Någon måste ha erfarenhet av GI?
Hej
Tyvärr är jag väl inte rätt person att "coacha" någon i näringslära, men jag har som diabetiker läst rätt mycket om skillnaden mellan snabba och långsamma kolhydrater.
När man äter GI är det ju inte frågan om att undvika kolhydrater - utan att undvika SNABBA kolhydrater som vitt bröd, chips, godis, kakor, potatis och... ja i princip allt som är sött, ljust och/eller vitt. Välj istället fullkornsris, fullkornspasta och mörkt, osötat bröd med mycket hela korn. Jag tror att man rekommenderar max 1-2 frukter per dag när man äter GI (pga fruktsockret).
Att gå ut och äta på restaurang bör inte vara några problem, be att få ris istället för potatis (även vitt ris är bättre än potatis), ät knäckebröd istället för bröd och hoppa över efterrätten. Tänk också på att öl "är bröd" och innehåller fruktansvärt mycket kolhydrater. Drick hellre vin.
Googla på Glykemiskt index så får du fram olika tabeller där du kan se hur högt GI olika livsmedel har. Det finns också olika forum där man kan få mer "experthjälp".