18 000?
håller med övriga om att begagnad klänning är mkt vettigare än att köpa ny eller hyra (hyra är dyrt).
Sedan istället för band/dj så gör man egen musik på skiva o spelar på stereoanläggning.
Maten, jag tycker att var och en kan ta kuvertavgift om de vill, själv hade jag inte velat göra det men det är väldigt vanligt så det är nog inte så många som reagerar. Däremot hade jag bestämt sagt ifrån om att jag då inte hade velat ha presenter eller dylikt då det blir ganska dyrt för gästerna då. Ofta köper man ju nya kläder t ett bröllop, ska man dessutom lägga till kuvertavgift OCH present så blir det enorma summor för var och en.
Tårtan - fråga om någon du känner som är duktig, kan baka den ifall du står för ingredienserna! (gör det inte själv, risken är att du står där m massor att göra innan den stora dagen).
Smycken - finns jättemånga fina smycken, mina kostade INTE mycket Max 300 kr för både halsband och örhängen.
Skor - finns jättefina typ brudskor på din sko osv.
transport - kolla i bekantskapskretsen om någon som känner någon etc har en fin bil eller liknande som ni kan få åka i för en mindre summa.
I och med att ni har lokalen och porslinet gratis så går ju den största posten bort!
Bara i lokalkostnad lade vi 10.000 och mat + bestick + serveringskostnader kom vi upp i ca 30.000 till.
Så det ska nog gå att ordna ett bröllop för under 20.000 om man gör saker själva och får lite hjälp med olika grejor