• Hoffsennanen Tottoplex

Släktnamn

hej!
    Jag och min m2b har lite svårt att bestämma efternamn..båda har unika släktnamn och därav problemet. Hans är mycke större än mitt då han har mycket större släkt och mitt lite mindre...
    Hur gör ni för att komma fram till något gemensamt?

• Svar på tråden Släktnamn
  • Hoffsennanen Tottoplex

haha...jag vill inte byta:P hans släkt är jätte stor och välkänd... min är liten och det är min morfar som kom på namnet. och hans farfar som kom på deras...detta är inte lätt...

Vid havet: har ni letat långt bak i släkterna?brukar finnas massa fina namn längre bak i släken. annars kom på ett eget! man kan gör om ett gårdsnamn tex:)

• Vid havet

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-01-08 15:00:51 följande:

Vid havet: har ni letat långt bak i släkterna?brukar finnas massa fina namn längre bak i släken. annars kom på ett eget! man kan gör om ett gårdsnamn tex:)
    Vi ska titta lite längre tillbaka men det finns regler för hur långt tillbaka man kan gå (någon måste ha burit namnet de senaste 100 åren), men visst farmors mammas flicknamn tex kan ju funka.
    Inget jätteproblem, så det löser sig.
  • Mamus

En fråga?

Vi har tänkt att ta min farmors namn. Då min ena dotter har en annan pappa, med honoms och mitt efternamn. Får hon lov att byta mitt efternamn till min farmors!?

• Ajdoo

svart med namn.. jag kommer byta bort mitt,det kanns lite jobbigt aven om det ar et vanligt namnsson, kanns mysigt att fa mannen namn men anda sa ar det ju min pappas namn..
    o sa som alla haller pa nu o andrar nu till Zandztrand, Tradskog, Telefonmast osv sa kommer kanske vara -sson namn vara de ovanliga om nagra ar... sorry OT!

• Pnuso

Vi har också problem med namn. Jag har ett dubbelnamn, ett släktnamn som bara mina föräldrar och farmor har. Han har också ett lite ovanligare namn. Vi tänkte ta ena delen av mitt dubbelnamn och sätta ihop med hans till ett nytt dubbelnamn. Men så visar det sig att man inte får bilda dubbelnamn längre.

Dessutom om jag förstår det rätt kan jag inte ta hans namn som mellannamn, utan man kan bara ha sitt gamla efternamn som mellannamn om man väljer att byta namn när man gifter sig. Och båda kan inte ta mellannamn utan bara en av oss. Så hur vi än gör kommer vi inte att kunna få samma efternamn när vi gifter oss. Dessutom kan jag inte bara ta ett av mina efternamn som mellannamn om jag hade velat det. Inte utan att innan bröllopet har ansökt om förenkling av mitt dubbelnamn. Jag fattar inte varför det ska vara så krångligt? Nu lutar det åt att vi behåller våra namn som vi heter nu.

• MyochErlend

vi skulle kunna heta ett dubbelnamn (han norsk, jag svensk)
    men eftersom jag redan har 4 förnamn...så skulle det bli så OTROLIGT långt....

Så då har vi diskuterat fram och tillbaka..
    Mitt efternamn är det bara 8 i världen som heter och jag har alltid sagt att det ska jag behålla..
    min blivande vill ha det också ...
    så det enda han går och funderar på nu är om han bara ska ta mitt eller om han ska behålla sitt som mellannamn..
    men som sagt familjenamnet kommer bli mitt namn :)

• Pnuso

Ja, vi är bara 4 i världen som heter mitt namn så det vill jag verkligen inte byta. Önskar bara att vi också kunde ha dubbelnamn...

• anne på grönkulla

Du kan välja mellan att ha ditt eller hans namn som mellannamn och det andra som efetrnamn. Läs mer på www.skatteverket.se , under folkbokföring och namn - om det var det du undrade.

Pnuso skrev 2009-01-17 08:38:56 följande:
    Vi har också problem med namn. Jag har ett dubbelnamn, ett släktnamn som bara mina föräldrar och farmor har. Han har också ett lite ovanligare namn. Vi tänkte ta ena delen av mitt dubbelnamn och sätta ihop med hans till ett nytt dubbelnamn. Men så visar det sig att man inte får bilda dubbelnamn längre. Dessutom om jag förstår det rätt kan jag inte ta hans namn som mellannamn, utan man kan bara ha sitt gamla efternamn som mellannamn om man väljer att byta namn när man gifter sig. Och båda kan inte ta mellannamn utan bara en av oss. Så hur vi än gör kommer vi inte att kunna få samma efternamn när vi gifter oss. Dessutom kan jag inte bara ta ett av mina efternamn som mellannamn om jag hade velat det. Inte utan att innan bröllopet har ansökt om förenkling av mitt dubbelnamn. Jag fattar inte varför det ska vara så krångligt? Nu lutar det åt att vi behåller våra namn som vi heter nu.
  • Pnuso

Ja,tack. Vet inte hur jag kunde missa det. Det har varit hit och dit med namnbytet.

• shakynose

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-01-08 14:21:24 följande:

vi vill nog ha samma efternamn då detta ger ett mer..."vi" över det hela:) och bådas namn är ganska långa...möjligen att man tar...ex: anna j svensson och kalle s johansson...vad tror ni om det? ett alternativ...?
    Vet inte om man får göra så? När jag tittade så var det bara en som fick ta den andras efternamn som mellannamn vid giftermål. Nån som har koll på reglerna i nuläget?
  • Hoffsennanen Tottoplex

neej... va ju den bästa lösningen jag kom på...!:)

shakynose skrev 2009-01-20 19:38:20 följande:
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-01-08 14:21:24 följande:Vet inte om man får göra så? När jag tittade så var det bara en som fick ta den andras efternamn som mellannamn vid giftermål. Nån som har koll på reglerna i nuläget?
Svar på tråden Släktnamn