Inlägg från: MulleNuh |Visa alla inlägg
  • MulleNuh

Vad kostade erat bröllop?

ja, hur har ni dessa 150.000

Inte för att trampa på någons tår nu, men om man sparar ihop 150.000:- så är det rätt galet att lägga dom på EN dag!!!

• MulleNuh

Jo visst, men ändå är det olika.. Man kan inte göra så mycket för 10.000 om man nu ska jämföra summorna..

Nej jag var bara nyfiken..

J D skrev 2009-01-04 09:58:38 följande:

Jag tycker också att det är mkt pengar men jag antar att om man lätt kan spara ihop till det så är det relativt sett lika mkt pengar som 15 000 kan vara för ngn annan.Vi skulle kunna lägga så mkt pengar om vi valde att gifta oss senare när båda kommer att ha högavlönade jobb (vi är studenter nu) men 80' känns ändå rätt lagom. Vi lägger då också en ganska stor del på de saker som finns kvar efter bröllopet.Vi sparar från sommarjobb, CSN och extrajobb samt har fått en hel del genom stipendier.
  • MulleNuh

Jättefint.. Men varför kan ett minne inte vara lika vackert och starkt på en, tex bygdegård som på ett slott??

ozita skrev 2009-01-04 10:05:43 följande:
    Vi sparar 2500 var i månaden och har en budget på ca 80 000 till 50 pers. Och sen önskar vi oss pengar till resa.Men jag ser det inte som att man lägger pengarna på EN dag, utan på ett minne som man kommer att ha hela livet. Och då vill jag att det ska vara så som vi drömt om tillsammans. Till exempel att vi har möjlighet att vara på ett slott som ända sen vi blev tillsammans har betytt mycket för oss och det har varit vår dröm att gifta oss där. Och nu när vi båda jobbar och innan vi fått barn har vi möjlighet att spara ihop de pengarna.
  • MulleNuh

Som Didis skriver.. Vi har ut en bra inkomst. Bättre än de flesta, men vi tänker ändå annorlunda! Plus att vi sparar till hus samtidigt.. Så det är pengar vi aldrig får se! Tyvärr..

Men jag tycker ju självklart att man får lägga 1 mille på sitt bröllop om man vill det!! Ville mest veta varför.

• MulleNuh

Kuvertavgift skulle nog INTE uppskattas, men betalbar skulle absolut accepteras om paret har sin fest på en restaurang. Iaf till 98%.

• MulleNuh

Ja precis..

Pumpkin skrev 2009-01-04 10:52:28 följande:
    Ja vi hade betalbar eftersom vi var på restaurang och det tyckte alla var finfint.
  • MulleNuh

Jo precis...

Jag måste ju iofs erkänna att vi har kommit undan ganska mycket.

Min ring får jag gratis. Så där tjänar jag ca 15.000:-
    Fotograf: Vi har 3 st i vänkretsen så det har vi också helt gratis. Och bara där har vi ju sparat 35.000:- .

J D skrev 2009-01-04 10:54:39 följande:

Aha, nu förstår jag bättre vart du ville komma! Vi lägger ju nu inte så vansinnigt mkt på bröllopet (enligt oss då, det klart att det är vansinnigt mkt mer än vad man behöver lägga). Jag tror då att man måste bryta ned varje post och motivera den för sig för att verkligen förstå varför man gör de val man gör.Lokal i Gbg-området där man får ta med mat (och ligger nära en kyrka) kostar ju en del om man vill ha 80-100 gäster så där går det en bit. Och vi ville ha ganska många gäster eftersom vi tycker om stora fester, men inte folk som man inte har ngn större connection med så då blev det lagom. Vi orkar inte laga mat till så många- så vi måste catera och då är det svårt att komma under 150/pers. Sedan vill man ha lite extra stuff så att gästerna ska trivas och tycka att festen är lite extra så då blir det lite för e.g. chokladfontän och kanapéer och sådant stuff.Klädsel tycker jag är det svåraste att motivera höga summor med för det är verkligen bara en dag (ok, fotona lever vidare men det är sällan det syns vilken kvalitet det är på kläderna, typ polyester eller siden). Min fästmans kläder kommer att räcka längre så de får gärna kosta mer för vår del.Fotograf är viktigt för oss också, speciellt att vi får behålla de ekonomiska rth till bilderna- vi vill kunna göra som vi vill med dem dvs. Vi vill gärna ha fina bilder så att minnet bevaras för de som ej kunde närvara. Dock kör vi inte heldag- där kan ju pengarna också springa iväg.För oss är ring en stor post också och där är det verkligen bara ha-begär från min sida. Självklart blir jag gift för mindre men jag vill haaa den ringen. Det är fånigt men det spelar inte oss så stor roll, det är ju ändå hög sannolikhet att jag kommer köpa väskor/kläder för samma summor i framtiden.
  • MulleNuh

haha jo men hon åkte in i finkan också!!

J D skrev 2009-01-04 11:00:04 följande:

Ja, här i Sverige tycker jag verkligen att det är OK om man är på restaurang. Martha Stewart tycker annorlunda dock .
  • MulleNuh

Nää ok.. Men vi är tacksamma..

