• Mrs Mommy

Har du eller skulle du tänka dig att köpa tjänster Svart till ditt bröllop?

Då räknar jag allt som man betalar för utan att betala moms eller skatt, personal servering kläder mm

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du eller skulle du tänka dig att köpa tjänster Svart till ditt bröllop?
  • Originalrosen

Även i Grekland har du många förmåner som vi inte har i Sverige; sjukvården, tandläkaren och om du vårdar din gamla mamma själv i ditt hem får du hjälp med lön till en sköterska för avlösning.

• Pugsley

Nja det där stämmer ju inte i alla stater. Jag bor i USA och vi betalar ca 38% i skatt men får absolut ingenting för det.
    Skola kostar en otrolig summa, och sjukvård ska vi inte ens prata om. Vi har turen att vara täckta av min sambos jobb men alla har ju inte den turen. Ett par vänner till oss betalar 10,000 dollar om året för sjukförsäkring till sin familj, men måste ändå betala all sjukvård dom kan behöva som kostar under 1000 dollar!!! Så om nån i familjen blir sjuk så måste dom varje gång betala själva, förutom den summa som då överskrider ca 8000 svenska kronor. Dessa har då både en dyr och bra försäkring. Tänk dig då dom som inte har råd att betala 80,000 kr om året för sin familj eller upp till 8000 kr varje gång man behöver sjukvård.

Personligen har vi haft turen att ha det bra här borta, men jag betalar hellre några ytterligare procent i skatt där jag vet att jag kan få skola, sjukvård, äldrevård etc. Dessutom ser jag hellre att hela landets befolkning kan få den vård och utbildning dom behöver vare sig man är fattig eller rik. Så USA har tyvärr mycket kvar att jobba på, men det hoppas jag ska bli bättre med Obama i ledningen!

Sverige har ju självklart många områden där det behöver förbättra sig också, men jag förstod inte hur bra jag hade det där innan jag flyttade utomlands.

Originalrosen skrev 2009-01-16 18:41:50 följande:
    ...och i USA så betalar man cirka hälfen i skatt med vad vi gör - och kan köpa försäkring för sjukvården. Jag håller med om att förändringen kommer genom politiskt arbete eller genom att man röstar på de partier som bäst kan tillvarata ens intressen. Jag har inte uppmuntrat till fusk i mitt inlägg, bara konstaterat orimligheten i att vi:1. Betalar världens högsta skatter på arbete2. Ligger i nedre delen på EU:s lista i välfärdDet rimmar inte och det är surt att vara skattebetalare när vi som svenskar inte får valuta för pengarna.
  • På rosa moln
    Originalrosen skrev 2009-01-16 18:50:29 följande:
    marsros,Jag tror nog inte det med tanke på att Danmark betalar väldigt låga arbetsgivaravgifter. Det var ett slag sedan jag kollade men att det skulle ha förändrats så mycket i Danmark har jag svårt att tro. Det vore ju toppen om vi inte låg i toppen längre!
    Jo enligt mina senaste uppgifter så har Danmark gått om oss i den statitiken ja
  • Originalrosen

På rosa moln och Pugsley - ni glömmer arbetsgivaravgifterna som också är skatt på arbete, i Sverige 33%. I Danmark har man typ 250:- per månad för hela företaget och i USA är detta marginellt.

Om ett par tjänar 20.000 kronor var per månad motsvarar den skatten ni har glömt bort 160.000 kronor per år. Det värsta är att så här fortsätter det...

• Aleta
    ...och i USA så betalar man cirka hälfen i skatt med vad vi gör - och kan köpa försäkring för sjukvården. Jag håller med om att förändringen kommer genom politiskt arbete eller genom att man röstar på de partier som bäst kan tillvarata ens intressen. Jag har inte uppmuntrat till fusk i mitt inlägg, bara konstaterat orimligheten i att vi:1. Betalar världens högsta skatter på arbete2. Ligger i nedre delen på EU:s lista i välfärdDet rimmar inte och det är surt att vara skattebetalare när vi som svenskar inte får valuta för pengarna.
  • Aleta

Äsch, slant på knapparna, jag skulle ju skriva något också.
    De som inte har råd med en försäkring i USA hamnar ju utanför.

