Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Resetråden som aldrig tar slut

Jag kollade Yosemite i helgen och då fanns det fortfarande flera boendealternativ kvar för våra datum. Vill inte börja boka hotell förrän flyget är bokat och där måste jag dessvärre vänta i ytterliggare 7-10 dagar (eftersom vi tänkte ta Amex till vår hjälp och endast betala flygskatt).

• Lapinette

Men självfallet ska vi boka Yosemite bums när vi bara räknat ut vilka nätter vi blir där och vi tänkte undvika helg. Har hört att då är det svårare att få rum.

Hur många stopp och nätter hade ni tänkt er utmed Highway 1 Telis?

• Lapinette

Oj, så många! Jag hade räknat med 2-3 ... är jag för optimistisk?

• Lapinette

Jag räknar då inte med SF och LA.

• Lapinette

Inte vi heller men 3 timmar är ganska så ok på en dag. Har nog inte riktigt kollat upp vad det är som man måste se utmed vägen utan kände att vi stannar någonstans halvvägs.

• Lapinette

Eller så får det bli två stopp men generellt föredrar jag att stanna på samma ställe i 2-3 nätter istället för att ta en natt här och där.

• Lapinette

Exakt! När vi varit iväg på våra bilresor (Italien/Sydafrika/Portugal) så har det legat max 4 timmars bilresa på en dag och sedan 2-3 nätter per ställe. I Italien bodde vi t o m en vecka i ett hus och gjorde utflykter därifrån dagligen. Vi har nog alltid använt bilen varje dag men ibland kan det ha varit för att göra en kvällsutflykt + restaurangbesök och andra gånger för att se något i närområdet. Men det får gärna bli ett par timmar sen eftermiddag vid poolen. I Portugal var jag ibland lite optimistisk och trodde att dagens rutt skulle gå snabbare. Det var så mycket att se utmed vägen och varje stopp tar alltid dubbelt så lång tid än vad man har räknat med (hitta parkeringsplats etc.).

• Lapinette

Piggelin - har redan talat om för maken vad det kostar att hyra en cab . Tror dock det blir en "vanlig" bil iallafall.

• Lapinette

Nu är flygbiljetterna bokade till San Fransisco. Det blev inte de datum vi bestämt från början men vi fick till det så vi är borta 3 helger och totalt 18 dgr inkl resa och 15 hela dagar på plats. Ska nu börja planera och boka!!

Har nu ett annat dilemma. Makens företag har sagt åt samtliga anställda att ta ut minst 5 semesterdagar innan den 30 juni. Vi hade annars tänkt att förutom USA-resan bila ned till svärmors 60-års dag i augusti. Nu kan vi glömma det utan måste lägga den veckan under våren. Har två förslag:

- bila ned till svärmor och besöka Champagne + ev. ta en tur förbi Amsterdam + Kuekenhof över Påsk. Tar man 4 dagar ledigt så blir det 10 dagar till förfogande.

- ta en charter ned till Korsika i maj för att fira vår 3-åriga bröllopsdag + min födelsedag.

Vad tycker ni? Vi kommer oavsett åka till svärmor över påsk.

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut