• tempest

inget dubbelnamn blir G?

På skattemyndighetrernas hemsida verkar det som om man inte får ha dubbel efternamn vi vill ha mitt och hans sammankopplat via ett -

Någon som vet om de inte går?
    Måste man ha ett som mellan namn då?

• Svar på tråden inget dubbelnamn blir G?
  • Pumpkin

Sedan ett antal år tillbaka går det inte att nybilda dubbelnamn. Det innebär alltså att man inte kan ha "-" mellan två namn av "efternamnstyp". Däremot blir det faktiskt inte så stor skillnad, för även om man tar ett som mellannamn och ett som efternnamn så räknas båda praktiskt sett som efternamn överallt förutom hos Skattemyndigheten. I passet och på körkortet står båda som efternamn, all post kommer adresserad med båda efternamnen osv.

Sen säger vissa att det finns ett kryphål, men det vet jag ingenting om.

Alla älskar Skellefteå AIK
  • Emmas syster

ett namn blir mellannamn och ett blir efternamn

man kan inte ha två efternamn sen rätt många år tillbaka utan det är bara de som är skapade innan regeln tillkom som har - emellan

sen kan ni skriva era namn hur ni vill, använda bara efternamnet båda med hjärta emellan eller hur ni vill när ni skriver er namnteckning

• tempest

Okej men båda efternamnen kommer då stå i pass och så? var för sig? Blir de då det efternamnet man vill ha sist som står som efternamn?

(Jag vill ha båda efternamnen då det är min pappas samt min mammas barndoms efternamn, medans m2b struntar om han tar mitt eller båda)

Är de någon av er som har erfarenhet utav detta?

• Pumpkin
    tempest skrev 2009-01-02 11:28:45 följande:
    Okej men båda efternamnen kommer då stå i pass och så? var för sig? Blir de då det efternamnet man vill ha sist som står som efternamn?(Jag vill ha båda efternamnen då det är min pappas samt min mammas barndoms efternamn, medans m2b struntar om han tar mitt eller båda) Är de någon av er som har erfarenhet utav detta?
    Jag har två "efternamn". Dvs ett mellannamn och ett efternamn. Båda står var för sig på efternamnsraden på pass och körkort och det som står sist är alltså det riktiga efternamnet.
    Alla älskar Skellefteå AIK
  • stinch

Jag har samma, heter Stina (tilltalsnamn) X (förnamn) Y (mammas efternamn, mellannamn) Z (pappas efternamn). I mitt pass och på mitt id står mitt tilltalsnamn och mitt förnamn på en rad, alltså Stina X, och mellannamnet och efternamnet Y Z på andra raden.

Däremot kan jag aldrig använda enbart mitt efternamn Y när jag skriver under officiella papper såsom bank, skatteverk osv. Då måste jag skriva Stina YZ eller bara Stina Z eftersom Y är ett mellannamn.
    Hängde du med?

Så när jag skriver mitt eget namn på papper skriver jag oftast Stina YZ

• tempest

Okej men då är det alltså detsamma som om att bara ha ett efternamn.

Skulle bli konstigt för mig då jag redan har två mellan namn.
    Ja vi kommer nog sammsas om ett.

För slippa ha krångligheter

• hummle

Letat lite på skatteverket så här skriver dom...
    "Om ni har olika efternamn får en av er bära den andres efternamn som mellannamn. Det är bara en av makarna som kan ha mellannamn. Man kan alltså inte bära varandras namn som mellannamn."

min blivande har hans mors efternamn som ogift som mellannamn och hans fars efternamn (d namn d hade gemensamt som gifta)
    jag vill inte byta bort mitt efternamn pga av att mina barn heter d o så e d ett släktefternamn...
    tanken var då att ta hans efternamn lr mellannamn som mitt mellannamn o att han heter likadant typ blabla (mellannamn) o bläblä som efternamn.
    MEN enligt ovanstående tex från skatteverket så kan man ju inte d

så vad gör vi nu då? ska vi ha gemensamt efternamn o han sitt mellannamn kvar lr ska jag ta hans mellannamn? ja d tåls o tänka på

• Mlle M

Hmm... om man tar sitt eget "gamla namn" som mellannamn maste man da alltid signera med detta eller kan man förkorta och använda sig av sitt nya namn trots man behallit sitt gamla i form av ett mellannamn???

• stinch
    tempest skrev 2009-01-04 20:39:49 följande:
    Okej men då är det alltså detsamma som om att bara ha ett efternamn. Skulle bli konstigt för mig då jag redan har två mellan namn. Ja vi kommer nog sammsas om ett.För slippa ha krångligheter
    [/citat]

Du kan inte ha två mellannamn, du har ett tilltalsnamn och sen två förnamn efter det.
    Skulle du ha två mellannamn plus ett efternamn skulle du heta Anna Andersson Karlsson Johnsson exempelvis.

Ett mellannamn är ju i allmänhet jämställt med efternamn, så på all din post kommer det stå ditt mellannamn på samma rad som ditt efternamn, i ditt pass på samma rad som efternamnet, på ditt id-kort/körkort på samma rad som efternamnet osv osv osv.

Mlle M skrev 2009-01-05 10:06:47 följande:
    [citat]
    Hmm... om man tar sitt eget "gamla namn" som mellannamn maste man da alltid signera med detta eller kan man förkorta och använda sig av sitt nya namn trots man behallit sitt gamla i form av ett mellannamn???
    Du behöver inte signera med det alls om du vill eftersom det är ett mellannamn och inte ett efternamn, så ur juridisk synpunkt är det ditt nya efternamn som är det giltiga. Sen kan du ju välja att skriva in det i form av en bokstav, exempelvis Anna X Karlsson.
  • Pnuso

Satt igår och skulle fylla i "namnändrings-lappen". Vi vill ha samma efternamn men slå ihop båda. Jag har nu ett dubbelnamn alltså ex. Pnuso A-B och han heter Xxxxx C. Vi vill behålla ett av mina och även ha hans så båda heter B-C i efternamn (eller han B i mellannamn och C i efternamn och jag omvänt) Hmmm, krångligt... hoppas ni hänger med :) Båda får tydligen inte ta mellannamn och så idag pratade jag med PRV och det går alltså inte på något sätt att vi båda får två namn. Och dessutom måste jag innan giftemål ansöka om förenkling av mitt dubbelnamn om någon av oss vill ha mellannamn, annars blir det tre namn. Varför ska det vara så krångligt??

Svar på tråden inget dubbelnamn blir G?