• ellen78

Vietnam, inte att rekommendera.

Jag och min sambo reste runt i Vietnam i februari 2008. Vi började resan i Ho Chi Minh City som var en upplevelse med all trafik och alla människor. Det var verkligen värt ett besök men efter tre dagar längtade vi efter lite mera lugn.

Vi flög vidare till den lilla "paradisön" Phu Quoc. Hotellet vi bodde på var helt ok (går dock ej att jämföra med Thailändska hotell) och låg vid stranden, som var mysigt folktom. Nackdelen med stranden var att vattnet var väldigt grumligt så man såg inte vad man trampade på när man badade vilket iallafall jag tyckte var läskigt då jag vill ha koll på vad jag sätter ner mina tassar på. Det var väldigt lite utbud av restauranger på ön och maten som vi åt var inget vidare. Vistelsen på ön var helt ok men den motsvarade inte på långa vägar våra förväntningar.

Vi reste vidare till Nha Trang som vi också läst så mycket gott om. Enligt exempelvis Ving-resor är det ett hett resmål. Det kan vi inte hålla med om. Vi badade inte i havet en enda gång. Stranden var skitig, det var så stora vågor så det inte gick att bada och en stor trafikerad väg gick längs med hela stranden. Jag kan inte rekommendera någon att besöka Nha Trang även om hotellet vi bodde på där var mycket bra.

Snorklingen vi provade på i Vietnam var inte heller något vidare då vågorna gjorde att vattnet ständigt var grumligt.

Nu låter jag gnällig men jag ville dela med mig av denna upplevelse då jag själv reste till Vietnam fylld av förväntan (det var ändå vår förlovningsresa!) och kom hem ganska besviken. Visst upplevde vi ett spännande land, kröp i Chu Chi-tunnlarna och fick lite sol på oss men vi hade förväntat oss fina stränder, härligt vatten, god mat och bra snorkling och det fick vi inte.

Vår bröllopsresa går nu till Karibien där jag hoppas på bättre tur.

• Svar på tråden Vietnam, inte att rekommendera.
  • Tindragull

Vad trist... Inget kul när en resa blir en besvikelse...

• feministbrud

Vad tråkigt att er resa blev så misslyckad. Jag har själv varit i Vietnam och har en helt annan känsla med mig därifrån. Vi var aldrig vid en strand just där men Saigon, Mekongfloden och maten var verkligen fantastiskt!

• ellen78

Ja, om man inte åker dit för att bada och sola så är det ett spännande land med mycket historia att ta del av.

• GalnaBruden

Vi åker till Vietnam på bröllopsresa nu till våren. Vi har fått höra en helt annan sida av Vietnam, och ser verkligen fram emot vår resa.

Får man fråga hur ni bodde, vilken standard det var på hotell/områden? Vi har lagt ganska mycket pengar på boendet och bor på 5* hotell i egen bungalow med Jaccuci, och bilderna av hotellets strandområde ser allt annat än skitig ut... Har läst reseberättelser från resenärer som bott på samma hotell och de lovordar hotellet, området och speciellt maten...

Jag tror att alla resmål kan bli en besvikelse om man har orealistiska förväntningar, reser dit vid fel tidpunkt, eller förväntar sig förstaklassigt boende utan att betala ordentligt för det eller i förväg ta reda på om hotellet/resmålet motsvarar ens krav...

Jag hoppas iallafall att vår resa kommer motsvara våra förväntningar på sol, värme, god mat, kulturupplevelser i måttliga mängder och ljumma kvällar på vår egen veranda med havsutsikt och en svalkande Piña Colada i handen =)

• september2008

tråkigt att ni inte fick den resa som ni förväntade er.

till er andra som sak dit rekomenderar jag hue, hoi ann och muine. Halong bay och mekongfloden är oxå något man måste se.

jag ska absolut tillbaka dit igen

• feministbrud
    GalnaBruden skrev 2009-01-05 13:54:05 följande:
    Vi åker till Vietnam på bröllopsresa nu till våren. Vi har fått höra en helt annan sida av Vietnam, och ser verkligen fram emot vår resa. Får man fråga hur ni bodde, vilken standard det var på hotell/områden? Vi har lagt ganska mycket pengar på boendet och bor på 5* hotell i egen bungalow med Jaccuci, och bilderna av hotellets strandområde ser allt annat än skitig ut... Har läst reseberättelser från resenärer som bott på samma hotell och de lovordar hotellet, området och speciellt maten...Jag tror att alla resmål kan bli en besvikelse om man har orealistiska förväntningar, reser dit vid fel tidpunkt, eller förväntar sig förstaklassigt boende utan att betala ordentligt för det eller i förväg ta reda på om hotellet/resmålet motsvarar ens krav... Jag hoppas iallafall att vår resa kommer motsvara våra förväntningar på sol, värme, god mat, kulturupplevelser i måttliga mängder och ljumma kvällar på vår egen veranda med havsutsikt och en svalkande Piña Colada i handen =)
    Jag håller med dig. Vi bodde på Ko Chang i Thailand på ett hotell som såg väldigt fint ut p´å alla bilöder och det var också det. Det var dock ganska skitigt i strandkanten vilket tog ner det hela något. Dock var det underbart i vattnet, längre upp på stranden och i vår bungalow så det vägde upp det skitiga vattenbrynet. Det beror väl på vilken inställning man har också. Nu ska jag inte säga att det var så för ellen78, men jag tror att en dos lagom förväntningar och en dos bra inställning gör resan lite bättre
  • ellen78

