning. Det handlar om att jag inte tror att Sverige är redo för killar som lucia, och därför skulle det inte funka lika bra på Skansen.
    Skansen har i uppgift att visa på gamla traditioner och då tycker jag att det är givet att de har ett luciatåg utan manliga lucior, stjärngossar eller män i några andra former.
  • Brudgummarna
    passionsblomman skrev 2008-12-13 22:22:25 följande:
    Såldes hon till prostitution!?! Det hade jag ingen aning om!Berätta mer!
    Hon dömdes till att bli glädjeflicka när hennes mor efter hennes önskan sköt upp bröllopet med mannen som hon sedan barnsben var trolovad till.

Så såldes var väl att ta i men det var som en monetär bestraffning iaf.
Svar på tråden Nått fel med Pojkar som Lucia?