• Esonda

Nått fel med Pojkar som Lucia?

Såg nått här som irreterade mig regält! Och samtidigt fick mig att undra.

Är det något fel med att ha en pojk som lucia???
    Länken här nedanför handlar om just en pojk som ville vara lucia. MEn lärarna kunde inte garantera säkerheten.

www.aftonbladet.se/kultur/article3984178.ab

Vadå säkerheten? Vad skulle det spela för roll. Det är barn!!!

Usch vad arg jag blir på sånt!! och att lärarna ska vara så proper.. *GRRR*

• Svar på tråden Nått fel med Pojkar som Lucia?
  • Originalrosen

Ge mig en kopp tea så kan vi ha lite filosofiska resonemang kring allehanda frågor.

• passionsblomman

När jag var liten och vi skulle ha julpjäs för föräldrarna, sa fröken till mig: Ja och dig tänker jag mig som Gammelfarfartomten, det tycker jag passar din personlighet...
    När det skulle vara både lucior och änglar och gud vet allt...

Idag inser jag att det antagligen berodde på att denne gammeltomte var den som hade klart flest repliker och mest tid på scenen, för han stod bakom en gran och kommenterade allt han såg...
    Denna roll passade alltså en som vare sig var blyg, eller hade problem att lära sig långa stycken utantill.

Det var inte riktigt så jag tog det

Förövrigt gjorde den lilla gammeltomten succé, särskilt när hon glömde texten på ett ställe, och stället för att med drömsk stämmasäga ett suckande "det var vackert" stampade hårt med stövelklädda foten och argt hojtade "MEN ÅÅÅ!!!! DET VAR VACKERT!!!" för att en stund senare faktiskt hämta upp resterande text....

På chefens dotters Luciatåg iförrgårkväll, var det en som var Dart Vader...

• MiaAnd

Filosofiskt? Ok... Jag tror att Gud är vad man gör Gud till.

• Brudgummarna

Nog skulle min fästman kunna ha en brudklänning om det var det han verkligen ville.

Ingen vill väl tvinga några grabbar till att vara lucior. Frågan är väl varför de inte ska få välja att vara det när de själva vill samtidigt som vi har en skollag som förbjuder särbehandling utifrån kön.

Däremot så finns det absolut inget som säger att föräldrarna inte får tvinga barnen till roller de inte vill ha. Men är det verkligen lärarnas plats?

• MiaAnd

Haha, Passionsblomman, underbart!! =) Både Gammelfarfartomten och Darth Vader!

• Duchess

Underbart! Fler Darth Vaders i våra luciatåg

Jag har funderat lite, och vet inte riktigt vad jag tycker. Jag kan provtycka.

I ett luciatåg på skolan eller dagis har jag inga som helst problem med att lucia är en kille. Det kan däremot bli lite knepigare i t ex Skansens luciafirande eller andra sammanhang som vill framstå som proffsiga/seriösa. Det har ingenting att göra med min egen uppfattning. Det handlar om att jag inte tror att Sverige är redo för killar som lucia, och därför skulle det inte funka lika bra på Skansen.

passionsblomman skrev 2008-12-13 22:10:26 följande:
    På chefens dotters Luciatåg iförrgårkväll, var det en som var Dart Vader...
  • MiaAnd

Att små pojkar vill vara lucia tycker jag tyder på att världen trots allt är på väg åt rätt håll.

• passionsblomman

Det håller jag med om!

MiaAnd skrev 2008-12-13 22:14:16 följande:
    Att små pojkar vill vara lucia tycker jag tyder på att världen trots allt är på väg åt rätt håll.
  • Brudgummarna

Om man nu ska ha ett korrekt luciatåg så ska gossarna inte alls vara med.

Att klä sig som tomtenisse var förbjudet på Lucias tid, det var hednadom som var straffbart.

Stjärngossarna hörde till Staffans dag (annan dag jul)

Pepparkaksgubbarna kan kanske vara okej även om Lucia aldrig åt några pepparkakor.

I en så väldigt modern och snabbt förändrande tradition så tycker jag att det är väldigt tunt att hänvisa till att Lucia var tjej utan att man på något annat sätt hedrar Lucia vid luciafiranden.

Fast varför skulle man vilja prata om en stackars tös som såldes till prostituion och sedan höggs ihjäl och vars insatser för de hungriga är starkt ifrågasatta?

Varför inte bara ta vår tradition av luciatåg för vad jag tycker att det är: en ljusfest för att glädja varandra. I en sådan är påtvingade roller så onödiga.

Svar på tråden Nått fel med Pojkar som Lucia?