• carolaj83

18 000?

hejsan den 26 sep 2009 ska jag sambon gifta oss
    har räknat ut att vi max kommer kunna spara 18 000kr
    o gästlistan är lång 46 vuxna o 19 barn

hur ska vi tänka nu när vi planerar, var börjar man...några tips?
    lokalen är fixad o den är gratis, porslin glas o bestick finns där...maten har jag redan gjort e meny för....men sen då?

HJÄLP

• Svar på tråden 18 000?
  • Saggezza

Vi kommer inte heller under den summan på mat och dryck (ingen starksprit dock) men vi har valt att prioritera det och räkna bort annat smått. Vi kommer inte ha en serveringsbar utan vi kommer ha det så att drickan kommer finnas att hämta för den som vill under kvällen och under middagen så kommer vi ha några som serverar drickan.

Visst är det jobb med en buffé också men det kommer inte vara första gången vi har buffé i ett större sammanhang så vi har en stor koll på hur vi ska göra och får hjälp från familj och vänner. Men jag förstår inte riktigt vad du menar med "vin och ljus på bordet som behöver fixas"? Vi kommer att ha vin på bordet också men som sagt har vi några som fyller på om det behövs, ljus och dylikt ser jag inget problem i riktigt, värmeljus brinner länge alternativt så väljer man blockljus att dekorera med som har betydligt längre brinntid. Disken kommer att skötas av de som serverar stort jobb då det kommer finnas en funktionell "industri"-diskmaskin.

Som sagt om man har en begränsad budget så får man ta det för vad det är och inte göra det så komplicerat för sig. Vi har som sagt valt bort att t ex ha någon i en bar vi räkar med att våra gäster för egen maskin under kvällen kan förse sig med det de vill ha. Så har vi resonerat men det är är säker olika för andra!

• Saggezza
    Saggezza skrev 2008-12-29 16:30:24 följande:
    Disken kommer att skötas av de som serverar stort jobb då det kommer finnas en funktionell "industri"-diskmaskin.
    Menade självklart inte ett stort jobb utan underlättat jobb.... Ibland skriver man och märker inte att fingararna och tankarna inte överensstämmer...
  • Luucie

Nej jag menade precis det att vin ska ställas fram och öppnas och ljus ska tändas och bytas ut om det behövs. Kommer ni ha någon som ska fixa med buffén eller är det bara gäster som ska hjälpa till?

• Saggezza

Inga gäster kommer att hjälpa till överhuvudtaget. Som jag skrev i första inlägget så kommer några av min blivande svågers vänner servera och ta hand om buffén, disken etc. Familj och några av de närmsta vännerna (tärnor och toastmadame) kommer att vara med dagen innan och ställa i ordning lokalen.

• momi boki

18000 blir nog väldigt tajt faktiskt men om ni gör de mesta själv tex som vi gör till vårat bröllop vi gör 7 egna tårtor små köpt tårtställning vi anätet tot 2000, kläningen best från kina kostym köpt på dressman 1500 baka egna kakor o bullar alkoholen valde vi billigare men gott vin 59 kr flaskan kan rekomendera jp rött o vit vin, vi hamnade med allt plus alkohol o mat på ca 20000 men då gör ja egna kort via skrivare oxå! men inte så farligt 20 tusen men de e tajt men har inte räknat in limosine o hotell hår o smink då ja sminkar mig själv o min vän fixar håret

• anja1661
    carolaj83 skrev 2008-12-29 15:53:00 följande:
    vår lokal e gratis som tur är...har festen i prästgården o de e gratis för alla som hör till den församlingen, väldigt fin prästgård finns även supoerfint porsln där o hela övervåningen består av 3 st lekrum...så mina 4 kusinbarn kommer få en mindre summa för att vara barnvakter där uppe...kommer nog oxå beställa klänning från kinaanja1661 - hur var din klänning i strl?
    jag måttbeställde den!
  • anja1661

momi boki skrev 2008-12-29 17:30:13 följande:

18000 blir nog väldigt tajt faktiskt men om ni gör de mesta själv tex som vi gör till vårat bröllop vi gör 7 egna tårtor små köpt tårtställning vi anätet tot 2000, kläningen best från kina kostym köpt på dressman 1500 baka egna kakor o bullar alkoholen valde vi billigare men gott vin 59 kr flaskan kan rekomendera jp rött o vit vin, vi hamnade med allt plus alkohol o mat på ca 20000 men då gör ja egna kort via skrivare oxå! men inte så farligt 20 tusen men de e tajt men har inte räknat in limosine o hotell hår o smink då ja sminkar mig själv o min vän fixar håret
    vi ska oxå ha jp, både rött och vitt men vi beställde genom vinsajten.com och kom ännu billigare undan!!
  • momi boki

anja1661 ja vet super billig där men de kostar väl att få den levererad eller så måste man väl hämta den ? vi har kollat de flesta sidor o tyvärr förlorar vi på att köpa vi anätet då frakten kostar massor för oss =( vi bor väl på helt fel ställer =( men men glad att man har systemet iaf =)

• anja1661

ja man betalar ju en summa för frakt och sen hämtar vi den på ett utlämningsställe i närheten av där vi bor. superbra för oss!!!
    ska lägga in en beställning till nu i jan...

• ElinPierre

Har ni dubbelkollat att det är okej att ha alkohol där!? Får man det är det ju PERFEKT!

carolaj83 skrev 2008-12-29 15:53:00 följande:
    vår lokal e gratis som tur är...har festen i prästgården o de e gratis för alla som hör till den församlingen, väldigt fin prästgård finns även supoerfint porsln där o hela övervåningen består av 3 st lekrum...så mina 4 kusinbarn kommer få en mindre summa för att vara barnvakter där uppe...kommer nog oxå beställa klänning från kinaanja1661 - hur var din klänning i strl?
    [/citat]

Är det helt och hållet lagligt med vinsajten?? Har frågat i flera trådar men aldrig riktigt fått svar!?
    anja1661 skrev 2008-12-29 21:41:24 följande:
    [citat]
    ja man betalar ju en summa för frakt och sen hämtar vi den på ett utlämningsställe i närheten av där vi bor. superbra för oss!!!ska lägga in en beställning till nu i jan...
  • anja1661
    ElinPierre skrev 2008-12-29 21:46:01 följande:
    Har ni dubbelkollat att det är okej att ha alkohol där!? Får man det är det ju PERFEKT!
    menar du för mig eller någon annan??
    där vi ska ha vår fest ska man ha egen dricka....
  • ElinPierre

Det såg himla rörigt ut såg jag nu
    Det jag försökte fråga dig var om vinsajten är helt och hållet laglig!? HAr försökt få svar på det förut, men aldrig lyckats..

anja1661 skrev 2008-12-29 22:02:36 följande:
    menar du för mig eller någon annan??där vi ska ha vår fest ska man ha egen dricka....
  • anja1661
    ElinPierre skrev 2008-12-30 06:49:46 följande:
    Det såg himla rörigt ut såg jag nu Det jag försökte fråga dig var om vinsajten är helt och hållet laglig!? HAr försökt få svar på det förut, men aldrig lyckats..
    ja det tror jag iallafall...
    man betalar frakt och i priserna ingår skatten...
    tror inte att sidan skulle finnas under såhär lång tid (4år minst tror ja) om den var olaglig.
Svar på tråden 18 000?