• Pnuso

Släktnamn

Vi har också problem med namn. Jag har ett dubbelnamn, ett släktnamn som bara mina föräldrar och farmor har. Han har också ett lite ovanligare namn. Vi tänkte ta ena delen av mitt dubbelnamn och sätta ihop med hans till ett nytt dubbelnamn. Men så visar det sig att man inte får bilda dubbelnamn längre.

Dessutom om jag förstår det rätt kan jag inte ta hans namn som mellannamn, utan man kan bara ha sitt gamla efternamn som mellannamn om man väljer att byta namn när man gifter sig. Och båda kan inte ta mellannamn utan bara en av oss. Så hur vi än gör kommer vi inte att kunna få samma efternamn när vi gifter oss. Dessutom kan jag inte bara ta ett av mina efternamn som mellannamn om jag hade velat det. Inte utan att innan bröllopet har ansökt om förenkling av mitt dubbelnamn. Jag fattar inte varför det ska vara så krångligt? Nu lutar det åt att vi behåller våra namn som vi heter nu.

• Pnuso

Ja, vi är bara 4 i världen som heter mitt namn så det vill jag verkligen inte byta. Önskar bara att vi också kunde ha dubbelnamn...

• Pnuso

Ja,tack. Vet inte hur jag kunde missa det. Det har varit hit och dit med namnbytet.

Svar på tråden Släktnamn