Vad kostade erat bröllop?
Vårt gick på ca 100000kr för runt 70 gäster. Exklusive resan.
Vårt gick på ca 100000kr för runt 70 gäster. Exklusive resan.
Vi la som sagt 100000kr på bröllopet och det sparade vi ihop till. Minst 5000kr per månad i ungefär 1,5 år. Skulle aldrig kunnat tänka mig att låna till bröllopet, hade vi inte haft möjlighet att spara ihop så mycket som vi gjorde så hade vi helt enkelt fått skära ner i budgeten.
Festen hölls på fin restaurang (där gick hälften av pengarna), vi kompromissade inte med min vigselring och vi tyckte att en bra fotograf var viktigt.
Ångrar inte en sekund att vi la de här summorna på bröllopet, men visst är det mycket pengar. Tur alla får göra som de vill/kan och att inte alla gör lika
2000kr utan luncher är väl inte så svårt? Vi lägger 2500kr på mat, hygien, städ och kattsand varje månad för två personer och två katter
Vi äter allt - kött, fisk, fågel, soppa, pasta, grytor... Ja allt helt enkelt. Gör middagslista innan vi åker och handlar, skriver ordentligt shoppinglista att hålla oss till och utnyttjar extrapriser och rabatter. Men sanningen är den att vi tänker inte så mycket på hur vi gör, vi bara gör och vi klarar oss på de 2500kr vi sätter in på matkontot varje månad. Vi skulle kunna lägga mer, men det behövs helt enkelt inte. Som max, någonsin, har vi haft en matbudget på 3000kr.
Jag skriver menyer för att slippa fundera varenda jäkla dag på vad vi ska äta. Jag kollar helt enkelt bara på vad vi har för maträtter på listan och väljer en.
Vi levde inte heller på nudlar under tiden vi sparade till bröllopet, vi levde precis som vanligt och sparade även till andra saker.