Har du eller skulle du tänka dig att köpa tjänster Svart till ditt bröllop?
Då räknar jag allt som man betalar för utan att betala moms eller skatt, personal servering kläder mm
Då räknar jag allt som man betalar för utan att betala moms eller skatt, personal servering kläder mm
Om jag skulle ha fest i en lokal där de inte hade egenpersonal så skulle jag betala mina servitriser/törer svart om de ville det.
Upp till en viss summa behöver man väl inte betala skatt?
För övrigt tycker jag att det är jätteviktigt att betala skatt/moms eftersom det är det som gör att vi har så mycket mer eller mindre gratis i samhället (utbildning, sjukvård etc)
jag håller med men tänkte om man tar in vänners vänner el liknande som personal så känns det konstigt att inte bara ge dem pengar i handen den dagen...
men det är oxå viktigt med alla försäkringar osv man får när man betalar skatt/moms så om något blir fel med mat/lokal/musik osv så är det ju bra att ha betalt allt rätt.
Ja det skulle jag kunna göra..
Stackarna ska ju ha pension också, det får man inte för svartlöner...
Men det väljer dom väl själva?
Så att kalla dom stackare är ju fel..
Nja, det kanske inte blir så lätt att välja. Om du ser på hur många som tycker att det är OK med svartlöner här ovanför så blir det väldigt svårt att konkurrera med dem som är beredda att jobba svart.
Att få mat för dagen känns nog viktigare än pensionen just nu, speciellt om man har familj.
Jag betalar med glädje skatt. Vi har det ändå ganska bra i Sverige och vård och skola (som folk brukar gnälla om) blir inte bättre att att jag betalar mindre skatt.
Och dessutom varför skulle jag vilja svärta ner glädjens dag med massa tramsigt fuffens.
Jag kan tänka mig att ge en slant till barnvakter, och typ ungdomar som hjälper till vid servering eller lite sånt, om det är helt privat. Det är väl så att man får tjäna upp till 10 000 skattefritt /år, och då är det ju upp till den som fått "slanten" att redovisa den eller ej, beroende på sin inkomst.
Annars, om jag är på lokal med personal som jobbar där, hoppas jag verkligen att de får sin lön som den ska vara. Vill inte betala svart för frisör, smink, klänning , blommor osv. Det sabbar hela markanden.
-Tycker dock att det är en väldig skillnad om någon har en bästis som är make-up artist, en svåger som är fotograf och en syster som sjunger bra. Då är det mer som en present att de kanske hjälper till. Har gjort ett och annat kompisbröllop i mina dagar, och då tar jag inte betalt för mitt arbete, utan bara för materialet. Det har varit min bröllopsgåva.
Håller helt med!