• Esonda

Nått fel med Pojkar som Lucia?

Såg nått här som irreterade mig regält! Och samtidigt fick mig att undra.

Är det något fel med att ha en pojk som lucia???
    Länken här nedanför handlar om just en pojk som ville vara lucia. MEn lärarna kunde inte garantera säkerheten.

www.aftonbladet.se/kultur/article3984178.ab

Vadå säkerheten? Vad skulle det spela för roll. Det är barn!!!

Usch vad arg jag blir på sånt!! och att lärarna ska vara så proper.. *GRRR*

• Svar på tråden Nått fel med Pojkar som Lucia?
  • passionsblomman
    Brudgummarna skrev 2008-12-13 22:20:21 följande:
    Fast varför skulle man vilja prata om en stackars tös som såldes till prostituion och sedan höggs ihjäl och vars insatser för de hungriga är starkt ifrågasatta?
    Såldes hon till prostitution!?! Det hade jag ingen aning om!
    Berätta mer!
  • Brudgummarna
    Duchess skrev 2008-12-13 22:13:43 följande:
    Underbart! Fler Darth Vaders i våra luciatåg Jag har funderat lite, och vet inte riktigt vad jag tycker. Jag kan provtycka.I ett luciatåg på skolan eller dagis har jag inga som helst problem med att lucia är en kille. Det kan däremot bli lite knepigare i t ex Skansens luciafirande eller andra sammanhang som vill framstå som proffsiga/seriösa. Det har ingenting att göra med min egen uppfattning. Det handlar om att jag inte tror att Sverige är redo för killar som lucia, och därför skulle det inte funka lika bra på Skansen.
    Skansen har i uppgift att visa på gamla traditioner och då tycker jag att det är givet att de har ett luciatåg utan manliga lucior, stjärngossar eller män i några andra former.
  • Brudgummarna
    passionsblomman skrev 2008-12-13 22:22:25 följande:
    Såldes hon till prostitution!?! Det hade jag ingen aning om!Berätta mer!
    Hon dömdes till att bli glädjeflicka när hennes mor efter hennes önskan sköt upp bröllopet med mannen som hon sedan barnsben var trolovad till.

Så såldes var väl att ta i men det var som en monetär bestraffning iaf.
  • Luucie

Egentligen är det väl ganska crazy att vi ens firar Lucia...vad hade vi med henne att göra?

Kanske borde fira stjärnornas krig istället...?
    Pax för Yoda

• passionsblomman

Hur kan jag ha missat detta! Ja, då lärde jag mig något nytt om något gammalt idag då. Tack för det.

Brudgummarna skrev 2008-12-13 22:27:16 följande:
    Hon dömdes till att bli glädjeflicka när hennes mor efter hennes önskan sköt upp bröllopet med mannen som hon sedan barnsben var trolovad till.Så såldes var väl att ta i men det var som en monetär bestraffning iaf.
  • didis

Ärligt talat, utan att ha tänkt igenom frågan 100%, är det världens viktigaste fråga?

Att små barn skall få vara lucia, darth vader eller vad de vill är en sak, självklart skall de få vara det, men måste vi i jämställdhetens namn likrikta?

Jo, lucia är kvinna (och tomten man) men so what? Det är en dag på året och ger inga gigantiska vinster direkt. Det kan inte jämföras med att bortkvoteras från en chefstjänst pga sitt kön.

• Luucie

Förresten...vilket håll är vi påväg åt?
    Könsneutralitet??!!
    Nej tack!!!!!!!!!!!

• Duchess

Hm.. intressant! Jag har aldrig hört biten om att hon blev glädjeflicka, bara att hennes fästman blev arg när Lucias mor skänkte bort hemgiften till välgörande ändamål, och därför angav henne till myndigheterna (med motiveringen att hon var kristen, vilket inte var tillåtet). Var har du läst om att hon dömdes till prostitution?

Brudgummarna skrev 2008-12-13 22:27:16 följande:
    Hon dömdes till att bli glädjeflicka när hennes mor efter hennes önskan sköt upp bröllopet med mannen som hon sedan barnsben var trolovad till.Så såldes var väl att ta i men det var som en monetär bestraffning iaf.
Svar på tråden Nått fel med Pojkar som Lucia?