Inlägg från: Originalrosen |Visa alla inlägg
  • Originalrosen

Har du eller skulle du tänka dig att köpa tjänster Svart till ditt bröllop?

Vi har världens högsta skatter på arbete i Sverige. Då borde vi rimligtvis har världens bästa skolor, åldringsvård, tandläkare, sjukvård, infrastruktur etc?

Inom EU så ligger vi i de flesta frågorna bland de sämsta, till och med passerade av Portugal, Grekland m fl länder som tidigare ansågs vara bland de sämre länderna på dessa frågor inom Europa.

Det får mig inte att vilja betala mer i skatt, tvärtom. Blir så förbannad på hur man förstör för oss som sliter och jobbar, men våra pengar ska de ha - vi betalar mest skatt i hela världen, för sjutton! Då kan vi väl ligga i topp eller åtminstone på topp 10-listan i någon av ovanstående frågor?! Nehepp, så är det inte.

Det ska sjutton till att vara svensk skattebetalare, surt är det!

• Originalrosen

...och i USA så betalar man cirka hälfen i skatt med vad vi gör - och kan köpa försäkring för sjukvården.

Jag håller med om att förändringen kommer genom politiskt arbete eller genom att man röstar på de partier som bäst kan tillvarata ens intressen. Jag har inte uppmuntrat till fusk i mitt inlägg, bara konstaterat orimligheten i att vi:

1. Betalar världens högsta skatter på arbete
    2. Ligger i nedre delen på EU:s lista i välfärd

Det rimmar inte och det är surt att vara skattebetalare när vi som svenskar inte får valuta för pengarna.

• Originalrosen

marsros,
    Jag tror nog inte det med tanke på att Danmark betalar väldigt låga arbetsgivaravgifter. Det var ett slag sedan jag kollade men att det skulle ha förändrats så mycket i Danmark har jag svårt att tro. Det vore ju toppen om vi inte låg i toppen längre!

• Originalrosen

Även i Grekland har du många förmåner som vi inte har i Sverige; sjukvården, tandläkaren och om du vårdar din gamla mamma själv i ditt hem får du hjälp med lön till en sköterska för avlösning.

• Originalrosen

På rosa moln och Pugsley - ni glömmer arbetsgivaravgifterna som också är skatt på arbete, i Sverige 33%. I Danmark har man typ 250:- per månad för hela företaget och i USA är detta marginellt.

Om ett par tjänar 20.000 kronor var per månad motsvarar den skatten ni har glömt bort 160.000 kronor per år. Det värsta är att så här fortsätter det...

• Originalrosen

Om vi tar momsen som ett annat exempel så har vi i Sverige 25% moms på det mesta, såväl varor som tjänster. Danmark har också 25%, Finland 22%. Sedan har de andra länderna 20% eller lägre, England har 15%.

Tja, det är väl inte så stor skillnad - eller? 10% på alla inköp i en familj under ett helt år är många, sköna tusenlappar. 10% på mat, kläder, el, telefon - det mesta du som familj konsumerar. Vad är er familjs räkningar på per månad minus ränta och amorteringar? Ta 10% på detta för hela året. I vårt fall blir det motsvarande kostnaden för en semester.

Upprepar min poäng i detta; om vi är högst beskattade i hela världen på arbete så borde vi inte ligga lågt på listan för välfärd.

Vad gör de med pengarna?

• Originalrosen

Aleta,
    Jag vet inte, men jag anser inte att jag sitter hemma och gnäller men det kanske inte var det du menade. :)

Jag informerar just nu och här i denna tråd, i övrigt vet inte du på vilket sätt jag hanterar denna fråga, eller hur?

• Originalrosen

Precis Aleta, du har naturligtvis rätt.

Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka:

Om Sverige var en butik där priserna/intäkterna var skatterna och det vi får för pengarna (sjukvård, infrastruktur, åldringsvård, barnpassning) motsvarar tjänsten/varan vi köper - hur prisvärt är det?

Konkurrenterna/butikerna på gatan motsvaras av andra länder. I många andra länder/butiker får du mer för pengarna. Sverige står sig helt enkelt slätt i konkurrensen.

• Originalrosen

Det gör mig ledsen, vi borde vara bättre än så.

Svar på tråden Har du eller skulle du tänka dig att köpa tjänster Svart till ditt bröllop?