Inlägg från: Piggelin1 |Visa alla inlägg
  • Piggelin1

Resetråden som aldrig tar slut

Hej tjejer,
    nu hittade jag också hit Insåg precis att denna tråden borde väl ha tvåårsjubileum nu ngn gång?!

En till här som inte varit i Thailand. Visst hade det varit koj att åka ditt, men det finns så otroligt mkt annat som ligger högre på önskelistan, så det dröjer nog i så fall...

Tooticki - det var ett tag sen!

Jag fortsätter från förra tråden...

Lappis - jag har scannat in det där receptet med rådjur & getostlasagne, jag mailar det till dig!

Du undrade om nyårsmaten, vi körde ju koncept med lite halvt om halvt knytis, dvs att gästerna skulle ta med sig ngn tapas/smårätt/plockmat, så fixade vi resten. Det blev massor av god mat som alla hade med sig. För vår del hade vi till fördrinken gjort supergoa partynötter (ur den första Leila-boken), såna där remsor av mjukt tunnbröd som jag penslade med olivolja & flingsalt (& 5 min i ugnen) & till dem två röror - en pesto samt en med feta, ajvar, vitlök & matyoghurt. Sen på själva buffén var mannens & mina bidrag Marcus Samuelssons marockanska köttbullar med tomatsås, gurksnittar med tonfisk- & avocadotartar samt ricottakakor med mandel- & myntapesto.
    Sen då alla de andra bidragen - vi hade lunch i två dgr, mmm!
    Till efterrät hade jag gjort en mjölkchokladmousse med rivet citronskal & även mörk ingefärstryffel & vit whiskytryffel. Yummie

...och så måste jag ju kommentera Rosens lammgryta som vi åt i lördags! I ärlighetens namn så såg den ju inte så himla rolig ut - färgen, konsistensen efter den långa kokningen osv, men den blev ju verkligen jättegod! Det lilla som blev över ligger nu i en låda i frysen - ser fram emot den lunchen

• Piggelin1

Ahhh, här sitter ni & skriver en massa när jag håller på att svamla för mig själv! Håller med helt & hållet - klart att ni ska åka! Lite extra reserver är bra att ha, men sen sätter jag/vi mer än gärna sprätt på resten, företrädesvis på resor! Om allt bara stabiliserar sig med fsg av lgh etc, då kan vi börja planera resor mer ordentligt igen!

När vi åkte Highway One för drygt tio år sen hade brorsan & jag inte bokat ngt alls mer än de allra första nätterna i LA. Vi tog in på diverse kedje-motell/hotell längs vägen & det funkade finfint. Idag kanske jag hade bokat, eller iaf kollat runt lite mer innan vi åkte. Men då, 1998, var ju inte internätet lika utbrett som idag

Jag blev supersugen igen på Namibia jag med! Hittade artikeln i svenskan som du pratade om, Lappis. Coolt med sanddynerna! Vill, vill, vill!

Adamia, vilka grymma bilder ni tagit! Jag hojtade på mannen direkt, så att han fick se dem, han med. Kul med Madikwe-bilderna också!! Lite extra go känsla när vi också varit där. Jag skulle kunna inboxa dig en länk med lite bilder som mannen min tog när vi var där - hojta till om du är nyfiken!

• Piggelin1

Lappis - jag tipsade AM om några hotell i slutet av förra tråden!
    ...och jag var precis på väg att kommentera era sommarplaner!
    Så mkt att kommentera bra, nu när jag samalt på mig en massa saker jag vill kommentera
    Vad KUL med Normandie & Champagne! Det var ju precis den resan vi gjorde för 3½ år sen! Sträckkörde ner till A'dam & stannade till hos brorsan i några dgr, sen vidare till Normandie (jag ska ta mig en funderare på lite tips där!), vidare till Bretagne & vännerna där som vi bodde hos i en knapp vecka. Sen raka vägen till Champagne, som egentligen var en spontangrej & inget som vi bestämde förrän vi var hos franska väninnan & ville få hennes tips Vi bodde ju på ett supermysigt hotell i en liten by utanför Epernay, det stället rekommenderar jag verkligen! Har länken sparad! Ska botanisera lite & återkomma i frågan!

• Piggelin1

Lappis - det vinet ni drack igår - finns det på bolaget? Mannen min har snöat in på portugisiska viner på sistone, efter att ha läst en artikel som rosade dessa viner.
    Vi drack Periquita Reserva 2005 häromdagen, riktigt gott!

Ab Fab - vi pratade ju om de nya bistrona i stan för ett tag sen. Nu har jag testat två av dem På den ena visserligen bara ett glas vin - fd George du Val (helt hopplöst att jag lär mig namnet på det stället!), men väninnorna var nöjda med soppan de åt & fransmannen som serverade vad klart trevlig. Sen var jag med fyra tjejkompisar på Bistro Merlot i mellandagarna - trevlig service & god mat, kan absolut tänka mig att gå dit igen! Det blev helt fullsatt, så vi hade tur som kom kl sex & inte hade bokat bord, men fick ett av de sista!

• Piggelin1

Ser att du bara funderar på två nätter i Normandie - hmmm... Lite knappt om man inte vill sitta i bilen precis hela tiden. Minst tre, tycker jag! Det är ju väldigt mkt småvägar i Normandie om man tex vill spana in landstigningskusten - minns att det tog lång tid att köra relativt korta sträckor. Ska kolla upp hur många nätter vi spenderade där/hur vår resa var upplagd *funderar på vart jag lagt 2005 års kalender där anteckningarna från resan finns*

Hej Telis förresten! Allt väl? Ska ni boka in en ny resa till Paris istället för den som blev inställd?

