• Pumpkin

Vad kostade erat bröllop?

Vårt gick på ca 100000kr för runt 70 gäster. Exklusive resan.

Alla älskar Skellefteå AIK
  • Pumpkin

Vi la som sagt 100000kr på bröllopet och det sparade vi ihop till. Minst 5000kr per månad i ungefär 1,5 år. Skulle aldrig kunnat tänka mig att låna till bröllopet, hade vi inte haft möjlighet att spara ihop så mycket som vi gjorde så hade vi helt enkelt fått skära ner i budgeten.

Festen hölls på fin restaurang (där gick hälften av pengarna), vi kompromissade inte med min vigselring och vi tyckte att en bra fotograf var viktigt.

Ångrar inte en sekund att vi la de här summorna på bröllopet, men visst är det mycket pengar. Tur alla får göra som de vill/kan och att inte alla gör lika

• Pumpkin
    Pumpkin skrev 2009-01-04 10:38:23 följande:
    Vi la som sagt 100000kr på bröllopet och det sparade vi ihop till. Minst 5000kr per månad i ungefär 1,5 år. Skulle aldrig kunnat tänka mig att låna till bröllopet, hade vi inte haft möjlighet att spara ihop så mycket som vi gjorde så hade vi helt enkelt fått skära ner i budgeten. Festen hölls på fin restaurang (där gick hälften av pengarna), vi kompromissade inte med min vigselring och vi tyckte att en bra fotograf var viktigt. Ångrar inte en sekund att vi la de här summorna på bröllopet, men visst är det mycket pengar. Tur alla får göra som de vill/kan och att inte alla gör lika
    Sparandet började förresten inte som bröllopssparande, utan blev det efterhand.
  • Pumpkin
    MulleNuh skrev 2009-01-04 10:51:14 följande:
    Kuvertavgift skulle nog INTE uppskattas, men betalbar skulle absolut accepteras om paret har sin fest på en restaurang. Iaf till 98%.
    Ja vi hade betalbar eftersom vi var på restaurang och det tyckte alla var finfint.
  • Pumpkin

2000kr utan luncher är väl inte så svårt? Vi lägger 2500kr på mat, hygien, städ och kattsand varje månad för två personer och två katter

• Pumpkin
    Hemlig2009 skrev 2009-01-07 17:53:30 följande:
    Jo, det är jättesvårt! :DHur gör ni? Det blir ju bara 500 kr/vecka... Ja gkan gå förbi affären på väg hem från jobbet och bara det kostar ju ofta 250 kr och räcker till typ ett par dagar.
    Vi storhandlar typ 3 gånger per månad, för 6-700kr per gång. Däremellan blir det påfyllning av mjölk, fil, frukt och bröd.

Vi äter allt - kött, fisk, fågel, soppa, pasta, grytor... Ja allt helt enkelt. Gör middagslista innan vi åker och handlar, skriver ordentligt shoppinglista att hålla oss till och utnyttjar extrapriser och rabatter. Men sanningen är den att vi tänker inte så mycket på hur vi gör, vi bara gör och vi klarar oss på de 2500kr vi sätter in på matkontot varje månad. Vi skulle kunna lägga mer, men det behövs helt enkelt inte. Som max, någonsin, har vi haft en matbudget på 3000kr.

• Pumpkin
    sokkerstruten skrev 2009-01-07 17:54:50 följande:
    Hm... vi handlar alltid det vi vill ha, tittar inte så mycket på priser när vi handlar... åker sällan och storhandlar...Gud vad OT allt detta blev nu då! ;)
    Vi handlar också det vi vill ha, och jag är lite märkessnobb när det gäller mat
  • Pumpkin

Jag skriver menyer för att slippa fundera varenda jäkla dag på vad vi ska äta. Jag kollar helt enkelt bara på vad vi har för maträtter på listan och väljer en.

• Pumpkin
    MulleNuh skrev 2009-01-07 19:30:31 följande:
    Ohh fy.. Detta med maten hem!! Vi är sämst på att handla ekonomiskt..Tror vårat matkonto ligger på ca 11-12.000:-/månad. Tooo much!!!
    Hur många är ni då?!
  • Pumpkin
    majbruud08 skrev 2009-01-07 19:53:04 följande:
    Eller äter ni typ pulvermos, snabbmakaroner, fiskpinnar, fiskbullar, blodpudding å sånt?? Då kanske det funkar.. Men jag älskar att laga mat så det skulle inte vara värt det
    Vi äter som sagt för 2500kr inklusive en hel del annat, och vi äter visserligen det du räknar upp ibland, för att vi tycker att det är gott. Men det är väldigt sällan. Oftast äter vi inte halvfabrikat utan lagar riktig mat så att säga.
  • Pumpkin
    MulleNuh skrev 2009-01-07 20:52:03 följande:
    2 vuxna. 2 barn på 3 år och en på 9 månader.
    Oj. Ja det är en hel del pengar. Förstår faktiskt inte alls hur man kommer upp i så mycket pengar på mat, inte ens om vi ansträngde oss skulle vi klara det {#lang_emotions_undecided}
  • Pumpkin
    litetbröllop09 skrev 2009-01-08 16:22:55 följande:
    jösses!! betalar ni allt själva ni som har så "dyra" bröllop eller blir ni sponsrade av föräldrar??vi kommer ha raka motsatsen till bröllop vi kan tänka mig o köpa en ny klänning för typ en femhundring o sambon måste ha nya skor.. lite blommor.. jaa.. jo en slips som matchar min klänning kan han få oxå sen vill jag bränna pengar på en ordentlig resa för hela familjen i stället!!vad lustigt det är hur olika man kan resonera förlåt ts om jag kom lite ot här!!
    Fast de flesta här som berättat att de lägger massor med pengar på bröllopet har också sagt att de lägger ner en hel del på resan också
  • Pumpkin
    majbruud08 skrev 2009-01-08 23:23:55 följande:
    Utomlands 2008 skrev 2009-01-08 22:08:45 följande:Menar du att inte bröllopet är en upplevelse? Det är ju dessutom början på en fantastisk resa! Så jag tycker att att det stämmer in på de kategorierna. Dessutom är det ju en fest som heter duga och det tyckte jag var roligt att överraska vännerna med. Så kul att höra i efterhand att folk tycker att det var det roligaste/finaste bröllopet dom varit på. DET är värt pengarna för mig :) Minnet också, att man hade bröllopet man önskade sig och inte kan känna att man borde gjort det på annat sätt. Sedan är ju självklart som du säger, äktenskapet det viktiga. ABSOLUT! Men bröllopet är början på det, och många vill fira det med dunder och brak och ha det där lilla extra. Då blir det mycket pengar i slutändan.
    Väldigt bra sagt!

Vi levde inte heller på nudlar under tiden vi sparade till bröllopet, vi levde precis som vanligt och sparade även till andra saker.

Svar på tråden Vad kostade erat bröllop?