Inlägg från: ellen78 |Visa alla inlägg
  • ellen78

Vietnam, inte att rekommendera.

Jag och min sambo reste runt i Vietnam i februari 2008. Vi började resan i Ho Chi Minh City som var en upplevelse med all trafik och alla människor. Det var verkligen värt ett besök men efter tre dagar längtade vi efter lite mera lugn.

Vi flög vidare till den lilla "paradisön" Phu Quoc. Hotellet vi bodde på var helt ok (går dock ej att jämföra med Thailändska hotell) och låg vid stranden, som var mysigt folktom. Nackdelen med stranden var att vattnet var väldigt grumligt så man såg inte vad man trampade på när man badade vilket iallafall jag tyckte var läskigt då jag vill ha koll på vad jag sätter ner mina tassar på. Det var väldigt lite utbud av restauranger på ön och maten som vi åt var inget vidare. Vistelsen på ön var helt ok men den motsvarade inte på långa vägar våra förväntningar.

Vi reste vidare till Nha Trang som vi också läst så mycket gott om. Enligt exempelvis Ving-resor är det ett hett resmål. Det kan vi inte hålla med om. Vi badade inte i havet en enda gång. Stranden var skitig, det var så stora vågor så det inte gick att bada och en stor trafikerad väg gick längs med hela stranden. Jag kan inte rekommendera någon att besöka Nha Trang även om hotellet vi bodde på där var mycket bra.

Snorklingen vi provade på i Vietnam var inte heller något vidare då vågorna gjorde att vattnet ständigt var grumligt.

Nu låter jag gnällig men jag ville dela med mig av denna upplevelse då jag själv reste till Vietnam fylld av förväntan (det var ändå vår förlovningsresa!) och kom hem ganska besviken. Visst upplevde vi ett spännande land, kröp i Chu Chi-tunnlarna och fick lite sol på oss men vi hade förväntat oss fina stränder, härligt vatten, god mat och bra snorkling och det fick vi inte.

Vår bröllopsresa går nu till Karibien där jag hoppas på bättre tur.

• Svar på tråden Vietnam, inte att rekommendera.
  • ellen78

Ja, om man inte åker dit för att bada och sola så är det ett spännande land med mycket historia att ta del av.

• ellen78

GalnaBruden:
    Vi bodde på 5 & 4* hotell. Jag och min blivande tycker också att det är värt att lägga lite extra pengar på boendet för att leva gott under semestern. Hotellet i Ho Chi Minh samt hotellet i Nha Trang var jättefina hotell med bra frukost. Hotellet på ön Phu Quoc var inte riktigt lika "lyxigt" då det var mer ett mysigt strandhotell med bara ett par meter ner till strandkanten.

Jag har egentligen ingenting att klaga på vad det gäller hotellen då jag ändå tycker att de motsvarade mina förväntningar på standard etc. Håller inte med om att jag hade orealistiska förväntningar, hade föreställt mig Vietnam som Thailand fast med mindre turism ungefär.

Vi reste till Vietnam i februari vilket vi fick höra var en bra och solsäker tid att åka. Det var mestadels soligt men vi hade ändå lite otur då det blåste och var molnigt under större delar av vår vistelse vilket gjorde att det blev kyligt att ligga i bara bikinin och vi fick ta på och ta av oss kläder hela tiden, men det är sånt man överlever......

Det som gjorde oss besvikna var framförallt stränderna och vattnet. Vi åkte på många utflykter till öar (precis som man är van att göra i Thailand) men inte en enda gång hittade vi en strand som var till vår belåtenhet. Vattnet var så grumligt, kanske på grund av att vågorna blandade upp sanden i vattnet. Min blivande är helt såld på att snorkla och han var besviken då det grumliga vattnet förstörde utsikten i cyklopet. Han såg bara sandkorn och några småfiskar. = )

Vi ångrar inte vår resa då vi upplevde ett spännande land med mycket historia. Det är mycket billigt och vietnameserna är vänligt inställda mot turister. Om jag innan hade ställt in mig på att det inte skulle bli en sol/bad-semester så hade jag säkert varit mer nöjd men jag åkte dit för att mestadels ligga på fina stränder och jag lämnade Vietnam efter övervägande del poolbad (i vanliga fall badar jag aldrig i poolen).

Jag hoppas att ni som ska till Vietnam blir mer nöjda med er resa. Vi tycker alla olika och självklart finns det säkert stränder som är fina men som jag tyvärr inte hittade till.

• ellen78

Snowcloud:
    Jag håller med. Jag tror också att Viettnam är ett perfekt resmål om man är lite mer äventyrlig av sig och inte är ute efter bad- och solsemester. Tycker man om att ge sig iväg på moped, dyka och upptäcka saker på egen hand utan massa bekvämligheter så finns det säkert massor att upptäcka.

Jag har efter Vietnamresan insett att jag mera är typen som vill ha en avkopplande och bekväm semester.

Jag har rest mycket och bott utomlands men har insett att jag med åren blivit mer och mer bekväm av mig. När jag var 18 var det inga problem att sova på golvet i tåget mellan Wien och Paris, bära runt en tung backpackerryggsäck för att leta boende någonstans eller dela rum med 10 andra personer på ett billigt youth hostel men nu för tiden jobbar jag mycket och vill att semestern bara ska vara rena avkopplingen för att kunna ladda batterierna. Som sagt, vi är alla olika och jag hoppas att ni som bokat er resa blir nöjda!

Svar på tråden Vietnam, inte att rekommendera.