Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

För oss som gillar uttryck på engelska

harthurs skrev 2008-12-16 21:31:20 följande:
    Eftersom min make inte ar svensk sa var vigseln aven pa engelska. Det var hur fint som helst!! Gissa om jag grat nar han sa sina loften pa engelska hihiVet inte om kyrkor/praster gar med pa att anv engelska om det inte behovs.. Men du kan sakert komma overens om att han sager nan liten fras har o dar
    Nej, är ingen närvarande "utländsk" skulle jag inte använda engelska ord. Och "you may kiss the bride" skulle jag ändå inte säga eftersom det inte ingår någon kyss i det svenska vigselritualet.
  • Kjell Präst
    Luucie skrev 2008-12-17 05:25:10 följande:
    Men är det upp till prästen eller paret eller vem?
    Det ingår helt enkelt ingen kyss i vigselordningen, den förväntas äga rum på kyrktrappan efteråt. Det innebär förstås inte att det är förbjudet för brudparet att kyssas, det är givetvis fullt tillåtet - men det finns inget ställe i vigseln där prästen uppmanar paret att kyssas. Ibland förekommer det ändå, kanske har brudparet särskilt bett om det eller så gillar prästen amerikanska filmer
  • Kjell Präst
    shakynose skrev 2008-12-19 10:53:21 följande:
    Jag har varit på två bröllop där det ingick en kyss vid altaret.
    Jo, som sagt, det händer men det blir på den enskilde/a prästens eller på brudparets eget initiativ. Själv säger jag aldrig till om någon kyss, och är väldigt tydlig med det i vigselsamtalet- men samtidigt säger jag att paret självklart får kyssas när de vill under vigselakten, det går alldeles utmärkt att kyssas utan prästerligt påbud
Svar på tråden För oss som gillar uttryck på engelska