• Esonda

Nått fel med Pojkar som Lucia?

Såg nått här som irreterade mig regält! Och samtidigt fick mig att undra.

Är det något fel med att ha en pojk som lucia???
    Länken här nedanför handlar om just en pojk som ville vara lucia. MEn lärarna kunde inte garantera säkerheten.

www.aftonbladet.se/kultur/article3984178.ab

Vadå säkerheten? Vad skulle det spela för roll. Det är barn!!!

Usch vad arg jag blir på sånt!! och att lärarna ska vara så proper.. *GRRR*

• Svar på tråden Nått fel med Pojkar som Lucia?
  • Troll1

Tror nog det gäller mkt. Har man roligt och med en engagerad, inspirerande, glad & positiv lärare/tränare osv så blir det bra hursom.

Det handlar såklart om vilken ålder också som sagts här. Trötta tonåringar kanske inte alltid är på hugget precis...  

Här ska inte avskaffas någon Lucia. Sådeså!

• brud080808

Jag tycker att man ska få vara vad man vill (tomte, lucia, tärna, stjärngosse, pepparkaka) OM man kan axla rollen seriöst. Det får inte bli något trams. Om en pojke vill vara lucia och går in för det till 100%, då är det bara bra tycker jag!

• älskarlivet

Jag har "trötta" tonåringar som mina elever.. De vet att lucia är seriöst och jag är benhård med att om man är med i kören så måste man komma varje gång, missar man 2 gånger utan giltig orsak (giltig orsak är INTE omprov) så får man inte vara med i kören mer innevarande termin..

Troll1 skrev 2008-12-15 09:52:46 följande:
    Tror nog det gäller mkt. Har man roligt och med en engagerad, inspirerande, glad & positiv lärare/tränare osv så blir det bra hursom. Det handlar såklart om vilken ålder också som sagts här. Trötta tonåringar kanske inte alltid är på hugget precis...   Här ska inte avskaffas någon Lucia. Sådeså!
  • Troll1
    älskarlivet skrev 2008-12-15 10:56:23 följande:
    Jag har "trötta" tonåringar som mina elever.. De vet att lucia är seriöst och jag är benhård med att om man är med i kören så måste man komma varje gång, missar man 2 gånger utan giltig orsak (giltig orsak är INTE omprov) så får man inte vara med i kören mer innevarande termin..
  • Fjosok
    Troll1 skrev 2008-12-15 09:52:46 följande:
    Tror nog det gäller mkt. Har man roligt och med en engagerad, inspirerande, glad & positiv lärare/tränare osv så blir det bra hursom. Det handlar såklart om vilken ålder också som sagts här. Trötta tonåringar kanske inte alltid är på hugget precis...   Här ska inte avskaffas någon Lucia. Sådeså!
    Tack för den kängan ...
  • älskarlivet

Men om du tycker att lucia ska läggas ner för att det aldrig blir bra etc, så kanske det färgar av sig på eleverna?

Fjosok skrev 2008-12-15 11:22:31 följande:
    Tack för den kängan ...
  • Fjosok

Som om ni vet hur jag funkar på mitt jobb

Jag anser lucia vara förlegat ja. Men såpass professionell är man väl ändå så att man inte låter sina egna åsikter blandas i jobbet.

• älskarlivet

Nej, jag vet inte hur du funkar på jobb, men jag vet också att många av mina kolleger som inte tycker om vissa saker, smittar av det på eleverna...

Hur kan det komma sig att vi alltid får ihop ett bra luciatåg då och du aldrig? Jag ÄLSKAR lucia och du tycker det är förlegat? Samband?

Fjosok skrev 2008-12-15 11:37:27 följande:
    Som om ni vet hur jag funkar på mitt jobb Jag anser lucia vara förlegat ja. Men såpass professionell är man väl ändå så att man inte låter sina egna åsikter blandas i jobbet.
  • Fjosok

Har inte haft ett luciatåg på tre år så fråga dom som hållit i det.

Sambandet är nog också hur mycket reptid du får. Vilka klasser som förväntas delta, deras förkunskaper OCH deras motivation.

• älskarlivet

Jag har skolkören som medverkar, har 50 minuter/vecka som fast reptid, sen lägger jag ytterligare några timmar veckorna innan..

Som sagt jag är tuff när det gäller medverkan, sköter man inte sig, inte dyker upp etc varje gång, så får man inte vara med...

Fjosok skrev 2008-12-15 11:47:06 följande:
    Har inte haft ett luciatåg på tre år så fråga dom som hållit i det.Sambandet är nog också hur mycket reptid du får. Vilka klasser som förväntas delta, deras förkunskaper OCH deras motivation.
Svar på tråden Nått fel med Pojkar som Lucia?