• Sååå lurade

    Ännu en tråd om barn på bröllop...

    Är det konstigt om den egna familjens barn är med på festen fast man undanbett sig barn i inbjudan...

    Vi kommer inte ha någon möjlighet till barnvakt till vår 2åring eftersom alla är med på festen... Men vi kommer garanterat att få hjälp under kvällen samtidigt som vi kommer att söva honom på plats Det gäller även M2B:s syskonbarn (sonens kusiner) som är mellan 10-13. Eftersom vi bor en bra bit ifrån dem och vi gärna har dem med och de annars skulle ha barnvakt under flera dagar om de inte får komma så känns det självklart att de måste få vara med... Men ser folk snett på en när De inte får ta med sina barn, eller har folk förståelse för att familjens barn är lite speciella? Dessutom är de ju världens bästa barnvakter...

  • Svar på tråden Ännu en tråd om barn på bröllop...
  • passionsblomman

    Det har jag aldrig hört talas om att någon skulle tycka var ett enda dugg konstigt och det är ingenting ovanligt heller.
    (före BT vill säga)

    Barn som hela familjen verkligen umgås med och som hör till ens nära familj, räknar vi som självklara gäster, precis som vilka människor som helst.

    Jag har överhuvudtaget hört väldigt få åsikter om det ena eller andra vad gäller bröllop. Folk blir bjudna och tackar ja eller nej utifrån hur det passar in i deras liv, vare sig det är barn inblandade eller ej.

  • Hemlig2009

    Men den som är 13 kanske kan ha ansvaret under en kväll? Beror ju naturligtvis på hur mogen 13-åring det är. Jag hade inte haft några problem med att natta några småsyskon vid den åldern.

    När jag arbetade inom förskolan fick jag frågan om jag kunde vara barnvakt till ett av dagisbarnen under en kväll, och det kunde jag. Nu blev det aldrig av men föräldrarna kände just då när frågan kom att det inte fanns mågra andra alternativ så de ställde frågan. För fråga kan man ju alltid. Då är det ju någon som ert barn känner menar jag.

  • Superälsklingen

    Vi tänker bjuda de barn vi umgås med och har en relation till vilket blir 3 barn men vi tänker prata med föräldrarna först och se om dom kanske vill ha en barnfri kväll. Jag tycker det är helt okej att bjuda familjebarn men inte andra barn.

  • anna01

    Vi står i valet och kvalet om de ska var barnfritt. Men för mig är de självklart att våra pojkar ska vara med under akten och middagen.
    Skulle de knipa för någon annan med barnvakt får de ta med barnen men från kl 20.00 ska de vara barnfritt oavsett om de blir ett barnfritt bröllop eller fullt med barn.
    Tror en del väljer att skaffa barnvakt innan i alla fall för de har en bit att åka och tänkte stanna kvar.
    Kan inte tänka mig att någon skulle ta illa upp av de. Gör de som ni tycker känns bäst för er.

  • anja1661

    vi står oxå i valet och kvalet...
    vi har två egna barn och min syrra och hennes man (tärnan och bestman) har då två barn och dessa bara måste vara med...däremot så känner väl jag att kompisars barn inte behöver komma....men man vill ju inte heller att folk tackar nej till bröllopet för att barnen inte fick komma...hmm...svårt det där.

    vi skickar våra inbjudningar i jan så vi hinner fundera lite till...

    hur skriver man i inbjudan ??
    vill inte skriva barnfritt då våra 4 barn kommer vara där....

  • emmlin
    anja1661 skrev 2008-12-14 19:45:55 följande:
    vi står oxå i valet och kvalet...vi har två egna barn och min syrra och hennes man (tärnan och bestman) har då två barn och dessa bara måste vara med...däremot så känner väl jag att kompisars barn inte behöver komma....men man vill ju inte heller att folk tackar nej till bröllopet för att barnen inte fick komma...hmm...svårt det där.vi skickar våra inbjudningar i jan så vi hinner fundera lite till...hur skriver man i inbjudan ??vill inte skriva barnfritt då våra 4 barn kommer vara där....
    precis som här då :)
    vi har oxå 2 barn och min bror har två barn vars alla barnvakter kommer att befinna sig på vårt bröllop.
    Vi kommer att ha våra barn samt min brors barn med på bröllopet, sen kommer alla 4 att gå hem med mormor/farmor när festen drar igång.
    Vi har sagt till alla att det är barnfritt men att våra barn kommer att vara med, och alla jag pratat med har tyckt att det är helt ok :)
    vi har även sagt att vi kommer inte att förbjuda någon att ha barnen med men att det blir inte ett barnvänligt bröllop då lokalen är ganska så liten. Självklart kommer några att ha med sina små bebisar men de tar inte samma plats som t.ex en 2-3 åring ;)
  • F A M E

    Vi har sagt som så att våra barn samt syskonbarnen samt ammades barn kommer att få närvara på vigseln samt buffen efteråt. Men efter ca kl 19 så är totalt barnfritt, men då också bara med dom vi verkligen vill ha våran stora fest med.

    Dock så kommer vi ev göra 1 undantag för våra närmaste vänner som även är toastmaster. Att få ha med sitt lilla barn om dem inte känner för att lämna de med mor/far föräldrar hela dagen. Efter som dem bor så långt bort ifrån oss.

  • Sååå lurade

    Vad skönt att ni tänker så här också. Vi har inget emot våra vänners barn, men om alla tar med dem så handlar det om 20 barn mellan 2-15år vilket inte är det jag tänkt mig på vår bröllopsdag...

    Tanken med dagispersonal har slagit mig, och jag tror att ev tre av dem på dagis skulle kunna ställa upp. Det är ju liksom intes om att fråga om barnvakt till vad som helst, och naturligtvis skulle vi betala.

    Samtidigt så bor min M2Bs familj ganska långt bort och de ser inte vår son så ofta vilket gör att vi misstänker att de gärna vill träffa honom också när det finns tillfälle. Och eftersom jag vet att sonens kusinner och moster gärna leker med honom så tror vi att fi kommer att få massor av hjälp under hela helgen.

    Då ska jag utforma vår inbjudan på nåt bra sätt så att alla är med på noterna... Samtidigt så har vi ett par som har väldigt svårt att få barnvakt eftersom vi bjuder deras barnvaktsalternativ. De är inte inte är från orten. Har sett att fler har skrivit attde önskar barnfritt men att om man absolut inte kan skaffa barnvakt så är de naturligtvis välkomna ändå.

Svar på tråden Ännu en tråd om barn på bröllop...