GalnaBruden skrev 2009-01-06 14:53:11 följande:
Jag menade mer allmänt, var inte riktat specillt till dig ;)Ni som varit i Vietnam, har ni lite koll på prisläget? framförallt mat & shopping, men även annat? Prisexempel? Är det smidigast att ta ut pengar i bankomat på plats? Och några tips på vad man absolut inte ska glömma att packa ned inför resan? Tips på sevärdheter i Ho Chi Min och Phan Thiet/Mui Ne?Eller tips på någon bra sajt med mycket info?Sitter just nu och planerar lite inför resan (och bröllopet, det höll jag på att glömma;))
Hur läge ska ni stanna i Saigon? Det finns inte supermycket att se, men en utflykt till Cu Chi-tunnlarna och en till Mekongfloden kan jag rekommendera. Resorna köper ni på hotell och de är superbilliga, under 100-lappen var det när vi var där (2007). Alla har samma priser (kommunistland) men det är alltid olika priser när ni frågar (högre än det angivna priset) så gå från ställe till ställe tills ni hittar någon som betalar det priset som det ska kosta. Eller så betalar ni mer och tänker att det drabbar ju ingen fattig.
I Saigon ska ni se Reunification Palace. Det är inte för att det är så otroligt vackert utan för att det är så roligt. Det är Saigons stolthet i muséeväg och ja, bedöm själva
Utanför ingången ligger en restaurang som heter Everything is bun och den är fantastiskt underbar! Inte så dyrt och mysig trädgård med underbart god mat (tror att restaurangen bredvid är rekommenderad i Lonley Planet). Äter nu bun så får ni göra era egna vårrullar på tallriken. Det var kul och gott! Maten där kostade då runt 20-30 kr för en huvudrätt. Det går att äta billigare.
Krigsmuséet är så klart ett måste också! Det kan med fördel kombineras med utflykten till tunnlarna så man kan bli avsläppt vid muséet på hemvägen.
Har ni gott om pengar ska ni se om hotel Rex säljer någon kvällsbuffé (vi betalade 200 kr var för en allahjärtansdagbuffé) för det är värt varenda krona!
Och följ alla tips ni får om hur man korsar en gata (man går över så långsamt man kan mitt ibland alla moppar). Det är läskigt i början men man vänjer sig snabbt!
Ta ut pengar i bankomater eller ha med dollar. Man kan betala med dollar nästan överallt. Lokal valuta rekommenderas dock. Ta INTE med resecheckar! Det är för dyra avgifter.