• Esonda

Nått fel med Pojkar som Lucia?

Såg nått här som irreterade mig regält! Och samtidigt fick mig att undra.

Är det något fel med att ha en pojk som lucia???
    Länken här nedanför handlar om just en pojk som ville vara lucia. MEn lärarna kunde inte garantera säkerheten.

www.aftonbladet.se/kultur/article3984178.ab

Vadå säkerheten? Vad skulle det spela för roll. Det är barn!!!

Usch vad arg jag blir på sånt!! och att lärarna ska vara så proper.. *GRRR*

• Svar på tråden Nått fel med Pojkar som Lucia?
  • älskarlivet

Fast för mig är inte lucia en roll på det sättet.. För mig är lucia något seriöst.. Att tjejer spelar Jesus har väl oftast att göra med att det inte finns några killar att tillgå..

Fjosok skrev 2008-12-15 18:00:15 följande:
    Precis, det handlar ju om att spela en roll. I akademiska spex har ju män spelat kvinnoroller i hundratals år. Varför inte här då? :)
  • MulleNuh

Jag hade tyckt det var lika märkligt med en kvinnlig jesus!? Varför skulle man inte "rynka på näsan" lika mycket åt det?

• Bride in England
    MulleNuh skrev 2008-12-15 18:04:47 följande:
    Jag hade tyckt det var lika märkligt med en kvinnlig jesus!? Varför skulle man inte "rynka på näsan" lika mycket åt det?
    Personligen tycker jag att det val kanns bast om killar spelar killar och tjejer spelar tjejer - men det blir mycket oftare uppror om en kille vill spela tjej an tvartom.
  • Fjosok

Sen beror det ju på hur allvarligt det är. Ett luciatåg är ju ganska seriöst. Ett spex är ett spex liksom.

Så jämförelsen kanske haltar ...

• Bride in England
    Fjosok skrev 2008-12-16 12:01:58 följande:
    Sen beror det ju på hur allvarligt det är. Ett luciatåg är ju ganska seriöst. Ett spex är ett spex liksom.Så jämförelsen kanske haltar ...
    Sant! Det kanns ju som om det ar lite 'plan B' att valja en pojke till Lucia...
  • Bride in England

a andra sidan beror det ju pa hur seriost det ar - pa dagis var alla flickor lucia tex och da kan val pojkarna lika garna fa vara det ocksa om de vill - precis som flickorna kan fa vara tomtar...

• älskarlivet

Men på dagis är det små barn och då skulle visst pojkar kunna vara lucior.. Men jag jobbar på högstadiet och skulle aldrig tillåta någon kille vara lucia. I gengäld har jag tagit bort tomtar och pepparkaksgubbarna i luciatåget också..

Bride in England skrev 2008-12-16 12:06:13 följande:

a andra sidan beror det ju pa hur seriost det ar - pa dagis var alla flickor lucia tex och da kan val pojkarna lika garna fa vara det ocksa om de vill - precis som flickorna kan fa vara tomtar...
  • Fjosok

Va? Tagit bort tomtarna? Pojkarna i nian som säkert hade sett fram emot att vara tomtenisse, och ha röda långkalsonger

• älskarlivet

Det var aldrig några killar som fick vara det, för om jag har 2-3 killar i luciatåget så får de vara stjärngossar (med eller utan strutar, det får de själva välja)..

Fjosok skrev 2008-12-16 18:10:47 följande:
    Va? Tagit bort tomtarna? Pojkarna i nian som säkert hade sett fram emot att vara tomtenisse, och ha röda långkalsonger
  • Fjosok

Okej, det jag skrev ovan var ironi, men iaf ..

tyckte det var ganska tydligt

• Marie88

När jag var liten var en grannkompis pappa lucia, hon skämdes ihjäl....! I och för dig var han en spexare och det var inte något särskilt seriöst luciatåg vad jag minns...

Kärlek kan förflytta berg
  • Fjosok

Klart man kan spexa till luciatåg, men sällan man gör det på en grundskola för resten av eleverna? :)

• Marie88

Tyvärr så gjorde han det..!{#lang_emotions_sunny}

Kärlek kan förflytta berg
  • Hoffsennanen Tottoplex

Tjejer borde få vara lucia och tärnor och killarna kan vara både tomtar och stjärngossar anser jag. Visst är det som en skönhetstävling de där med lucia och klart många blir ledsna när de ej får bli...men de viktigaste är väl inte att man är snygg?! borde inte egentligen vikten läggas på att tjejen kan sjunga?

• Tus

Har inte läst hela inlägget men jag tycker att när pojkar på dagis vill vara lucia är det helt ok. Små barn har inga föreställnigar om vad som är genus korrekt, det är vi vuxna som påverkar.

Men vad gäller den här högstadiekillen så tror jag mer att det blev en uppförstorad grej och han ville vara "lite cool". Inte för att jag har något emot en manlig lucia men det ska vara av rätt anledning.

Min dotter ville vara lussebulle i luciatåget...det viktiga är väl att man får göra och vara det man vill.

• Fjosok

Jag kastar in en till frågeställning. Är det okej med en pojke som brudtärna på era bröllop? :)

• anne på grönkulla

Min bästa vän är en man - jag hade lugnt kunnat ha honom som "tärna". Kanske hade jag besparat honom att offentligt benämnas så, dock.. Nu hade jag ingen (men syrran hjälpte mig lite med smink o kläder o så).

Fjosok skrev 2008-12-19 13:43:05 följande:
    Jag kastar in en till frågeställning. Är det okej med en pojke som brudtärna på era bröllop? :)
Svar på tråden Nått fel med Pojkar som Lucia?