Nått fel med Pojkar som Lucia?
avskaffa hellre luciatågen ...
avskaffa hellre luciatågen ...
Mmm, jag är utbildad musiklärare och jobbar just nu, parallellt med studierna, på en grundskola.
Tro mig, det vi lägger ner mest jobb på under en termin vid sidan av kusplaner, iup och brtyg, är Lucia.
OCh trots det blir det sällan bra ...
Iofs, men för inte alt för många år sedan ansågs det självklart att en skola skulle ha en skolorkester och att en kör skulle kunna jsunga flerstämmigt, iaf på vissa delar eller i någon sång. Nu var ALLT unisont och pip och väs.
Visst är det viktigast att det blir av och att det blir fint.
MEN varr har viljan att göra något bra musikaliskt tagit vägen?
Som om ni vet hur jag funkar på mitt jobb
Jag anser lucia vara förlegat ja. Men såpass professionell är man väl ändå så att man inte låter sina egna åsikter blandas i jobbet.
Har inte haft ett luciatåg på tre år så fråga dom som hållit i det.
Sambandet är nog också hur mycket reptid du får. Vilka klasser som förväntas delta, deras förkunskaper OCH deras motivation.
Vi har fritt deltagande och får reptid från mitten av november. Skolkörerna är inte inblandade. just nu ligger min fokus på en mellanstadiekör vi nybildat och som ska få sångtraditionen att leva vidare. Lite av en sångskola där hållning, andning, klang och lite annat ska vara en iaf liten del som man försöker klämma in.
Många som söker sig till vårat luciatåg har noll sångbakgrund. Vilket gör utmaningen till att ens få det att låta ...
Men som sagt, du har mycket mer reptid och en kör som basis ...
Tja, vi prioriterar olika. Mina klasser har mer fokus på instrumentspel och sång än andra konstnärliga yttringar. Kollegor som pysslar med teater och dans på musiklektionerna begriper jag mig inte på.
När det gäller lucia tycker jag att man ska lägga ner om det vållar sådana problem att debatten måste tas i riksmedia. Låt barnen i sådana fall ha sina luciatåg utanför skolan.
Känns som om vi har viktigare saker att jobba med
Troll1: "det är upp till dig".
Med tanke på vad som sas innan går det bara tolka på ett sätt. Sen får du slå ifrån dig hur mycket du vill
Precis, det handlar ju om att spela en roll. I akademiska spex har ju män spelat kvinnoroller i hundratals år. Varför inte här då? :)
Sen beror det ju på hur allvarligt det är. Ett luciatåg är ju ganska seriöst. Ett spex är ett spex liksom.
Så jämförelsen kanske haltar ...
Va? Tagit bort tomtarna? Pojkarna i nian som säkert hade sett fram emot att vara tomtenisse, och ha röda långkalsonger
Okej, det jag skrev ovan var ironi, men iaf ..
tyckte det var ganska tydligt
Klart man kan spexa till luciatåg, men sällan man gör det på en grundskola för resten av eleverna? :)
Jag kastar in en till frågeställning. Är det okej med en pojke som brudtärna på era bröllop? :)