• Esonda

Nått fel med Pojkar som Lucia?

Såg nått här som irreterade mig regält! Och samtidigt fick mig att undra.

Är det något fel med att ha en pojk som lucia???
    Länken här nedanför handlar om just en pojk som ville vara lucia. MEn lärarna kunde inte garantera säkerheten.

www.aftonbladet.se/kultur/article3984178.ab

Vadå säkerheten? Vad skulle det spela för roll. Det är barn!!!

Usch vad arg jag blir på sånt!! och att lärarna ska vara så proper.. *GRRR*

• Svar på tråden Nått fel med Pojkar som Lucia?
  • Brudgummarna

I min sons luciatåg på dagis var det två av luciorna killar och även en av tärnorna.

De var hur söta och säkra som helst. Jag hoppas att det bara är en tidsfråga innan resten av skolvärlden är ikapp.

• Esonda

kan säga att ajg har aldrig vart med om en pojk som var lucia eller tärna.. det var ju tydligten tjejernas roll.. MEn jag tycker inte heller det är fel att pojkarna som vill ska få vara det. Det borde ju vara ett jämnställt samhälle och alla pratar om hur kvinnor blir nedvärderade osv men hallå killar blir med nedtryckta.. Speciellt i skolan. fast där är det nog både ock..

• JustMeAndMyLove

Ännu värre med den där rektorn som EFTER att eleverna i skolan röstat fram en kille som lucia sa att nä det godkänner han inte så killen blev diskad....

Men men, det är en generationsfråga. Om 10 år är det nog bättre, hoppas jag

• MiaAnd

Jag tycker det är coolt med killar som vill (och får) vara lucia! Men då ska tjejerna få vara stjärngossar också! Tror inte att det tillåts alla ggr heller... Tyvärr

• Hammerman

Esonda skrev 2008-12-13 15:45:07 följande:

men hallå killar blir med nedtryckta.. Speciellt i skolan. fast där är det nog både ock..
    Det verkar som att killar får sämre betyg också, trots likvärdigt resultat på de nationella proven. Orsaken till att det inte kallas diskriminering är för att det är just killar som drabbas. Därför blir slutsatsen från feministhåll ofta att flickor helt enkelt är bättre och pojkarna får skylla sig själva, samt att det är totalt onödigt att sätta rättvisa betyg eftersom pojkarna ändå, sägs det, får bättre jobb.

Tony Richardsson är INTE bitter.
  • MiaAnd

Det är konstigt tycker jag att pojkar får sämre betyg, med tanke på att det är de som tar mest plats i klassrummet och tjejerna sitter mest tysta och visar inte vad de kan... Men tjejerna får väl bättre resultat på det skriftliga, så det beror väl på vad man tycker väger tyngst... Personligen tycker jag att både muntliga och skriftliga prestationer ska vägas in, eftersom man är olika bra på olika saker. Sen kan det ju vara så oxå att flickorna lär sig mer eftersom de inte är upptagna med att "stöka" så mycket...

• ifosnna

men lucia var ju faktiskt en tjej

• Brudgummarna

ifosnna: javisst, men ingen säger att blondiner inte får vara lucior bara för att Lucia hade mörkt hår. Ingen förbjuder fattiga vara lucior trots att Lucia var rik.

Varför ska kön vara det enda av värde?

Vår luciatradition har oerhört lite med Lucias liv att göra.

• CamillaMarcus

Jag pluggar till lärare och på min praktik hade vi en pojke som var stjärngosse längst fram i tåget i stället för en kvinnlig Lucia. Visst är det tråkigt om lärare hindrar barnen från något de vill, men det finns fler sätt att se på det, tex, lärarens syfte med att inte ha en pojke som lucia kan vara att skydda honom från allmänhetens blickar, glåpord m.m. eftersom samhället ser ut och reagerar som det gör...

• santana6

VARFÖR i fridens namn skall Lucia plötsligt bli en pojke? Har vi inte enkönade individer längre eller? Är helt övertygad om att det i alla fall var så på Lucias tid. Skall vi börja gestalta Jesus som kvinna också? Och hans mor Maria kanske var en karl, Maria är ju som bekant mansnamn söderöver, förklarar detta jungfrufödseln? Allvarligt, låt de män som varit män och de kvinnor som varit kvinnor få fortsätta med detta. Själv skulle jag inte vilja bli gestaltad av en man med skägg och penis t ex, varken nu eller efter min död. Det känns lite som att driva med allt vad religion är. Våga först då låta en kvinna ta Muhammeds gestalt, jösses vilket liv det skulle bli.

Svar på tråden Nått fel med Pojkar som Lucia?