GalnaBruden:
    Vi bodde på 5 & 4* hotell. Jag och min blivande tycker också att det är värt att lägga lite extra pengar på boendet för att leva gott under semestern. Hotellet i Ho Chi Minh samt hotellet i Nha Trang var jättefina hotell med bra frukost. Hotellet på ön Phu Quoc var inte riktigt lika "lyxigt" då det var mer ett mysigt strandhotell med bara ett par meter ner till strandkanten.

Jag har egentligen ingenting att klaga på vad det gäller hotellen då jag ändå tycker att de motsvarade mina förväntningar på standard etc. Håller inte med om att jag hade orealistiska förväntningar, hade föreställt mig Vietnam som Thailand fast med mindre turism ungefär.

Vi reste till Vietnam i februari vilket vi fick höra var en bra och solsäker tid att åka. Det var mestadels soligt men vi hade ändå lite otur då det blåste och var molnigt under större delar av vår vistelse vilket gjorde att det blev kyligt att ligga i bara bikinin och vi fick ta på och ta av oss kläder hela tiden, men det är sånt man överlever......

Det som gjorde oss besvikna var framförallt stränderna och vattnet. Vi åkte på många utflykter till öar (precis som man är van att göra i Thailand) men inte en enda gång hittade vi en strand som var till vår belåtenhet. Vattnet var så grumligt, kanske på grund av att vågorna blandade upp sanden i vattnet. Min blivande är helt såld på att snorkla och han var besviken då det grumliga vattnet förstörde utsikten i cyklopet. Han såg bara sandkorn och några småfiskar. = )

Vi ångrar inte vår resa då vi upplevde ett spännande land med mycket historia. Det är mycket billigt och vietnameserna är vänligt inställda mot turister. Om jag innan hade ställt in mig på att det inte skulle bli en sol/bad-semester så hade jag säkert varit mer nöjd men jag åkte dit för att mestadels ligga på fina stränder och jag lämnade Vietnam efter övervägande del poolbad (i vanliga fall badar jag aldrig i poolen).

Jag hoppas att ni som ska till Vietnam blir mer nöjda med er resa. Vi tycker alla olika och självklart finns det säkert stränder som är fina men som jag tyvärr inte hittade till.

• Snowcloud

Jag och min blivande man var i Vietnam och Kambodja i november. Vi var på Phu Quoc i fem dagar och hade det helt underbart. Vi åkte runt på moped, åt massa goda skaldjur, slappade på stranden, badade och gjorde två underbara dyk (det finns många dykcenter på ön, de flesta är padi).

Grumligheten i vattnet är nog olika beroende på när man är där. Vi var där precis efter regnperioden. Det är klart, jag har upplevt bättre sikt när jag dykt - men när man kan dyka på korallrev på bara 8-10 meters djup så behövs inte det...

När man väljer resmål tror jag att det är viktigt att fundera på vad man har för förväntningar och vilken typ av resepersonlighet man har. Jag och min blivande man är båda ganska äventyrliga av oss och tycker om att upptäcka nya saker och hitta vägar som inte så många andra har varit på. Vietnam och Kambodja var perfekta resmål för oss. Att det bara var kallvatten i duschen i vår bungalow på Phu Quoc gjorde oss inget, när det vackra havet låg bara några meter bort. Och en liten regnskur då och då gjorde oss inte heller något, eftersom vi reste för att uppleva saker och skaffa oss gemensamma minnen, inte solbränna.

Däremot, om man mer är typen som vill ha en avkopplande och bekväm resa så kanske det passar bättre med ett annat resmål.

Vi kan varmt rekommendera Vietnam, och alldeles särskilt Kambodja - om man är ute efter lite lagom med äventyr.

• ellen78

Snowcloud:
    Jag håller med. Jag tror också att Viettnam är ett perfekt resmål om man är lite mer äventyrlig av sig och inte är ute efter bad- och solsemester. Tycker man om att ge sig iväg på moped, dyka och upptäcka saker på egen hand utan massa bekvämligheter så finns det säkert massor att upptäcka.

Jag har efter Vietnamresan insett att jag mera är typen som vill ha en avkopplande och bekväm semester.

