Nej man måste verkligen inte ha en anledning! Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 9 år och förlovade i 1 år (10 år 2010). Min sambo är dock något mer konservativ och har hela tiden sett en förlovning som ett löfte om giftemål inom ett år, vilket jag sett som ganska frustrerande eftersom det inneburit att jag fått vänta vad som känns som lääääänge med förlovning :)
Det verkar dock som han fattade vinken tillsist iaf!
Augusti2010 skrev 2009-01-18 20:18:49 följande:
Måste man ha en anledning för att inte gifta sig inom ett år efter förlovning? Vår förlovning var en "vi ska gifta oss någon gång inom en överskådlig framtid-förlovning" och inte en "vi ska gifta oss inom ett år-förlovning". Det där med att giftermål ska ske inom ett år ser jag ungefär som att man inte får ha röd klänning på ett bröllop. Lite förlegat och praktiserat endast av en del. Dessutom hade det inte funkat för oss har vi märkt i efterhand, stället vi vill ha till festen är helt fullbokat varje sommar nästan mer än ett år i förväg. Då ska man alltså boka det först, sen förlova sig för att hamna inom "ett års-gränsen"? Nej, det hade känts märkligt.