Inlägg från: Svanboet |Visa alla inlägg
  • Svanboet

För oss som gillar uttryck på engelska

Jag är nog en av dem som är kontaminerad med för många uttryck på engelska och jag ryser när jag tänker på hur vackert saker som hör vigseln till låter på engelska. Mina favoriter är:

I do
    You may kiss the bride
    Dearly beloved, we are gathered here today...

Listan kan göras lång. Vilka är dina favoriter? och skulle du vilja använda dem om du kunde i din vigsel?

• Svar på tråden För oss som gillar uttryck på engelska
  • Svanboet

Vilken tur att jag och min m2b ska vigas borgeligt så jag/vi behver inte bekymras över vad som ingår i svenska kyrkans cermoni. Dessutom verkar det som om vi faktiskt kommer ha gäster från USA och då är det ju schyst om de förstår några delar av cermonin. Helt klart finns det uttryck som fungerar bättre på engelska, enlig min mening.

Fler favoriter?

• Svanboet

Åh... jag skulle få rysningar längs hela ryggen!. Jag kommer säkert fälla en och annan tår under vigseln men glädjetårar är bra tårar.

harthurs skrev 2008-12-16 21:31:20 följande:
    Eftersom min make inte ar svensk sa var vigseln aven pa engelska. Det var hur fint som helst!! Gissa om jag grat nar han sa sina loften pa engelska hihiVet inte om kyrkor/praster gar med pa att anv engelska om det inte behovs.. Men du kan sakert komma overens om att han sager nan liten fras har o dar
  • Svanboet

Förvisso tycker jag att "Inför gud och denna församling..." är väldigt fint det med.

Vad gäller pussandet under och strax efter vigseln kommer det vara svårt att låta bli, jag kommer nog viloja slänga iväg en blöt en direkt efter ja:et... om det nu inte blir ett I do. Får försöka hålla mig till efter cermonin.

• Svanboet

"Nu får du kyssa bruden"... nej det känns helt fel tycker jag. Ska det vara får det vara på engelska/amerikanska.

Nej det kanske är mer kopplat till min förväntning på den där första kyssen som man och hustru, inte för att den kommer vara väldigt olik alla andra pussar men då har den en extra laddning.

• Svanboet

Fler engelska favoriter där ute?

• Svanboet

shakynose: Vilka är dina favoriter på svenska då?

Jag kanske får för mig att svenska är en klumpigt språk som inte har tillräckligt nyanserade uttryck för det man vill frmaföra. Kanske det finns någon som vill argumentera emot och ge gärna exempel.

Svar på tråden För oss som gillar uttryck på engelska