Jag har rest mycket och bott utomlands men har insett att jag med åren blivit mer och mer bekväm av mig. När jag var 18 var det inga problem att sova på golvet i tåget mellan Wien och Paris, bära runt en tung backpackerryggsäck för att leta boende någonstans eller dela rum med 10 andra personer på ett billigt youth hostel men nu för tiden jobbar jag mycket och vill att semestern bara ska vara rena avkopplingen för att kunna ladda batterierna. Som sagt, vi är alla olika och jag hoppas att ni som bokat er resa blir nöjda!

• mariée en avril

Jag var i Saigon och Nha Trang i början av februari för tre år sedan. I Saigon var vädret perfekt men Nha Trang blev precis som för TS något utav en besvikelse. Det var så höga vågor så att man inte vågade sig i vattnet och när vi snorklade var vattnet alldeles grumligt. Stranden var skräpig och vi hade bara sol några få dagar. Jag tror att det är bättre att åka dit något senare, kanske i mars. I Vietnam skiljer sig vädret dessutom kraftigt åt beroende på var man åker, så detta är något man måste kolla upp ordentligt innan man bokar. Vi hade trots allt en underbar semester med många härliga upplevelser och jag vill gärna åka till Vietnam flera gånger. Paradisstränder finns men jag tror man måste vara beredd att resa runt i landet på egen hand för att hitta dem.

• mariée en avril

mariée en avril skrev 2009-01-06 12:08:51 följande:

Paradisstränder finns men jag tror man måste vara beredd att resa runt i landet på egen hand för att hitta dem.
    Detta var inte riktat till dig TS utan mer allmänt Har kompisar som varit i Vietnam - dock i norra delarna av landet - och som hittade helt fantastiska stränder. Kanske är det dit man måste åka?
  • GalnaBruden
    ellen78 skrev 2009-01-05 23:07:52 följande:
    Håller inte med om att jag hade orealistiska förväntningar
    Jag menade mer allmänt, var inte riktat specillt till dig ;)

Ni som varit i Vietnam, har ni lite koll på prisläget? framförallt mat & shopping, men även annat? Prisexempel? Är det smidigast att ta ut pengar i bankomat på plats? Och några tips på vad man absolut inte ska glömma att packa ned inför resan? Tips på sevärdheter i Ho Chi Min och Phan Thiet/Mui Ne?

Eller tips på någon bra sajt med mycket info?

Sitter just nu och planerar lite inför resan (och bröllopet, det höll jag på att glömma;))
  • feministbrud
    GalnaBruden skrev 2009-01-06 14:53:11 följande:
    Jag menade mer allmänt, var inte riktat specillt till dig ;)Ni som varit i Vietnam, har ni lite koll på prisläget? framförallt mat & shopping, men även annat? Prisexempel? Är det smidigast att ta ut pengar i bankomat på plats? Och några tips på vad man absolut inte ska glömma att packa ned inför resan? Tips på sevärdheter i Ho Chi Min och Phan Thiet/Mui Ne?Eller tips på någon bra sajt med mycket info?Sitter just nu och planerar lite inför resan (och bröllopet, det höll jag på att glömma;))
    Hur läge ska ni stanna i Saigon? Det finns inte supermycket att se, men en utflykt till Cu Chi-tunnlarna och en till Mekongfloden kan jag rekommendera. Resorna köper ni på hotell och de är superbilliga, under 100-lappen var det när vi var där (2007). Alla har samma priser (kommunistland) men det är alltid olika priser när ni frågar (högre än det angivna priset) så gå från ställe till ställe tills ni hittar någon som betalar det priset som det ska kosta. Eller så betalar ni mer och tänker att det drabbar ju ingen fattig.

I Saigon ska ni se Reunification Palace. Det är inte för att det är så otroligt vackert utan för att det är så roligt. Det är Saigons stolthet i muséeväg och ja, bedöm själva Utanför ingången ligger en restaurang som heter Everything is bun och den är fantastiskt underbar! Inte så dyrt och mysig trädgård med underbart god mat (tror att restaurangen bredvid är rekommenderad i Lonley Planet). Äter nu bun så får ni göra era egna vårrullar på tallriken. Det var kul och gott! Maten där kostade då runt 20-30 kr för en huvudrätt. Det går att äta billigare.

Krigsmuséet är så klart ett måste också! Det kan med fördel kombineras med utflykten till tunnlarna så man kan bli avsläppt vid muséet på hemvägen.

Har ni gott om pengar ska ni se om hotel Rex säljer någon kvällsbuffé (vi betalade 200 kr var för en allahjärtansdagbuffé) för det är värt varenda krona!

Och följ alla tips ni får om hur man korsar en gata (man går över så långsamt man kan mitt ibland alla moppar). Det är läskigt i början men man vänjer sig snabbt!

Ta ut pengar i bankomater eller ha med dollar. Man kan betala med dollar nästan överallt. Lokal valuta rekommenderas dock. Ta INTE med resecheckar! Det är för dyra avgifter.
Svar på tråden Vietnam, inte att rekommendera.