Inlägg från: sokkerstruten |Visa alla inlägg
  • sokkerstruten

Vad kostade erat bröllop?

Vi har en budjet på 150.000 kr för 74 gäster.
    Exklusive bröllopsresan.

Vi ska vara på en herrgård och gör inte mycket mer än bestämmer meny, alkohol,musik, blommor, kläder, transport m.m och sätter ihop festäften, vigselprgram. Vi bor utomland och ska gifta oss i sverige vilket gör det svårt att göra mycket själva!

Bröllopsresan har vi sparat till, vi la undan 10.000 kr i månaden i ett halvår, vi kommer även önska oss bidrag till resan som kommer gå till fickpengar!

• sokkerstruten

Vi hade pengar på var sitt håll innan vi träffades i div. fonder och aktier... det är dom pengarna som går till bröllopet...

Till bröllopsresan så har vi sparat 10.000 kr varje månad i 6 månader...ska önska oss fick pengar i bröllopspresent...

Vi har inga barn, då hade vi bra hyra, inga andra lån, förutom bilen och csn...

carolaj83 skrev 2009-01-04 09:44:16 följande:
    hur får ni ihop alla pengar, tar ni lån eller?vi kommer kunna spara ihop 18 000:- till vårt bröllop gästerna är 50 vuxna och 19 barn
  • sokkerstruten

Jag vet att det är mycket pengar och är inte heller något som vi bara "tjoho- där tog dom slut! " Föstår också att det kan sticka lite i andras ögon att man lägger så mycket pengar på bröllop! Speciellt i dessa tider som sverige går igenom nu...men vi hade redan pengarna innan vi började planera...

Jag anser inte att vi lägger dom på en dag, utan vi lägger dom på en dröm, tiden fram till bröllopet, veckan innan och veckan efter, egentligen hela perioden som är på rosa moln som man kommer vara på både innan och efter...samt hela livet förhoppingsvis...

Vi bor som sagt inte i sverige utan i usa just nu och för oss så är det väldigt bra och bekvämt att kunna ha allt serverat utan att göra mycket själva! Fast om jag ska vara ärlig så hade vi haft samma budjet om vi hade bott hemma i sverige...hade vi inte flyttat till usa så hade vi valt mellan bröllop och handpenning till hus... och vi valde bröllop. Efter ett år i usa har vi råd både till bröllop och en väldigt bra handpenning på hus...

MulleNuh skrev 2009-01-04 09:46:59 följande:
    ja, hur har ni dessa 150.000 Inte för att trampa på någons tår nu, men om man sparar ihop 150.000:- så är det rätt galet att lägga dom på EN dag!!!
  • sokkerstruten

hihi vi har spräckt vår budjet till bröllopet såg jag nu från 150.000 till 165.000! Börja närma oss er!

ario skrev 2009-01-07 12:26:59 följande:
    170.000:- endast bröllopet.
  • sokkerstruten

helt stört!

sokkerstruten skrev 2009-01-07 16:07:32 följande:
    hihi vi har spräckt vår budjet till bröllopet såg jag nu från 150.000 till 165.000! Börja närma oss er!
  • sokkerstruten

Vi kände likadant... pengar är ju till för att användas, varför inte lägga dom på ett bröllop!

Ore skrev 2009-01-07 16:11:37 följande:
    Bröllop, inklusive resa och fickpengar, någonstans 150-160 000 kr... Hade kunnat göra det billigare, men vi såg ingen anledning till det. Löjligt mycket pengar för vissa, typ 8 månaders sparande för oss. Och det tyckte vi att vi var värda, även om vi har hus inplanerat inom en snar framtid...
  • sokkerstruten

Ja det var väl mera det jag menade kanske att man överhuvudtaget "behöver" överskrida sin budjet på 150.000 kr! Tänk på att vår bröllopsera -safari till afrika är inte inräknad i dom 165.000!

Det är det som är stört/sjukt!

MulleNuh skrev 2009-01-07 17:08:52 följande:
    Kanske hon menar att det är stört att dom lägger så mycket pengar?!Vilket jag håller med om!
  • sokkerstruten

OMG!!!!! Räknade på det nu.. har inte riktigt kollar så noga innan...

Bröllop 165.000
    Resa 62.000
    Fickpengar 10.000

235.000 kr!

Tar nog tillbaka det där med vad ska man annars lägga pengarna på! Finns hur mycket som helst man skulle kunna göra för dom pengarna!!!!!

Ska man göra detta verkligen??....
    Yes.. försent att backa ur nu... antar att det bara är att betala och blunda...shiiit!

• sokkerstruten

Vad jobbar ni med?

Ore skrev 2009-01-07 17:28:59 följande:
    Vi har nog högre löner än snittet för vår ålder i alla fall, vi får nog ut närmare 40 000 kr/månad gemensamt. Cirka hälften går åt till hyra, räkningar, mat, bensin och litet annat (normala inköp, alltså). Vi behöver inte försaka något i vårt vardagliga liv för att kunna spara 20 000 kr/månad. Men ska vi köpa något dyrare, eller göra något som kostar litet mer, kanske inte pengarna riktigt räcker...
  • sokkerstruten

Ja tipsa gärna, vi lägger 3000-4000 kr på mat för två pers!

