Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

Vietnam, inte att rekommendera.

Vad tråkigt att er resa blev så misslyckad. Jag har själv varit i Vietnam och har en helt annan känsla med mig därifrån. Vi var aldrig vid en strand just där men Saigon, Mekongfloden och maten var verkligen fantastiskt!

• feministbrud
    GalnaBruden skrev 2009-01-05 13:54:05 följande:
    Vi åker till Vietnam på bröllopsresa nu till våren. Vi har fått höra en helt annan sida av Vietnam, och ser verkligen fram emot vår resa. Får man fråga hur ni bodde, vilken standard det var på hotell/områden? Vi har lagt ganska mycket pengar på boendet och bor på 5* hotell i egen bungalow med Jaccuci, och bilderna av hotellets strandområde ser allt annat än skitig ut... Har läst reseberättelser från resenärer som bott på samma hotell och de lovordar hotellet, området och speciellt maten...Jag tror att alla resmål kan bli en besvikelse om man har orealistiska förväntningar, reser dit vid fel tidpunkt, eller förväntar sig förstaklassigt boende utan att betala ordentligt för det eller i förväg ta reda på om hotellet/resmålet motsvarar ens krav... Jag hoppas iallafall att vår resa kommer motsvara våra förväntningar på sol, värme, god mat, kulturupplevelser i måttliga mängder och ljumma kvällar på vår egen veranda med havsutsikt och en svalkande Piña Colada i handen =)
    Jag håller med dig. Vi bodde på Ko Chang i Thailand på ett hotell som såg väldigt fint ut p´å alla bilöder och det var också det. Det var dock ganska skitigt i strandkanten vilket tog ner det hela något. Dock var det underbart i vattnet, längre upp på stranden och i vår bungalow så det vägde upp det skitiga vattenbrynet. Det beror väl på vilken inställning man har också. Nu ska jag inte säga att det var så för ellen78, men jag tror att en dos lagom förväntningar och en dos bra inställning gör resan lite bättre
  • feministbrud
    GalnaBruden skrev 2009-01-06 14:53:11 följande:
    Jag menade mer allmänt, var inte riktat specillt till dig ;)Ni som varit i Vietnam, har ni lite koll på prisläget? framförallt mat & shopping, men även annat? Prisexempel? Är det smidigast att ta ut pengar i bankomat på plats? Och några tips på vad man absolut inte ska glömma att packa ned inför resan? Tips på sevärdheter i Ho Chi Min och Phan Thiet/Mui Ne?Eller tips på någon bra sajt med mycket info?Sitter just nu och planerar lite inför resan (och bröllopet, det höll jag på att glömma;))
    Hur läge ska ni stanna i Saigon? Det finns inte supermycket att se, men en utflykt till Cu Chi-tunnlarna och en till Mekongfloden kan jag rekommendera. Resorna köper ni på hotell och de är superbilliga, under 100-lappen var det när vi var där (2007). Alla har samma priser (kommunistland) men det är alltid olika priser när ni frågar (högre än det angivna priset) så gå från ställe till ställe tills ni hittar någon som betalar det priset som det ska kosta. Eller så betalar ni mer och tänker att det drabbar ju ingen fattig.

I Saigon ska ni se Reunification Palace. Det är inte för att det är så otroligt vackert utan för att det är så roligt. Det är Saigons stolthet i muséeväg och ja, bedöm själva Utanför ingången ligger en restaurang som heter Everything is bun och den är fantastiskt underbar! Inte så dyrt och mysig trädgård med underbart god mat (tror att restaurangen bredvid är rekommenderad i Lonley Planet). Äter nu bun så får ni göra era egna vårrullar på tallriken. Det var kul och gott! Maten där kostade då runt 20-30 kr för en huvudrätt. Det går att äta billigare.

Krigsmuséet är så klart ett måste också! Det kan med fördel kombineras med utflykten till tunnlarna så man kan bli avsläppt vid muséet på hemvägen.

Har ni gott om pengar ska ni se om hotel Rex säljer någon kvällsbuffé (vi betalade 200 kr var för en allahjärtansdagbuffé) för det är värt varenda krona!

Och följ alla tips ni får om hur man korsar en gata (man går över så långsamt man kan mitt ibland alla moppar). Det är läskigt i början men man vänjer sig snabbt!

Ta ut pengar i bankomater eller ha med dollar. Man kan betala med dollar nästan överallt. Lokal valuta rekommenderas dock. Ta INTE med resecheckar! Det är för dyra avgifter.
Svar på tråden Vietnam, inte att rekommendera.