J D skrev 2009-01-04 11:02:24 följande:

Ja, där har du gjort riktiga fynd! Vi känner ingen som kan hjälpa oss gratis med ngt rörande bröllopet.
  • MulleNuh

Då kom ni undan MYCKET billigt!!!

lindahallman skrev 2009-01-07 10:13:42 följande:
    45 000 Men då hade vi strax över 100 gäster 112 stycken för att vara exakt.
  • MulleNuh

va märkligt att du står som enbart förlovad på "din sida" då!

ario skrev 2009-01-07 12:26:59 följande:
    170.000:- endast bröllopet.
  • MulleNuh

Kanske hon menar att det är stört att dom lägger så mycket pengar?!
    Vilket jag håller med om!

majbruud08 skrev 2009-01-07 17:08:12 följande:
    Jag förstår inte vad som är så stört med det? Det är ju bara en överskridning med 15 000?? Jag trodde att det hör till att spräcka budgeten Dom flesta gör nog det iaf, då det är väldigt svårta tt beräkna vad allt kommer kosta i förväg, plus att det är så mycket som man glömmer att räkna med, mycket små grejer.
  • MulleNuh

Ohh fy.. Detta med maten hem!! Vi är sämst på att handla ekonomiskt..

Tror vårat matkonto ligger på ca 11-12.000:-/månad. Tooo much!!!

• MulleNuh

2 vuxna. 2 barn på 3 år och en på 9 månader.

Pumpkin skrev 2009-01-07 19:58:03 följande:
    Hur många är ni då?!
  • MulleNuh

Ja jag vet.. Usch. Vi skäms.
    Men det är inte så svårt faktiskt! Man åker o storhandlar för kanske 1500-2000:-. Sen på kvällen blir man sugen på något HELT annat så man handlar för 200 till. Och så håller man på så där.
    Ist för pulvervälling till bebben så får hon tetravälling. (lathet)

Pumpkin skrev 2009-01-07 20:58:23 följande:
    Oj. Ja det är en hel del pengar. Förstår faktiskt inte alls hur man kommer upp i så mycket pengar på mat, inte ens om vi ansträngde oss skulle vi klara det
  • MulleNuh

Fast jag måste säga att jag har en märklig relation till mat.. Jag ÄÄÄLSKAR mat. Den är viktigare än livet!

Så blir jag sugen på nån speciell mat så MÅSTE jag ha den.. Annars kan jag börja gråta! Min sambo tycker jag är helt galen.

• MulleNuh

Vi lägger pengar på maten. Va fan. Andra här lägger hur mycket som helst på ett bröllop. Och det är orimligt i min värld!

Men vi ska nu denna månad lägga bort 10.000:- på ett sparkonto ist. Ska börja med det.

Jag får lära mig att äta vanlig mat ist.

• MulleNuh

Näää jag äter inte oftare än någon annan.. Bara att jag kan bli sugen på nåt och då köper jag det.. Inget konstigt.

Men ja jag har en sjukt bra förbränning och vi har redan kollat alla saker hos läkaren.. Så det är inget fel på mig!

Tooticki skrev 2009-01-08 10:14:38 följande:
    Hmm, det låter nästan som en typ av ätstörning alternativt kemisk obalans. Jag har problem med sköldkörteln och har därför onormal ämnesomsättning vilket gör att jag kan äta massor men ändå känna mig hungrig snart igen. Jag har dock lärt mig att kontrollera det och äter lite i taget men på bestämda tider.Du kanske skulle behöva uppsöka en läkare för att se om du kan få hjälp med det!
  • MulleNuh

I fix!

majbruud08 skrev 2009-01-08 10:23:19 följande:
    Vi borde nästan öppna ett ny tråd där vi kan diskutera matkostnader. Det hör ju inte hit liksom, men det är verkligen intressant! Vi har hamnat i ett ganska svårt läge just nu då mannen blivit varslad. Så vi vill verkligen försöka pressa alla kostander så mycket det går. Vore ju underbart att kunna få tips på hur man kan göra. Jag måste säga att jag beundrar er som lyckas hålla det under 2000 Det är bra jobbat!
  • MulleNuh

ehhh 260.000 !?!
    Jisses..

Helenathebride skrev 2009-01-08 10:46:51 följande:
    Oj, nu får jag panik, vi räknade igår på vårt bröllop och kom fram till summan 258000,- ink allt, iofs räknade vi i överkant men ändå.Vi tänkte bjuda runt 90 pers och ha det på en herrgård (vilket kostar lite mer) så den slutsumman blir 126000,- sen bröllopsresa 40000,- och sen allt övrigt.Jag ska nog gå hem och se över "övrigt" för att se om vi kan banta ner siffran lite.När det gäller lån så tycker jag att det är upp till var och en. Bröllopsdagen är för mig den viktigaste dagen i mitt liv och jag vill allt ska vara generöst och genomtänkt. Jag kan tänka mig att ta lån på en del av bröllop men inte på hela.
Svar på tråden Vad kostade erat bröllop?