Vietnam, inte att rekommendera.
Jag och min sambo reste runt i Vietnam i februari 2008. Vi började resan i Ho Chi Minh City som var en upplevelse med all trafik och alla människor. Det var verkligen värt ett besök men efter tre dagar längtade vi efter lite mera lugn.
Vi flög vidare till den lilla "paradisön" Phu Quoc. Hotellet vi bodde på var helt ok (går dock ej att jämföra med Thailändska hotell) och låg vid stranden, som var mysigt folktom. Nackdelen med stranden var att vattnet var väldigt grumligt så man såg inte vad man trampade på när man badade vilket iallafall jag tyckte var läskigt då jag vill ha koll på vad jag sätter ner mina tassar på. Det var väldigt lite utbud av restauranger på ön och maten som vi åt var inget vidare. Vistelsen på ön var helt ok men den motsvarade inte på långa vägar våra förväntningar.
Vi reste vidare till Nha Trang som vi också läst så mycket gott om. Enligt exempelvis Ving-resor är det ett hett resmål. Det kan vi inte hålla med om. Vi badade inte i havet en enda gång. Stranden var skitig, det var så stora vågor så det inte gick att bada och en stor trafikerad väg gick längs med hela stranden. Jag kan inte rekommendera någon att besöka Nha Trang även om hotellet vi bodde på där var mycket bra.
Snorklingen vi provade på i Vietnam var inte heller något vidare då vågorna gjorde att vattnet ständigt var grumligt.
Nu låter jag gnällig men jag ville dela med mig av denna upplevelse då jag själv reste till Vietnam fylld av förväntan (det var ändå vår förlovningsresa!) och kom hem ganska besviken. Visst upplevde vi ett spännande land, kröp i Chu Chi-tunnlarna och fick lite sol på oss men vi hade förväntat oss fina stränder, härligt vatten, god mat och bra snorkling och det fick vi inte.
Vår bröllopsresa går nu till Karibien där jag hoppas på bättre tur.