• carolaj83

18 000?

hejsan den 26 sep 2009 ska jag sambon gifta oss
    har räknat ut att vi max kommer kunna spara 18 000kr
    o gästlistan är lång 46 vuxna o 19 barn

hur ska vi tänka nu när vi planerar, var börjar man...några tips?
    lokalen är fixad o den är gratis, porslin glas o bestick finns där...maten har jag redan gjort e meny för....men sen då?

HJÄLP

• Svar på tråden 18 000?
  • Vill nu

Jag har inget eget råd, då jag spräckte vår något större budget rätt snabbt men det första skulle nog vara att spara in på småsaker som inte direkt är jätteviktiga, typ dyra bordsdekorationer, toakorgar, gästgåvor, särskild bil från vigsellokalen osv.
    Sen finns jättemycket bra på blocket och tradera, så man kan få saker för halva priset, om man jobbar lite för det! Och det lönar sig verkligen att ringa runt och jämföra priser! Det är SÅ värt det extra jobbet!

Lycka till!

• Vill nu

Ska ni göra maten själva? I så fall kan det ju vara bra att handla på sig råvaror som går att frysa in om det är något erbjudande på storpack i förväg?

• Tooticki

Lagar ni maten själva behöver den inte bli så dyr. Buffé går att lösa för runt 100 kr/person. Istället för att beställa en bröllopstårta i flera våningar kan ni baka flera tårtor själva. Sen kan ni köpa alkohol i utlandet, ha betalbar el liknande. Vad gäller kläder så kanske din blivande redan har en kostym, du kan köpa en vit klänning när studentkläderna kommer ut i butikerna. Köp skor och underkläder på rea. Köp enkla ringar så kan ni bygga på med diamanter framöver om ni vill. Man måste inte spendera bröllopsnatten på hotell, be era närmaste vänner el familj att fixa iordning ert sovrum som en present till er.

Om ni inte känner att nå måste ha det traditionellt så kan ni gifta er på förmiddagen och sen bjuda på bröllopstårta, kaffe och avec. Sen kan ni äta middag själva på kvällen.

• Aikmansgirl

Klänningen kan du köpa begagnat, det finns många fina, eller om du bor i Stockholm så rekommenderar jag BridalOutlet, där köpte jag min klänning billigt, annars kan du alltid få köpa min ;)

Vi har lyckats komma undan med en budget på ca 17000 kr exklusive resan.
    Som t ex tårtan, där googlade jag runt tills jag hittade en tjej som tog 38 kr/bit m.m.

• Vill nu

Ett annat (känsligt, har jag förstått här på BT) alternativ är ju kuvertavgift, så får var och en stå för sin mat!

• carolaj83

Aikmansgirl -BridalOutlet vart ligger det?

jag var lite ute efter att hyra klänning, vad kan de kosta ungefär?

• Tooticki
    carolaj83 skrev 2008-12-26 22:48:30 följande:
    Aikmansgirl -BridalOutlet vart ligger det?jag var lite ute efter att hyra klänning, vad kan de kosta ungefär?
    Att hyra klänning är ganska dyrt. Ofta går det på 3000 kr eller mer, att jämföra med min klänning som jag fick ritad och uppsydd av en kvinna i Göteborg för 4600 kr inkl allt (vitt)!
  • Aikmansgirl

Carolaj83: Det ligger i närheten av Ropstens tunnelbanestation, precis i början av Lidingöbron, brevid en Jet-Mack.
    Jag tror precis som Tooticki att det är dyrt att hyra en klänning, hos dem har dem skapliga priser och fina klänningar. Jag betalade 2300 kr för min.

• mwb

Kolla på blocket. Där kan man hitta massor av klänningar för runt 2000kr.

• Anja 19 juli 2008

håller med övriga om att begagnad klänning är mkt vettigare än att köpa ny eller hyra (hyra är dyrt).

Sedan istället för band/dj så gör man egen musik på skiva o spelar på stereoanläggning.

Maten, jag tycker att var och en kan ta kuvertavgift om de vill, själv hade jag inte velat göra det men det är väldigt vanligt så det är nog inte så många som reagerar. Däremot hade jag bestämt sagt ifrån om att jag då inte hade velat ha presenter eller dylikt då det blir ganska dyrt för gästerna då. Ofta köper man ju nya kläder t ett bröllop, ska man dessutom lägga till kuvertavgift OCH present så blir det enorma summor för var och en.

Tårtan - fråga om någon du känner som är duktig, kan baka den ifall du står för ingredienserna! (gör det inte själv, risken är att du står där m massor att göra innan den stora dagen).

Smycken - finns jättemånga fina smycken, mina kostade INTE mycket Max 300 kr för både halsband och örhängen.

Skor - finns jättefina typ brudskor på din sko osv.

transport - kolla i bekantskapskretsen om någon som känner någon etc har en fin bil eller liknande som ni kan få åka i för en mindre summa.

I och med att ni har lokalen och porslinet gratis så går ju den största posten bort!

Bara i lokalkostnad lade vi 10.000 och mat + bestick + serveringskostnader kom vi upp i ca 30.000 till.

Så det ska nog gå att ordna ett bröllop för under 20.000 om man gör saker själva och får lite hjälp med olika grejor

Svar på tråden 18 000?