Inlägg från: Tindragull |Visa alla inlägg
  • Tindragull

Maj 2009!

Vet du hur man gör om man ska byta till ett nyskapat efternamn? Som jag fattat det så kostar det att byta och vi tänkte minska kostnaden med att sambon först byter till det nya namnet(1500 kr) och sen tar jag hans namn vid vigseln (gratis) Ska man söka hindersprövningen i våra nuvarande namn då eller ska vi vänta till vi vet hur det blir med namnet och söka hindersprövningen när han har bytt??

EmMa09 skrev 2009-01-13 21:30:54 följande:
    hej, gifter mig den 16 maj, och ska skicka iväg inbjudningarna imorgon. Har OSA den 16 mars, vill ha god tid innnan att pyssla med festhäften, placeringskort m.m.Min ring är beställd, gjorde det i helgen! Ett tips ang. hindersprövningen och efternamnsbytet är att göra det så snart som möjligt (inom 4 månadersregeln)...har hört att det kan ta ganska lång tid att få tillbaka den godkänd, när det gäller en populär bröllopsmånad som maj! Själva så skickar vi in den på fredag!
  • Tindragull

Jag kör med GI.
    Rivstartar nu, så jag äter inga kolhydrater, men mycket proteiner och en del fett. Funkar bra för mig.
    Min förlovningsring sitter stenhårt och om jag inte går ner en hel del i vikt så får jag göra den större...

Trulsa79 skrev 2009-01-13 23:00:11 följande:
    Tusan också, jag har växt ur vigselringen! Dags för viktminskning här också. Tindragull, hur gör du?
  • Tindragull

Hihi... Vi får försöka peppa varandra att tappa lite i vikt.

Trulsa79 skrev 2009-01-13 23:16:12 följande:
    Japp, förlovningsringen är också trång. Vilket gör att jag sällan har på mig den här hemma. Dax att börja med Gi.
  • Tindragull

Kan man nog säga...
    Precis börjat och ska ner 20 kg.
    Men så mycket hinner jag inte till maj, så jag kämpar på och hoppas på det bästa!
    Hur mycket ska/vill du gå ner?

Trulsa79 skrev 2009-01-14 00:10:05 följande:
    Ja, det behövs nog. Har du många kilo kvar?
  • Tindragull

Alltså...jag blir så less på min svärmor ibland...
    Hon missar inte en chans att komma med små kommentarer.
    Både jag och sambon vill slippa förnedringshippa/sexa. "men se deeet bestämmer ju inte ni" kommer det genast då.
    Vill helst slippa att få ris kastat på mig, vill hellre ha bubblor och tänker själv köpa det så att alla får vid kyrkan. "men deeeet bestämmer ju inte du, vill nån kasta ris så gör de ju det"
    Jag vill helst inte ha presenter i bröllopsgåva utan hellre ett bidrag till en bröllopsresa "men så kan du väl inte bestämma? Folk ger väl vad de vill?"

Blir så jäkla trött. Tydligen är det så att på VÅR dag bestämmer vi ingenting, vi bara betalar kalaset...

• Tindragull

fröken sjunfors: Hahaha!!! Vet precis vem som ska få blocka henne!
    Tror också att de flesta respekterar hur brudparet vill ha det, men jag blir så irriterad när hon får det att låta som om vi inte bestämmer nånting den dagen...

• Tindragull

majmorgon:
    Ja, man tycker ju att det borde vara lika svårt att hitta present. Då ska man ju både bestämma sig för hur mycket man vill ge och VAD man ska ge...

Jag är en sån som också respekterar det brudparet vill ha (inom rimliga gränser förstås) och vill de ha pengar, så får de det...

• Tindragull

Vi har också skrivit en hemsideadress i inbjudan. Där kommer jag uppdatera om vad som gäller. Gissar att svärmor & svärfar är de enda som inte kommer kolla där. De har nämligen ingen dator med internet.
    Postade mina inbjudingar igår, så jag är lite spänd på att se hur lång tid det tar innan visa svarar!

Pingst09 skrev 2009-01-14 10:10:34 följande:
    Vi har skrivit vår adress till bröllopshemsidan i inbjudan och där skrivit våra önskemål om barnfri fest och pengagåva istället för vaser och brödrostar Nu är det väl så att inte alla kommer kunna kolla på hemsidan (mormor och morfar tex) men jag skulle tro att de frågar mamma eller nån om vad som står där.Det har börjat läcka ut nu om att vi ska gifta oss och vi har inbjudningarna klara så jag tror vi postar dem idag (och åker runt själv som brevbärare i morgonfm till de som bor nära) Har osa 30 april. Kanske lite tidigt att posta dem redan, men det må så vara då. Hellre det än att folk hör på omvägar...
  • Tindragull

Tråkigt med varsel... På sambons jobb är de typ helt sysslolösa nu och drygt 60 av 150 är varslade...
    Riktigt tråkigt, men sambon sitter relativt säkert... Fast går företaget åt fanders, så blir han ju utan jobb. Mindre kul, då bllir vi en arbetslös och en arbetslös/timanställd i familjen...
    Sitter din sambo någorlunda säkert eller?

Pingst09 skrev 2009-01-14 15:31:22 följande:
    Har postat inbjudningarna idag till de som bor lite längre bort. Få se och jag tar en sväng med bilen ikväll och leker brevbärare till resten eller om jag gör det i morgon...Åsså en tråkig nyhet....fått reda på att de ska varsla 70 pers på sambons jobb. 70 personer av 200, så det är ju ganska mycket=(
  • Tindragull

Kollat upp lite närmre.
    Man kan göra vilket av det man vill, men om båda ska byta samtidigt så kostar det 3000:- (inkluderar även barnen) och om man skulle vilja byta tillbaka sen är det svårt (för båda).
    Om han byter kostar det 1500:- och det kostar inget för dig att ta "hans" namn vid giftermålet. Lättare för dig att byta tillbaka ditt namn igen om man gör så. (då blir det bara svårt för honom)
    Om man hinner eller inte vet jag inte, men det börjar nog bli tight om tid...

Trulsa79 skrev 2009-01-14 18:03:57 följande:
    Tx2-Det får bli äkta rosblad. Undra bara vad det kan kosta.Tindragull-Vi funderar oxå på hur vi ska göra med efternamnsbytet. Vi vill ha ett helt nytt. Ska man behålla sina egna och sedan efter vigseln är klar byta? Ska en av oss byta och sedan får den andra vid vigseln, hinner man det? Eller ska jag ta min sambos namn och sedan byter vi båda efter vigseln?
Svar på tråden Maj 2009!