Inlägg från: älskarlivet |Visa alla inlägg
  • älskarlivet

Nått fel med Pojkar som Lucia?

Fast jag är också musiklärare och lucia är det som jag jobbar allra hårdast med, med kören under hela året! Vi börjar repa redan i september (har bara 50 minuter kör/vecka så det behövs) och ställer höga krav på luciatåget. Våra elever kanske gnäller lite men märker att resultatet blir kanon!

Fjosok skrev 2008-12-14 23:10:38 följande:
    Mmm, jag är utbildad musiklärare och jobbar just nu, parallellt med studierna, på en grundskola.Tro mig, det vi lägger ner mest jobb på under en termin vid sidan av kusplaner, iup och brtyg, är Lucia.OCh trots det blir det sällan bra ...
  • älskarlivet

Min skolkör sjunger flerstämmigt... Det handlar om ambitionsnivån och hur mycket tid man är beredd att lägga ner.. Sen går det i vågor ibland också, ibland har man en kör som inte är lika duktig som den kanske var året innan etc.

Fjosok skrev 2008-12-14 23:40:38 följande:
    Iofs, men för inte alt för många år sedan ansågs det självklart att en skola skulle ha en skolorkester och att en kör skulle kunna jsunga flerstämmigt, iaf på vissa delar eller i någon sång. Nu var ALLT unisont och pip och väs.Visst är det viktigast att det blir av och att det blir fint.MEN varr har viljan att göra något bra musikaliskt tagit vägen?
  • älskarlivet

Va? Har någon annan skrivit om kör? Jag svarar bara fjosok, som "dissar" lucia..

MulleNuh skrev 2008-12-15 09:20:07 följande:
    haha vems kör är BÄST??
  • älskarlivet

Jo, men fjosok tyckte man la ner för mycket tid på det, men det ändå inte blir bra.. Men det beror ju på ambitionsnivå också och så kan det variera från år till år..

MulleNuh skrev 2008-12-15 09:28:46 följande:
    Ni skrev om att ni tränar era körer inför luca! Jag skojade lite bara!Jag tycker Lucia ska vara gamla hederliga lucia. Någon måtta på modernisering får det faktiskt vara.
  • älskarlivet

Jag har "trötta" tonåringar som mina elever.. De vet att lucia är seriöst och jag är benhård med att om man är med i kören så måste man komma varje gång, missar man 2 gånger utan giltig orsak (giltig orsak är INTE omprov) så får man inte vara med i kören mer innevarande termin..

Troll1 skrev 2008-12-15 09:52:46 följande:
    Tror nog det gäller mkt. Har man roligt och med en engagerad, inspirerande, glad & positiv lärare/tränare osv så blir det bra hursom. Det handlar såklart om vilken ålder också som sagts här. Trötta tonåringar kanske inte alltid är på hugget precis...   Här ska inte avskaffas någon Lucia. Sådeså!
  • älskarlivet

Men om du tycker att lucia ska läggas ner för att det aldrig blir bra etc, så kanske det färgar av sig på eleverna?

Fjosok skrev 2008-12-15 11:22:31 följande:
    Tack för den kängan ...
  • älskarlivet

Nej, jag vet inte hur du funkar på jobb, men jag vet också att många av mina kolleger som inte tycker om vissa saker, smittar av det på eleverna...

Hur kan det komma sig att vi alltid får ihop ett bra luciatåg då och du aldrig? Jag ÄLSKAR lucia och du tycker det är förlegat? Samband?

Fjosok skrev 2008-12-15 11:37:27 följande:
    Som om ni vet hur jag funkar på mitt jobb Jag anser lucia vara förlegat ja. Men såpass professionell är man väl ändå så att man inte låter sina egna åsikter blandas i jobbet.
  • älskarlivet

Jag har skolkören som medverkar, har 50 minuter/vecka som fast reptid, sen lägger jag ytterligare några timmar veckorna innan..

Som sagt jag är tuff när det gäller medverkan, sköter man inte sig, inte dyker upp etc varje gång, så får man inte vara med...

Fjosok skrev 2008-12-15 11:47:06 följande:
    Har inte haft ett luciatåg på tre år så fråga dom som hållit i det.Sambandet är nog också hur mycket reptid du får. Vilka klasser som förväntas delta, deras förkunskaper OCH deras motivation.
  • älskarlivet

Fast i princip inga av mina elever har sångbakgrund heller..

Fjosok skrev 2008-12-15 11:55:14 följande:
    Vi har fritt deltagande och får reptid från mitten av november. Skolkörerna är inte inblandade. just nu ligger min fokus på en mellanstadiekör vi nybildat och som ska få sångtraditionen att leva vidare. Lite av en sångskola där hållning, andning, klang och lite annat ska vara en iaf liten del som man försöker klämma in.Många som söker sig till vårat luciatåg har noll sångbakgrund. Vilket gör utmaningen till att ens få det att låta ...
  • älskarlivet

Men jag väljer att börja i september och repa, mina kolleger tycker jag är helkonstig som gör det..

Fjosok skrev 2008-12-15 11:59:04 följande:
    Men som sagt, du har mycket mer reptid och en kör som basis ...
  • älskarlivet

Fast för mig är inte lucia en roll på det sättet.. För mig är lucia något seriöst.. Att tjejer spelar Jesus har väl oftast att göra med att det inte finns några killar att tillgå..

Fjosok skrev 2008-12-15 18:00:15 följande:
    Precis, det handlar ju om att spela en roll. I akademiska spex har ju män spelat kvinnoroller i hundratals år. Varför inte här då? :)
  • älskarlivet

Men på dagis är det små barn och då skulle visst pojkar kunna vara lucior.. Men jag jobbar på högstadiet och skulle aldrig tillåta någon kille vara lucia. I gengäld har jag tagit bort tomtar och pepparkaksgubbarna i luciatåget också..

Bride in England skrev 2008-12-16 12:06:13 följande:

a andra sidan beror det ju pa hur seriost det ar - pa dagis var alla flickor lucia tex och da kan val pojkarna lika garna fa vara det ocksa om de vill - precis som flickorna kan fa vara tomtar...
  • älskarlivet

Det var aldrig några killar som fick vara det, för om jag har 2-3 killar i luciatåget så får de vara stjärngossar (med eller utan strutar, det får de själva välja)..

Fjosok skrev 2008-12-16 18:10:47 följande:
    Va? Tagit bort tomtarna? Pojkarna i nian som säkert hade sett fram emot att vara tomtenisse, och ha röda långkalsonger
Svar på tråden Nått fel med Pojkar som Lucia?