Ang våra egna sommarplaner så ligger de på planerings-& längtastadiet ett litet tag till, dvs tills vi vet hur det går med lgh, huset, dagisplatsen & andra totalt oglamorösa saker. Men sen jädrar i mig, ska vi ta igen lite resande. Mannen nämnde så sent som igår att han var sugen på att åka utomlands snart. Innan har vi ju rest massor, inte konstigt att abstinensen infinner sig nu när vi inte rest alls egentligen sen Italien-, Alsace- & A'dam-resan i augusti

• Piggelin1

Aha - jag vidarebefordrar infon om vinerna till mannen!

När var det Rosen skulle komma hem förresten? Har för mig att hon åkte kring lucia & skulle vara borta runt tre veckor, så då borde hon hitta hit snart & rapportera

Telis igen - Tinga har väl åkt Highway One? Inte så hemskans länge sen tror jag! Nu hinner hon väl inte in här så ofta, men om du mailar henne, så har hon säkert en massa bra tips att komma med!

Jeeesus, vad många inlägg jag kom med nu - som vanligt, de kommer i flock!

Nu måste jag nog hoppa i säng, men Lappis, jag kollar lite mer om Normandie - om jag har ngt att lägga till det som Amelle skrev - hon beskrev ju mkt av det jag tänkte på Men jag ska kolla efter lite länkar om inte annat!
    Ska maila receptet också innan jag somnar!

• Piggelin1

Aha - vilket då?! Jag har bott på ett Relais Chateuax-ställe precis på gränsen till Normandie för ett gäng år sen! Var & hälsade på brorsan - flög ner till A'dam & sen bilade vi tillsammans till nordvästra Frankrike - just nu kommer jag inte på vad den delen heter, mellan Belgien & Normandie liksom.

• Piggelin1

Hej njutartjejer!
    Alldeles för lite tid för att hinna skriva här för tillfället Tänker på er en massa & så vet jag att om jag läser ikapp så finns det hur mkt som helst som jag vill kommentera...

Men jag får väl se det som positivt också - jag trivs så himla bra med jobbet just nu, efter omorganisationen, min nya utökade tjänst & så det faktum att jag blev av med min kassa chef Så jag hinner helt enkelt inte in här om dagarna & kvällarna har för tillfället en tendens att försvinna så vansinnigt fort

Idag har vi iaf varit inne i vårt nya hus & fått titta, sååå kul att se hur bygget utvecklar sig & få en uppfattning om hur det kommer att bli - innan har vi ju bara haft ritningar att gå på!

Rosen - jag tror aldrig att jag hälsade dig välkommen hem efter din resa?! Så jag gör det nu Hoppas att allt är väl med såväl dig som Herr Originalrosen - ett tag sen vi såg honom härinne

Ok, ville bara säga hej - snart återkommer jag, hoppas jag, & då får ni stå ut med mina maratoninlägg

• Piggelin1

Haha, Herr Originalrosen - jag tror bestämt att du är en smygläsare, eftersom du poppade upp strax efter att jag frågade efter dig
    Ni är för sköna, både herr & fru Rosen

Hmmm, teknik - javars, om allt funkar & jag själv slipper rigga trådlöst nätverk, då är jag glad att det finns! Är såååå tacksam för att mannen är den som ser till att det funkar. Angående mobiler, så törs jag knappt tala om hur gammal min nuvarande mobil är - typ 4½ år... Men eftersom jag precis som Lappis mest ringer & sms:ar, använder lite alarm & påminnelser - då räcker det för mig När vi var i SA använde vi mannens mbil för att surfa & insåg först x antal månader att det inte precis var gratis - det var en dyyyyr läxa & tfnräkning
    En ev kalenderfunktion går inte att koppla upp mot jobbets Outlook pga brandväggar, så då försvinner ju direkt en massa potentiell nytta man annars skulle kunnat ha av en modernare mobil...

Hmmm, Chateau Musar - jag läser & lär! Köpte förresten ett par flaskor Vila Santa igår, efter tipset här nyligen! Har dock inte hunnit smaka ännu!

Petra - dit skulle jag också vilja åka en vacker dag!

Läste förresten häromdagen att årets upplaga av Årets Kock ska gå av stapeln här i Götet - omväxling förnöjer?!

Var på middag hos några vänner igår där ena halvan av paret kommer från Mexico. Såååå god mat de hade fixat & såååå långt ifrån Santa Marias Texmex...! Fick supergoda Margarithas när vi kom & senare testade vi några olika tequilas med olika lång lagring. Kul att få sig en liten lektion i det!

Nu kommer strax några kompisar över på fika - jag får fortsätta ikväll!

• Piggelin1

Ahaaa, Rosen! Första tanken var att det var Du som ska sitta med i juryn, men sen tänkte jag steget längre En kock som du har hyfsat nära kontakt med i jobbet, månne?!

Lappis - vi hade precis den diskussionen ang teuila igår, dvs lagrad vs den där som man är van vid att köra tequila knack med. Vi kom fram till att det är som med Grappa - det finns ju faktist grappa som är helt ok, även om jag först var väldigt skeptisk. Fick en lagrad en gång av en leverantör & den var helt ok! Minns en middag jag körde på Valborg för en massa år sen, då lyckades vi nästan knäcka hela flaskan (...och den blev bara godare & godare ju mer vi drack )

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut