• Aleta

Har du eller skulle du tänka dig att köpa tjänster Svart till ditt bröllop?

Stackarna ska ju ha pension också, det får man inte för svartlöner...

• Aleta

Nja, det kanske inte blir så lätt att välja. Om du ser på hur många som tycker att det är OK med svartlöner här ovanför så blir det väldigt svårt att konkurrera med dem som är beredda att jobba svart.

Att få mat för dagen känns nog viktigare än pensionen just nu, speciellt om man har familj.

MulleNuh skrev 2009-01-02 09:34:46 följande:
    Men det väljer dom väl själva? Så att kalla dom stackare är ju fel..
  • Aleta

Då tycker vi lika.
    Håller med Passionsblomma också!

MulleNuh skrev 2009-01-02 14:46:22 följande:
    Jo jo, men det beror ju på vilken tjänst det är man talar om.. Talar vi om någon som serverar (typ grannens 17-åriga kusin) eller syrran som sköter baren. Då känns det helt ok.Men pratar vi catering eller florister, alltså större grejer så är det en annan femma-.
  • Aleta

Bra sagt!

didis skrev 2009-01-03 17:23:56 följande:
    Såsom egenföretagare (i en mycket vit bransch) ogillar jag starkt svart betalning. Hur skall seriösa företagare som vill kunna erbjuda sina anställda försäkringar, pension etc kunna konkurrera då?Att betala några hundra eller ge en present till en kompis som sjunger eller tonåring som passar barnen är inte riktigt samma sak som att betala maten eller serveringspersonalen svart, för de senare är det deras yrke och försörjning.
  • Aleta

Håller inte med.
    Jämför med t ex USA där man betalar sjukvården själv.

Allt kan givetvis alltid bli bättre, men inte genom att alla börjar fuska så att det blir mindre pengar. Rösta istället, eller engagera er politiskt så att det blir bättre.

Originalrosen skrev 2009-01-16 09:36:02 följande:
    Vi har världens högsta skatter på arbete i Sverige. Då borde vi rimligtvis har världens bästa skolor, åldringsvård, tandläkare, sjukvård, infrastruktur etc?Inom EU så ligger vi i de flesta frågorna bland de sämsta, till och med passerade av Portugal, Grekland m fl länder som tidigare ansågs vara bland de sämre länderna på dessa frågor inom Europa.Det får mig inte att vilja betala mer i skatt, tvärtom. Blir så förbannad på hur man förstör för oss som sliter och jobbar, men våra pengar ska de ha - vi betalar mest skatt i hela världen, för sjutton! Då kan vi väl ligga i topp eller åtminstone på topp 10-listan i någon av ovanstående frågor?! Nehepp, så är det inte.Det ska sjutton till att vara svensk skattebetalare, surt är det!
  • Aleta
    Originalrosen skrev 2009-01-16 18:41:50 följande:
    ...och i USA så betalar man cirka hälfen i skatt med vad vi gör - och kan köpa försäkring för sjukvården. Jag håller med om att förändringen kommer genom politiskt arbete eller genom att man röstar på de partier som bäst kan tillvarata ens intressen. Jag har inte uppmuntrat till fusk i mitt inlägg, bara konstaterat orimligheten i att vi:1. Betalar världens högsta skatter på arbete2. Ligger i nedre delen på EU:s lista i välfärdDet rimmar inte och det är surt att vara skattebetalare när vi som svenskar inte får valuta för pengarna.
  • Aleta

Äsch, slant på knapparna, jag skulle ju skriva något också.
    De som inte har råd med en försäkring i USA hamnar ju utanför.

Om vi betalar så höga skatter så ska vi alla hjälpas åt att ändra systemet för hur skattemedlen fördelas så att vi får ut det vi önskar av dem.
    Jag tycker att vi har det väldigt bra här i Sverige, så jag betalar (kanske inte gladeligen, jag höll på att svimma på riktigt när jag fick mitt skattebesked!) utan att klaga.
    Om jag blir tillräckligt missnöjd så får jag lov att engagera mig, starta namninsamlingar och jag vet inte vad istället för att sitta hemma och gnälla.

Originalrosen skrev 2009-01-16 18:41:50 följande:
    ...och i USA så betalar man cirka hälfen i skatt med vad vi gör - och kan köpa försäkring för sjukvården. Jag håller med om att förändringen kommer genom politiskt arbete eller genom att man röstar på de partier som bäst kan tillvarata ens intressen. Jag har inte uppmuntrat till fusk i mitt inlägg, bara konstaterat orimligheten i att vi:1. Betalar världens högsta skatter på arbete2. Ligger i nedre delen på EU:s lista i välfärdDet rimmar inte och det är surt att vara skattebetalare när vi som svenskar inte får valuta för pengarna.
  • Aleta

Betalar stora löner och resekostnader till de som måste jobba i Bryssel? EU-avgifter?
    Eller skolor, sjukvård, vägar, kultur, försvar?
    Det finns säkert områden att spara in på och omfördelningar att göra, det är jag säker på.
    Men vi har det bra! Vi behöver inte svälta, vi får sjukvård, våra barn får utbildning osv.

Originalrosen skrev 2009-01-17 10:50:02 följande:
    Vad gör de med pengarna?
  • Aleta

Då får vi se till att bli det!

Originalrosen skrev 2009-01-17 16:17:44 följande:
    Det gör mig ledsen, vi borde vara bättre än så.
Svar på tråden Har du eller skulle du tänka dig att köpa tjänster Svart till ditt bröllop?