• Troll1

Nått fel med Pojkar som Lucia?

Fjosok skrev 2008-12-14 23:10:38 följande:
    Mmm, jag är utbildad musiklärare och jobbar just nu, parallellt med studierna, på en grundskola.Tro mig, det vi lägger ner mest jobb på under en termin vid sidan av kusplaner, iup och brtyg, är Lucia.OCh trots det blir det sällan bra ...
    Inte bra?

Min dotter (snart 10 år) går i en (kyrko)kör vars ledare är så engagerad och positiv. I fredags lussade de på ett äldreboende till de gamlas stora glädje och igår var vi och lyssnade till dem och div körer i varierande åldrar i en kyrka här i Gbg.

Man ska väl inte ha alltför stora krav i en grundskola att luciasången ska låta som värsta proffskören.   Viktigast av allt är glädjen som musiken sprider.

• Troll1

Tror nog det gäller mkt. Har man roligt och med en engagerad, inspirerande, glad & positiv lärare/tränare osv så blir det bra hursom.

Det handlar såklart om vilken ålder också som sagts här. Trötta tonåringar kanske inte alltid är på hugget precis...  

Här ska inte avskaffas någon Lucia. Sådeså!

• Troll1
    älskarlivet skrev 2008-12-15 10:56:23 följande:
    Jag har "trötta" tonåringar som mina elever.. De vet att lucia är seriöst och jag är benhård med att om man är med i kören så måste man komma varje gång, missar man 2 gånger utan giltig orsak (giltig orsak är INTE omprov) så får man inte vara med i kören mer innevarande termin..
  • Troll1

Äh, lägg av nu.

Fjosok: Vilken känga?? Jag talar allmänt om det. (inlägg 71) Väljer du att ta åt dig så är det upp till dig. Det var inte jag som var less på lucia eller körer i allmänhet. Tvärtom.

Det är inte mer skönhetstävling nu än på 70-80-talet? 

Lucia är en fin högtid och de som inte vill vara med på det - lärare/barn/vuxna/åldringar kan ju skippa det.

Svar på tråden Nått fel med Pojkar som Lucia?