Hemlig2009 skrev 2009-01-07 17:44:45 följande:
    Det är nog maten som skiljer mest märker jag. 1500 kr i lunch till sambon (jag har som ni) och 3500-4000 i vanligt matkonto och så 2500 kr i fickpengar. Lite högre räkningar också. Hur klarar ni er på 2000 kr i månaden i mat? Vill gärna ha tips!
  • sokkerstruten

Hm... vi handlar alltid det vi vill ha, tittar inte så mycket på priser när vi handlar... åker sällan och storhandlar...

Gud vad OT allt detta blev nu då! ;)

• sokkerstruten

Vi är uppe i ca 230.000 kr med allt!

Då har vi betalat mycket redan eftersom det bara är en månad kvar. Så våra kostnader stämmer rätt bra...

Räkningen till herrgården, med allt, bukett, mat, vin, avec, öpppen bar, bröllopsvit osv. kommer går på 100.000 kr.

Sen är det bröllopsresan på 62.000 kr plus fickpengar 10.000 kr

Och ca 60.000 på resten, Bådas kläder, hår, live band, inbjudningar, festprogram,vigselprogram, ring, smycken, små saker till gästerna...

Helenathebride skrev 2009-01-08 10:46:51 följande:
    Oj, nu får jag panik, vi räknade igår på vårt bröllop och kom fram till summan 258000,- ink allt, iofs räknade vi i överkant men ändå.Vi tänkte bjuda runt 90 pers och ha det på en herrgård (vilket kostar lite mer) så den slutsumman blir 126000,- sen bröllopsresa 40000,- och sen allt övrigt.Jag ska nog gå hem och se över "övrigt" för att se om vi kan banta ner siffran lite.När det gäller lån så tycker jag att det är upp till var och en. Bröllopsdagen är för mig den viktigaste dagen i mitt liv och jag vill allt ska vara generöst och genomtänkt. Jag kan tänka mig att ta lån på en del av bröllop men inte på hela.
  • sokkerstruten

Ja bara våran resa kommer nog gå på 70.000 allt som allt, det tycker jag är en dyr resa! Som vi dock hade åkte på även om vi inte hade gift oss, resan har varit bokad ett tag innan vi kom på att vi skulle gifta oss...

Pumpkin skrev 2009-01-08 16:25:15 följande:
    [citat]

Fast de flesta här som berättat att de lägger massor med pengar på bröllopet har också sagt att de lägger ner en hel del på resan också
    [/citat]
    litetbröllop09 skrev 2009-01-08 16:22:55 följande:
    jösses!! betalar ni allt själva ni som har så "dyra" bröllop eller blir ni sponsrade av föräldrar??vi kommer ha raka motsatsen till bröllop vi kan tänka mig o köpa en ny klänning för typ en femhundring o sambon måste ha nya skor.. lite blommor.. jaa.. jo en slips som matchar min klänning kan han få oxå sen vill jag bränna pengar på en ordentlig resa för hela familjen i stället!!vad lustigt det är hur olika man kan resonera förlåt ts om jag kom lite ot här!!
    Ja, vi betalar allt själva änså länge i alla fall...sparade och väl investerad pengar använder vi, inga lån, tror dock inte att mina föräldrar har tänkt att hjälpa till. Skulle absolut inte ha ett så här dyrt bröllop om vi inte hade färdiga pengar som låg och väntade...
  • sokkerstruten

Vi gör båda delarna sparar för framtiden och reser.Vi har verkligen inte levt på nudlar för att kunna betala bröllopet!
    Snarare tvärt om!

Vi älskar upplevelser i form av både resor och mat, goda viner!

Detta bröllopet är för oss inte bara en dag utan en del av våra upplevelser som vi älskar. Eftersom vi gillar det "goda livet" så var detta verkligen vad vi ville göra...

Utomlands 2008 skrev 2009-01-08 22:08:45 följande:

Jag kan inte förstå hur EN DAG i ens liv kan vara värd at tlägga en kvarts miljon kronor på! Eller, ok - 200 000 (för resten var väl en bröllopsresa.De år vi kunde spara större summor pengar (innan vi fick barn) varje månad valde vi att prioritera resor, upplevelser och långsiktigt sparande...Fascinerande, intressant men i ärlighetens namn lite skrämmande att man kan se en bröllopsdag som så viktig. Det viktiga är ju nämligen det som kommer sedan - äktenskapet. Iaf som jag ser det.
  • sokkerstruten

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

majbruud08 skrev 2009-01-08 23:23:55 följande:
    Utomlands 2008 skrev 2009-01-08 22:08:45 följande:
    Menar du att inte bröllopet är en upplevelse? Det är ju dessutom början på en fantastisk resa! Så jag tycker att att det stämmer in på de kategorierna. Dessutom är det ju en fest som heter duga och det tyckte jag var roligt att överraska vännerna med. Så kul att höra i efterhand att folk tycker att det var det roligaste/finaste bröllopet dom varit på. DET är värt pengarna för mig :) Minnet också, att man hade bröllopet man önskade sig och inte kan känna att man borde gjort det på annat sätt. Sedan är ju självklart som du säger, äktenskapet det viktiga. ABSOLUT! Men bröllopet är början på det, och många vill fira det med dunder och brak och ha det där lilla extra. Då blir det mycket pengar i slutändan.
Svar på tråden Vad kostade erat bröllop?