Om vi betalar så höga skatter så ska vi alla hjälpas åt att ändra systemet för hur skattemedlen fördelas så att vi får ut det vi önskar av dem.
    Jag tycker att vi har det väldigt bra här i Sverige, så jag betalar (kanske inte gladeligen, jag höll på att svimma på riktigt när jag fick mitt skattebesked!) utan att klaga.
    Om jag blir tillräckligt missnöjd så får jag lov att engagera mig, starta namninsamlingar och jag vet inte vad istället för att sitta hemma och gnälla.

• Originalrosen

Om vi tar momsen som ett annat exempel så har vi i Sverige 25% moms på det mesta, såväl varor som tjänster. Danmark har också 25%, Finland 22%. Sedan har de andra länderna 20% eller lägre, England har 15%.

Tja, det är väl inte så stor skillnad - eller? 10% på alla inköp i en familj under ett helt år är många, sköna tusenlappar. 10% på mat, kläder, el, telefon - det mesta du som familj konsumerar. Vad är er familjs räkningar på per månad minus ränta och amorteringar? Ta 10% på detta för hela året. I vårt fall blir det motsvarande kostnaden för en semester.

Upprepar min poäng i detta; om vi är högst beskattade i hela världen på arbete så borde vi inte ligga lågt på listan för välfärd.

Vad gör de med pengarna?

• Originalrosen

Aleta,
    Jag vet inte, men jag anser inte att jag sitter hemma och gnäller men det kanske inte var det du menade. :)

Jag informerar just nu och här i denna tråd, i övrigt vet inte du på vilket sätt jag hanterar denna fråga, eller hur?

• Aleta

Betalar stora löner och resekostnader till de som måste jobba i Bryssel? EU-avgifter?
    Eller skolor, sjukvård, vägar, kultur, försvar?
    Det finns säkert områden att spara in på och omfördelningar att göra, det är jag säker på.
    Men vi har det bra! Vi behöver inte svälta, vi får sjukvård, våra barn får utbildning osv.

Originalrosen skrev 2009-01-17 10:50:02 följande:
    Vad gör de med pengarna?
  • Originalrosen

Precis Aleta, du har naturligtvis rätt.

Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka:

Om Sverige var en butik där priserna/intäkterna var skatterna och det vi får för pengarna (sjukvård, infrastruktur, åldringsvård, barnpassning) motsvarar tjänsten/varan vi köper - hur prisvärt är det?

Konkurrenterna/butikerna på gatan motsvaras av andra länder. I många andra länder/butiker får du mer för pengarna. Sverige står sig helt enkelt slätt i konkurrensen.

• Originalrosen

Det gör mig ledsen, vi borde vara bättre än så.

• Aleta

Då får vi se till att bli det!

Originalrosen skrev 2009-01-17 16:17:44 följande:
    Det gör mig ledsen, vi borde vara bättre än så.
  • darkHorse

Nej, det skulle jag inte. Tänk hur mycket extra resurser som skulle kunna läggas på sjukvård och liknande om alla bara kunde se längre än sin egen näsa och betala sin skatt. Det är klart att jag också vill ha mer pengar i plånboken, men det är värt det.

Och appropå värfärdlista: hdr.undp.org/en/statistics/
    Sverige ligegr inte i topp men väl på en sjundeplats, inte så illa pinkat. Visst finns det massor som kan förbättras i Sverige, långa vårdköer, människor som hamnar mellan stolarna hos FK och andra myndigheter osv.

Men det finns mycket som är bra också. Att ha rätt till vård och dagisplats är en sådan sak. Har varken bott i USA eller Grekland men väl i UK och en plats på ett bra nursery kan uppgå till £200 i veckan om det vill sig illa. För att inte tala om de absurda fastighetspriserna och den låga standarden man får för pengarna (kanske inte riktigt går in under skatter men iaf ;) )

Man måste ju se saker i sitt sammanhang. Luxemburg har jag tex hört ryktas ha världens bästa vård, men dom har inte heller samma problematik med en glesbygd som ska ha tillgång till helikoptervård, service, vägunderhåll etc.

Så på det stora hela är jag ganska glad att bo i Sverige, trots att jag för tillfället är j*kligt irriterad på myndigheter som inte kan hålla ordning på mina papper :D

Svar på tråden Har du eller skulle du tänka dig att köpa tjänster Svart till ditt bröllop?